Gå til innhold

Helgalvanisert volvo ?/ Rusta trenger seg på nok en gang

Ranger emnet


scb

Anbefalte innlegg

Hei å hopp... har vert å titta litt i gulve på 244'n og der er det jaggu fuktig gett.... tragiskt... rusta trenger seg på nok en gang... Noen som vet hvilke volvo modeller som er helgalvaniserte el.? lurer på å kjøpe meg ny bil å ha 244'n som prosjekt (turboprosjekt, langtidsprosjekt....)

 

Noen som har no peil?

 

Funderer på kanskje en 940 lt eller så.... er den helgalvanisert?

Eller er det noen nyerer modeller av 240 som er så å si rustfrie?:p

\\ xVolvo 240 Gl

\\ xMazda 323 (jordebil:P)

\\ Volvo 850

\\ Renault Kangoo(firmabil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å forhindre rust kan man jo kun kjøre på solfylte sommersdager og la bilen stå tørt og ikke minst saltfritt om vinteren, Bruksbilen vil alltid ruste og det er umulig å holde bilen pen og rustfri over lengre tid uten at ting blir slitt og rusta kommer fram. Derfor er det bare å drite i å gjøre store ting med vinterbilen og heller legge tid og penger i prosjekt bilen som aldri kommer til å se snø igjen.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er volvo 240 fra 86, 87 og 88 sikklig dårlig mot rust. Og etter de er sveisa i blir de ikke akuratt bedre desverre. Kan garantere deg at 940 er 10 reiser bedre enn 240 når det gjelder motstandsdyktighet mot rust. Så har du mulighet og rustangst, kjøp deg 940 nyere enn 93. (har hatt noen volvoer og 940, 93 mod og nyere ser ut til å være det beste)

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er volvo 240 fra 86, 87 og 88 sikklig dårlig mot rust. Og etter de er sveisa i blir de ikke akuratt bedre desverre. Kan garantere deg at 940 er 10 reiser bedre enn 240 når det gjelder motstandsdyktighet mot rust. Så har du mulighet og rustangst, kjøp deg 940 nyere enn 93. (har hatt noen volvoer og 940, 93 mod og nyere ser ut til å være det beste)

 

 

240 fra 86-88 ruster ikke noe mere enn andre 240ier, har selv en så og si rustfri 88. det som har betydning, er om bilen har blitt tectyl behandlet anhvert år, det har nemlig min. er ikke no problem å holde en bil rustfri bare man gidder å jobbe litt for å ha den sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, mener 740'n fra 86?? er galvanisert halvveis nedpå dørene og understellet, eller var det bare understellet tro?

 

-Hadde vært morro om en eller annen med skikkelig peiling på dette hadde lagt ut info om 2,7 og 900'ene!!

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

240 fra 86-88 ruster ikke noe mere enn andre 240ier, har selv en så og si rustfri 88. det som har betydning, er om bilen har blitt tectyl behandlet anhvert år, det har nemlig min. er ikke no problem å holde en bil rustfri bare man gidder å jobbe litt for å ha den sånn.

joda.. i 86', kjøpte volvo opp kinastål fra sunkne vikingskip elns..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda.. i 86', kjøpte volvo opp kinastål fra sunkne vikingskip elns..

 

Ja det var akuratt det de gjorde. Ulandshelpa gikk i å støtte med penger via å kjøpe ureint og jalla stålrester etter kia og andre supre merker, som de slepa etter båten opp til sverige (i saltvann) hehe neida.

 

Men stålet og sealinga samt "galvaniseringa" (som det absolutt ikke burde blitt kaldt er litt ekstra dårlig på 86 og 87 mod. Men så klart, er man seriøs og understellsbehandler bilen sin annenhvertår samt vasker ofte så holder det å.

Men egentlig så har volvo fått litt dårlig rykte på seg uten grunn, folk sier: Å volvo ruster så mye. Men de tenker ikke på at volvo 240 er GAMLE biler som har holdt litt lenger enn andre GAMLE biler, ergo har de gått lenger i salt og drit og blir mer rustne enn de bilene som er nyere. (for de andre gamle bilene er høgd eller så spesielle at de ikke blir vinterkjørt med). Så volvo er ikke noe dårligere enn for eks sierra, men ofte så har de gått lenger både i km og år, derfor kan de ha litt mariekjeks i kanaler og gulv.

 

Men over til diskusjonen igjen. 86 og 87 er av erfaring desverre litt dårligere generellt enn 84 eller 90. Men så klart, hadde man slept en 1990mod 240 ned i dødehavet og tatt den opp igjen så hadde såklart den vært værre enn en 240 fra 86 som ikke hadde vært slept i dødehavet (veldig salt vann;)) Men det jeg skal fram til er at utgangspunktet på de to bilene ikke er helt likt. I utgangspunktet er en 1990mod volvo 240 bedre behandla og tåler salt og drit bedre enn en 86mod. MEN som "b230" sa, å vedlikeholde og vaske bilen samt understellsbehandle bilen har sinnsykt mye å si. Og husk gutter; spyl nøye i hjulhusa bak så det ikke er sand og salt som ligger på plateknekken inn i hjulhuset og bak på kanal mot gulv. Og til de med skvettlapper bak, PASS på å ta bort sand/salta annsamlinga som legger seg i den utrulig idiotiske "sandsamlern" bak på skvettlappen! Myket viktigt!!!!!!

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår