Gå til innhold

Ventiler på B28

Ranger emnet


_AndreasH_

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...

Orker ikkje og lage ein ny tråd... Men noken anbefalinger ang bensin og olje på B28E 1985 mod?

 

Bilen har raud bensintopp. Betyr dette blybensin? Kjører fast på 98 BF. Men lurer på om det kan ver lurt og fylle på litt blytilsettning. Har og forstått det slik at denne bilen skal ha tynn olje. Helst av mobil 1 kvalitet.

 

Noken tips?

Gjerne om noken veit noko om det første spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikkje og lage ein ny tråd... Men noken anbefalinger ang bensin og olje på B28E 1985 mod?

 

Bilen har raud bensintopp. Betyr dette blybensin? Kjører fast på 98 BF. Men lurer på om det kan ver lurt og fylle på litt blytilsettning. Har og forstått det slik at denne bilen skal ha tynn olje. Helst av mobil 1 kvalitet.

 

Noken tips?

Gjerne om noken veit noko om det første spørsmålet.

Mulig den skal ha blytilsetninger siden lokket er rødt, men det vil du nok merke om den savner blyet sitt :)

 

Du må ha tynn olje ja, men dagens oljer er så gode og tynne at det er ikke så nøye lengre. Men kjør på litt penger i oljen. Har også blitt anbefalt Mobil 1.

Oljefilter bør være originalt for å være sikker på at smuss samles godt opp.

Oljekanalene er noe tynne på PRV motorene :)

 

Ventilene er litt trangt å komme til, men det er OHC motor så du klarer det nok. Volvo bruker nok ikke lange tiden på det.

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er lurt å bytte motor minst en gang i året

 

Hehe... Forsto ka du meinte DaButcher. Men såg berre så herlig ut... Skal prøve og skifte motor ein gong i året... :pray

 

Hehe... Har kjørt på Valvoline olje, og originalt oljefilter. Med interval på 7000 km. Må skjerpe inn der da. Men skal skifte over til Mobil 1 olje. Denne motoren liker vel tynn olje...

 

Blytilsettning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malone: "Ventilene er litt trangt å komme til, men det er OHC motor så du klarer det nok. Volvo bruker nok ikke lange tiden på det."

 

Sikker på at det ikke er OHV, at kammen ligger i blokka mens motoren er toppventilert, det er jo enda enklere, mente den var det som de fleste V6-motorer, med unntak av japser, 2.9cosworth og sånne spesialiteter.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malone: "Ventilene er litt trangt å komme til, men det er OHC motor så du klarer det nok. Volvo bruker nok ikke lange tiden på det."

 

Sikker på at det ikke er OHV, at kammen ligger i blokka mens motoren er toppventilert, det er jo enda enklere, mente den var det som de fleste V6-motorer, med unntak av japser, 2.9cosworth og sånne spesialiteter.

B28F

- Type: (PRV V-6) Peugeot/Renault/Volvo cast aluminum 174ci 2849cc V-6 Light-alloy 90 degree, overhead valves with chain driven overhead camshaft SOHC

- Brake Horsepower: 136 @ 5500 rpm HydraulicValve Lifters.

- Displacement: 2.85 liters (174 cubic inches)

- Bore & stroke: 91x73mm (3.58 x 2.87 inches)

- Compression Ratio: 8.8:1

- Block type: Light-alloy with cast iron cylinder liners

- Cyl. heads: Light-alloy, cross-flow, hemi-chambers

- Cooling system: Water/Ethylene Glycol, radiator forward with twin thermostatically controlled fans

- Fuel system: C.I.S. Fuel-injection, Bosch K-Jetronic

- Ignition system: Breakerless, electronic/Bosch

- Emission control: Lambda Sond/catalytic, unleaded fuel

engine52.jpg

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår