Gå til innhold

Separat wastegate og orginal manifoil..?

Ranger emnet


Volvo240TurboInercooler

Anbefalte innlegg

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser her nå at dere tror jeg er helt idiot...

 

For sisste gang, DET ER WASTEGATEN SOM LAGER LYD!!!!!!!!!!!! Faen asså, jeg vet da hva jeg snakker om!

 

Den freselyden du snakker om toyofan er lyden av turboen som spinner og komprimerer lufta.

 

Jeg vet utmerket hva som skjer inni turboen og hva wastegaten gjør og når den gjør ting, så ikke gidd og sløs enegri på å fortelle meg det.

 

Euro-1: Den wastegate lyden hadde jeg på 21AT en som jeg hadde og. Der er den ingen luftmengdemåler!!

 

OG, den lyden kommer fordi: Når du ikke har dump så har ikke lufta noen plass og gå når du slipper gassen, for da lokker gasspjeldet seg igjen. Og da blir det så mye luft at turboen bremser seg selv på en måte. DA kommer den wastegate lyden. Hvordan?: jo, for da får den "signal" fra den vacuum slangen som går fra klokka og bort på kompressorhuset at den ikke må slippe mer eksos inn i turboen. Da bjyner den og slå på en måte, da kommer den lyden for det spjeldet som ligger i eksoshuset klapper, og med eksos der så kommer den lyden.

 

Den vil da komme ut fra luftfilteret for det er jo som alle vet "åpent" mellom eksoshuset og kompressorhuset..

 

Men nå når jeg skrev dette så kom jeg på hvordan den lyden kan forplante seg gjennom akslingen og lagera og ut i innsuget til turboen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser her nå at dere tror jeg er helt idiot...

 

For sisste gang, DET ER WASTEGATEN SOM LAGER LYD!!!!!!!!!!!! Faen asså, jeg vet da hva jeg snakker om!

 

Den freselyden du snakker om toyofan er lyden av turboen som spinner og komprimerer lufta.

 

Jeg vet utmerket hva som skjer inni turboen og hva wastegaten gjør og når den gjør ting, så ikke gidd og sløs enegri på å fortelle meg det.

 

Euro-1: Den wastegate lyden hadde jeg på 21AT en som jeg hadde og. Der er den ingen luftmengdemåler!!

 

OG, den lyden kommer fordi: Når du ikke har dump så har ikke lufta noen plass og gå når du slipper gassen, for da lokker gasspjeldet seg igjen. Og da blir det så mye luft at turboen bremser seg selv på en måte. DA kommer den wastegate lyden. Hvordan?: jo, for da får den "signal" fra den vacuum slangen som går fra klokka og bort på kompressorhuset at den ikke må slippe mer eksos inn i turboen. Da bjyner den og slå på en måte, da kommer den lyden for det spjeldet som ligger i eksoshuset klapper, og med eksos der så kommer den lyden.

 

Den vil da komme ut fra luftfilteret for det er jo som alle vet "åpent" mellom eksoshuset og kompressorhuset..

 

Men nå når jeg skrev dette så kom jeg på hvordan den lyden kan forplante seg gjennom akslingen og lagera og ut i innsuget til turboen..

 

Nå tror jeg noen må tenke litt logikk her.

 

vel,lurer på hvilken turbo du har som har mulighet for å åpne imellom eksos og kompressordel aneglsmili

 

Her skriver du:"DA kommer den wastegate lyden. Hvordan?: jo, for da får den "signal" fra den vacuum slangen som går fra klokka og bort på kompressorhuset at den ikke må slippe mer eksos inn i turboen."

 

Her er det snakk om når gass-spjeldet er stengt og da får du vacum i slangen til wastegaten..oh hva gjør wastegaten når den får wacum,jo nemlig ingenting.og all eksos går igjennom turboen for å få fart på den.

Wastegaten åpner på trykk,enkelt og greit.(hvis slangen står rett på innsuget)

 

noen kommentar?

 

og ja lyden kommer ut ifra luftfiltret,nemlig fordi det blir et akutt "nullforbruk" av luft når spjeldet stenger og trubon bremses ned av den overflødige lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt trykk i slangen til wastegaten forde om gasspjeldet er lukket. Viss du setter en turbotrykksmåler på ladeluft røra så vil du se at det ikke er vacuum i det systemet.

 

Så, det du mener er at: Viss jeg skal ha annen "wastegate" lyd så må jeg ha en annen turbo?

 

Hør dette: http://www.exvitermini.com/movies/8th321d.mpg

 

Det er den lyden der jeg mener er wastegate lyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt trykk i slangen til wastegaten forde om gasspjeldet er lukket. Viss du setter en turbotrykksmåler på ladeluft røra så vil du se at det ikke er vacuum i det systemet.

 

Så, det du mener er at: Viss jeg skal ha annen "wastegate" lyd så må jeg ha en annen turbo?

 

Hør dette: http://www.exvitermini.com/movies/8th321d.mpg

 

Det er den lyden der jeg mener er wastegate lyd!

 

Hvis du har slangen montert rett på turboen,slik som det er på en garret t03 så er jeg litt enig med deg.Men hvordan mener du at eksosen skal lage lyd enten den går igjennom turben eller rett ut i eksosen.på en bil jeg hadde sto slangen til wastegaten rett på innsuget.

 

Den filmen du linke til er uten tvil en turbo som "sakser" eller bremses ned av

den overflødige lufta..eksosen på den helt andre siden kan aldrig lage noen slik lyd.

 

og om du skal ha en ventil (wastegate)"som klapper" som du sier,så må du enten ha styretrykk som varierer ifra wacum-trykk-wacum-trykk.eller at den blir åpnet av et altfor høyt eksostrykk,noe som du aillefall ikke har.

Har selv kjørt med wastegateslangen rett på innsuget,da har wastegaten iallefall wacum når en slepper gassen.og turboen laget samme lyden uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Larsen-Racing

 

Kjører du med dumpventil?

Hvis du gjør det, ta vakum\trykk slangen som går fra

Innsug til dumpventil og knekk den og strips den slik at den blir tett.

Ta deg en test tur og hør om du har en annen lyd når

Du går av gassen.

Men vær ”sikker” på at du ikke kniper den som går til

Wastgaten !

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se på dette filmklippet av överladdarens bil så hører du lyden du får med separat wastegate..og jeg tenker IKKE på spool-up lyden nei..

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=67647&page=4&pp=30&highlight=%D6verladdaren

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår