Gå til innhold

Separat wastegate og orginal manifoil..?

Ranger emnet


Volvo240TurboInercooler

Anbefalte innlegg

har en kompis med v70 r awd og han har slik lyd som på den første bilmen.har ikke sepparat wastegate han.men han har dump-lokk og rfl dump.tror kanskje jeg også får den lyden på min motor hvis jeg blender den orginale resirk-ventilen :)

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når gass-spjeldet lukkes bygges det opp trykk mellom kompressor og spjeld.

med andre ord i rør og intercooler.

Denne trykkbølgen slår tilbake gjennom kompressorhjulet som fortsatt snurrer med god fart . Samtidig som spjeldet lukkes avtar eksos energien ut fra motor.

Lyden skapes av trykkbølgene som møter motstand i det roterende komp.hjulet for så å vende inn mot spjeldet igjen . Slik går trykkbølgene fram og tilbake til energien ( trykket) er borte.

samtidig bremses farten på turbinakslingen kraftig. ( denne har jo ingen energi fra eksos for å drives i dette momentet)

Setter vi på en avlastningsventil på trykkrøret slipper denne ut overtrykket som skapes, og turboen snurrer med mindre motstand til vi gir gass igjen.

wastegate ventilen lager som nevnt i tråden ingen hørbar lyd så lenge den ikke føres ut i fri luft.

Lyden vi hører er lufttrykk som " slåss" mot kompr.hjulet

Lyden øker også med økt roternde masse (= større turbo / komp.hjul ) og

økt ladetrykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gass-spjeldet lukkes bygges det opp trykk mellom kompressor og spjeld.

med andre ord i rør og intercooler.

Denne trykkbølgen slår tilbake gjennom kompressorhjulet som fortsatt snurrer med god fart . Samtidig som spjeldet lukkes avtar eksos energien ut fra motor.

Lyden skapes av trykkbølgene som møter motstand i det roterende komp.hjulet for så å vende inn mot spjeldet igjen . Slik går trykkbølgene fram og tilbake til energien ( trykket) er borte.

samtidig bremses farten på turbinakslingen kraftig. ( denne har jo ingen energi fra eksos for å drives i dette momentet)

Setter vi på en avlastningsventil på trykkrøret slipper denne ut overtrykket som skapes, og turboen snurrer med mindre motstand til vi gir gass igjen.

wastegate ventilen lager som nevnt i tråden ingen hørbar lyd så lenge den ikke føres ut i fri luft.

Lyden vi hører er lufttrykk som " slåss" mot kompr.hjulet

Lyden øker også med økt roternde masse (= større turbo / komp.hjul ) og

økt ladetrykk

 

var akkurat dette jeg mente med at turbon "sakser" eller bremses av den overflødige lufta som kommer i retur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Larsen-Racing

 

Kjører du med dumpventil?

Hvis du gjør det, ta vakum\trykk slangen som går fra

Innsug til dumpventil og knekk den og strips den slik at den blir tett.

Ta deg en test tur og hør om du har en annen lyd når

Du går av gassen.

Men vær ”sikker” på at du ikke kniper den som går til

Wastgaten !

 

Det er hipps om happ hva jeg gjør.. Bytter stadig. Jeg vet hva jeg skal gjøre for og få frem lyden ja! Jeg har en RFL ventil som jeg har kjørt med i det sisste, men nå skal det kjørest uten.

Jeg vet da vel hva som går til wastegaten eller ikke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonene blir:

 

Jeg har feil og dere har rett?

 

Jeg tenkte meg litt om og kom frem til at det kan jo ikke komme noe lyd gjennom til kompressor huset og gå ut til luftfilteret.

 

Men slik som TWR skriver, er VELDIG mye bedre forklart enn slik som maxis forklarer det.

 

MEN, hvordan kan lyden være så forskjellig fra turbo til turbo da? Og hvorfor er det ikke samme lyden i turboen til en kompiss som har en B230ET (AT) som i min? Hans turbo sier bare ffrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, mens min slår (klapper) når jeg slipper gassen.

 

Så dere mener at jeg vil ikke få en annen lyd med Audi wastegate?

Hvorfor er det lik "turbostall" lyd i samtlige av de trimma audiene som alle kjører med S1 eller Sport quattro wastegate da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg at forklaringa mi var dårlig :pray men du er vanskelig å overbevise gitt.

 

Forskjell på lyden har kanskje med utforminga på bladene på impellern å gjøre?

De på en garret t03 er jo mye mere "grove" enn på en 13c.

 

Samt ikke minst,om du har åpent luftfilter eller en mekanisk luftmengdemåler som demper lyden.

 

Er nok du selv som har bruk mest "store ord" i denne tråden enn de som har prøvd å komme med svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kansje litt feil tråd, men prøver lell....

 

Når du blender den orginale resirk ventilen på FT`, og tetter slik at du ikkje får falsk luft noen stand, så får du denn tøffe lyden... :P Men er dette på noen måte skadelig å køyre med, har orginalt trykk, heller ikkje chipp...

 

Sikker noen som veit;)

tror ikke det er så skadelig...kanskje turboen blir mere slitt over lengere tid...og da mener jeg LENGERE tid :)

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kansje litt feil tråd, men prøver lell....

 

Når du blender den orginale resirk ventilen på FT`, og tetter slik at du ikkje får falsk luft noen stand, så får du denn tøffe lyden... :P Men er dette på noen måte skadelig å køyre med, har orginalt trykk, heller ikkje chipp...

 

Sikker noen som veit;)

 

Det går an ja, men du burde tatt bort hele ventilen. For når vi prøvde det på en cosworth så lak det trykk ut fra ventilen. (vi fjernet kun vacuumslangen til ventilen).

 

Det er vell skadelig på en måte.. For turboen blir jo bremset en god del og det sliter mer på lagerene enn at den blir kvitt trykket i røra og for spinne fritt til du får puttet på neste gir og tråkka fjøla i gulvet og se røyken velte ut fra bakskjermene og flyte sidelegs gjennom resten av svingen aneglsmili

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår