Gå til innhold

navn og funksjon på disse turbo-greiene?!

Ranger emnet


boXer

Anbefalte innlegg

Slik har jeg blitt fortalt at det funker, håper det kan bidra til litt oppklaring :)

 

Wastegaten regulerer mengden av eksos som går igjennom turbo'n. Når wastegaten

åpner mer og mer så slippes mer og mer eksos ut av motoren uten å gå via

turbo'n. Dette regulerer da turtallet på turbo'n og derigjennom ladetrykket på

kompressorsiden.

 

Dumpventilen, også kalt avlastningsventil, (ikke alle turbomotorer har en) er

til for å avlaste gasspjeldet og hjelpe til å opprettholde turboens turtall ved

raske girskift under fullt pådrag. Tenk deg at du har fullt pådrag og 6000 rpm

på motoren med 1 bar ladetrykk. Turbo'n spinner da med kanskje 100.000 rpm.

Lufta fra Turbo'n til innsuget har kanskje en hastighet på ca. 160-200 km/t.

Når du da skal gire så slipper du gassen og stenger gasspjeldet. Da bygger deg

seg umiddelbart opp et skikkelig overtrykk foran gasspjeldet (stikk hånda ut av

vinduet i slike hastigheter....).

Dette overtrykket bremser turbo'n og gir en mekanisk påkjenning. For å unngå

den mekaniske påkjenningen, og for å la turbo'n fortsette å spinne slik at du

raskt får et ladetrykk når du igjen gir på så slippes denne overskuddslufta ut,

eller tilbake til innsuget på turbo'n.

Noen kaller denne ventilen "pop-off". Det skyldes forvirring av begreper.

 

Magnetventil er helt enkelt en elektrisk styrt ventil. Navnet er like generellt

som chip, gummi etc.

På en bil brukes disse til alt fra å styre AC anlegget til wastegaten. Du

tenker sikkert på bruk i forbindelse med sistnevnte. For å styre wastegaten

(som er en pnaumatisk ventil) så brukes samspillet mellom ladetrykket fra

turboen/vacuumet i innsuget og eksostrykket (derifra har du også dette med å

sette strammere fjær i wastegaten for å få høyere ladetrykk). På en del moderne

turbomotorer så reguleres tilførselen av dette ladetrykket eller vakuumet til

wastegaten med en magnetventil.

Fordelen (og det store poenget) er at man kan elektronisk styre når wastegaten

skal åpne (såfremt ikke eksostrykket åpner wastegaten alene).

Normalt brukes dette for å få en raskere oppbygging av ladetrykk. På rent

mekanisk/pnaumatiske wastegater så begynner den å åpne på et lavere trykk enn

maks trykk (ellers ville den ikke rekke å åpne helt før trykket bråstiger).

 

Oppsummering:

Wastegate=regulerer mengden eksos til turboen og dermed ladetrykket.

Dumpventil=Tømmer innsuget mellom turbo og gasspjeld for overflødig trykkluft.

Magnetventil=Brukes for bedre elektronisk kontroll med wastegaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt redd det skulle komme 10 like svar :D

 

Men det vi har kommet fram til er at:

Pop-off er IKKE(les: IKKE) det samme som Blow-off/Dump-ventil.

 

Pop-Off sitter etter turbo'n og slepper ut litt trykk hvis det blir for høyt, mao en sikring.

 

Er alle enige? :)

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tok helt av det jo! Ja eirikoo, det er iallefall min lærdom!

 

-Wastegate styrer eksosmengden inn på turboen.

 

-Dumpvalve\BOV slipper trykket ut av systemet for å ikke hindre turboen i å holde farten oppe når du girer. (isteden for å kjøre den inn igjen til turboen for å "skubbe" fart i den igjen)

 

-pop off er en sikkerhetsventil som virker som frostpluggen!

 

Da er vi vel enige? :)

 

Det jeg ikke helt forstår, er hvorfor folk ikke kan forstå at det å montere en dumpvalve, isteden for den orginale avlastningsventilen, faktisk gir dårligere resultat?!

På "eldre" biler, med luftmengdemåling/luftmassemåling, så er faktisk dette veldig ofte et tilfelle!

Prøv å klokke bilen 0-100 med og uten og bli overbevist! ;)

Noen biler kan til og med finne på å gå inn i nødprogram! :(

En får jo tross alt den samme lyden, bare litt lavere, ved å bruke den orginale måten sammen med KON-filter!

Ved høyt ladetrykk, så må en kankje bytte ut den orginale i en kraftigere en med mere kapasitet..

 

 

*Ola, som har VELDIG lyst på turbobil! :D*

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ola

 

Hvis formel 1 bilene hadde hatt DENNE typen pop-off, så tror jeg neppe de hadde turt å pressa på noe særlig trykk over normal

stdr! ;) Kjipt å må inn til pit for å få trykk igjen! :D

 

Må bare pirke litt: heyyou Formel 1 biler har ikkje turbo og har derfor enda mindre bruk for pop off enn en orginal kadett GSI.:D :D :op :op

 

Fordel med åpen dump hvis man skal trimme mye da den overflødige bensinen (som følge av luft som ikke kommer frem til sylinderene, men slippes ut dumpen) kjøler stempeltoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by erling

 

Må bare pirke litt: heyyou Formel 1 biler har ikkje turbo og har derfor enda mindre bruk for pop off enn en orginal kadett GSI.:D :D :op :op

 

Var vel snakk om litt eldre F1 biler her , de brukte jo turbo for en del år siden.

- 89 Honda CRX 1.6 16v

- x 94 Honda Prelude 2.0

- x 86 Ford Escort 1.6 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde fulgt med litt bedre erling, så hadde du sikkert fått med deg at formel 1 brukte turbo den tiden det var kult å se på formel 1! :)

 

Det med kjøling av stempel er nok en av de bedre grunnene til at de som trimmer MYE trenger de. Pluss at det da produseres så mye eksos at det vil innvirke på eksossiden til turboen..

Men de bruker jo MAP basert innsprøytning slik som electromotive, halltech, motech eller lignende! Ikke en orginal dritt insprøytning som holder på å kutte det som er i ren dumhet! :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ola

Hvis du hadde fulgt med litt bedre erling, så hadde du sikkert fått med deg at formel 1 brukte turbo den tiden det var kult å se på formel 1! :)

 

Hvis du hadde fulgt med litt bedre ola, så hadde du sikkert fått med deg at formel 1 fortsatt er kult å se på! HEHEHE.:D

 

Okay, har sett posten til greenrally nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker mafia sport så.. "Måtte beste mannen vinne", het det engang.. Men det utsagnet har de jaggu tatt livet av!!

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Det er de teamene som har mest penger som vinner.. Greit nok.. Men når de PLANLEGGER hvem av førerne sine som skal vinne (for best lønnsomhet seff), da blir jeg litt irritert!!

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår