Gå til innhold

Hva er svakhetene til M10 motorene?

Ranger emnet

frederiCO_87

Anbefalte innlegg

Hei Har en 518 uten i.. Som jeg har kjørt en del siden jeg fikk den forrige uke. Men etter vært la jeg merke til at den begynner å tikke litt nå den blir varm, er dette et fare signal? Vet at de gammle BMW motorne tikke mye og denne motoren tikker mindre en en peugeot jeg hadde.. men hva bør jeg være obs på? Er det noen som har noen tips til vedlikehold? altså hvordan olje som fungerer best og slik?

Lurte også på om denne motoren er slitesterk? Altså tåler den å få litt bank?

Håper på noen bra svar! :tannløs

Fuck new model cars, we ridi`n old school.

1983 E28 BMW 518

X1974 VW 1835cc Cal Look

X 1989 Peugeot 309XS 1,9

-"Han sa ”Quattro er tingen” å begynte og le, da han dro opp en Audi med sin BMW"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Har en 518 uten i.. Som jeg har kjørt en del siden jeg fikk den forrige uke. Men etter vært la jeg merke til at den begynner å tikke litt nå den blir varm, er dette et fare signal? Vet at de gammle BMW motorne tikke mye og denne motoren tikker mindre en en peugeot jeg hadde.. men hva bør jeg være obs på? Er det noen som har noen tips til vedlikehold? altså hvordan olje som fungerer best og slik?

Lurte også på om denne motoren er slitesterk? Altså tåler den å få litt bank?

Håper på noen bra svar! :tannløs

Heheh.. de tikker helt håpløst :) Samme med m30 da de jo er av samme konstruksjon. Var jeg deg ville jeg bytte olje ganske ofte. Jeg pleier å bytte på hver 5.000km eller til nød 10.000km. En kammerat av meg sverger til Castrol, husker ikke helt hvilken type men det står vel anbefaling på www.castrol.no Bruker den ikke noe særlig med olje har den som regel mye km igjen i seg :)

Den tåler mye bank så lenge du tar litt hensyn til den samtidig, la den bli varm også videre. På isbanetreff i fjor gikk 518 til han med castol olja på turtallsperra med små unntak i en time i strekk :iconsm Den gikk like pent/stygt etterpå.

Hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he.. takk for olje tipset.. tror jeg skal bytte olje med en gang.. Bra at den tåler litt bank for nå har det begynt å snø igjen! yodude

1983 E28 BMW 518

X1974 VW 1835cc Cal Look

X 1989 Peugeot 309XS 1,9

-"Han sa ”Quattro er tingen” å begynte og le, da han dro opp en Audi med sin BMW"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe de tåler juling som faen de.. den ene min har nå gått 370000km, hvorav jeg har pina den 70000 av de.. men tikke gjør de..

ble faktisk brukt i formel 1 på 80 tallet også (den gang turbo var lov og formel 1 var moro)..

for å sitere designeren av motoren, Alex von Falkenhausen:

I thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1500 horsepower." damndamn

se her http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M10

imponerte meg hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WoW! :scared det visste jeg ikke! Trodde det var en helt annen blokk.. Hmmm! Kanskje jeg begynner og fikkle litt med turbo!! :rolleyes:

1983 E28 BMW 518

X1974 VW 1835cc Cal Look

X 1989 Peugeot 309XS 1,9

Lenke til kommentar
Del på andre sider