Gå til innhold

Bensin pumper og catchtank....

Ranger emnet


CumsteR

Anbefalte innlegg

Leser om en del folk som er missfornøyde med att Autometer pumpene koker bensinen og trekker mye strøm... Så da lurer jeg på hvilken metode som burde brukes, eventuelt noen som har en bedre ide:)

 

1. Fuelcell-Bosch 044-Catchtank-Aero A1000-Filter.....

2. Fuelcell-Bosch 044-Catchtank- 2stk Bosch 984-Filter....

 

Aero A1000 pumpa klarer ca 700-750hk.

Bosch 044 klarer ca 550-600hk.

Bosch 984x2 klarer ca 900-1000hk.

 

Det jeg lurer mest på er vel om det funker med det alternativ nr. 2 eller om det vil trekke mer strøm en nr. 1? Da koker heller ikke bensinen og det blir attpå til billigere.... :afro

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ideen med bensinkjøler, vurdert å inkludere noe sånt i systemet?

 

Og siden det skal takle så høye effekter klarer jeg ikke la være å spørre, hva slags bil er det snakk om? :)

 

Du trenger da virkelig ikke en så grom pumpe til å fylle catchtanken..

 

Var første jeg tenkte også. En mindre trekker også mindre strøm når du først er ikke på strømforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit att jeg ikke trenger en så grom pumpe, pga att den jobber uten trykk... Men har lest om folk som har tømt Catchtanken sin, med følgende skjæring.... Så da er det vel best å være på den sikre siden... Kan man bruke oljekjøler som bensinkjøler...?

 

Foreløpig bare en drømmer som sparer penger... Og som er litt nysgjerrig... Men den dagen jeg skal bygge så blir det E30... Driver å sjekker ut litt om understell og sånn nå som ikke koster skjorta og som er mulig å få tak i...

Meiner ikke att jeg skal ha 900hk altså...!

 

Bare kom med bok tips om porting, turbo, understell og sånn dere som veit om no!

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyh! En av fordelene med å ha en catchtank er jo nettopp å få kald bensin. Hvorfor skal man da bruke tid og penger på å montere en bensinkjøler? Det er bedre å forebygge enn å drive brannslukking.

Espenstjerne: Kan ikke du finne ut med de som klager på autometerpumpene sine hvordan de har koblet bensinrørene sine? Det kan meget godt være at de pumpene ER ræva og lager mye varme, men spørs jo åssen de har koblet det ihop. Stikkord: Hvor ender returen opp?

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,7 turbo: Dette er vel et tema som kan diskuteres i det uendelige hvorvidt bensinen blir varm eller ei. Jeg leste linken til lollomanta med stor interesse. Takk Lollo! Forfatteren av den mener at varmeutviklingen ikke er noe å bry seg om. Dessuten tar han i betraktning at hvis man har ei svak primærpumpe KAN catchtanken gå tom.

 

Jeg har vurdert den andre varianten (link) med å bruke to skikkelige pumper og heller kjøre returen til hovedtanken. Det blir vel opp til den enkelte å vurdere hva som føles tryggest.

 

Her (link) ligger det noen bilder og tegninger av ulike oppsett.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skody: det jeg mente var at fordelene ved en catchtank er å ikke få bensinkutt under aktiv kjøring..!! ikke at fordelen var kaldere bensin slik du mente!! og hvis man er ute etter kaldere bensin er vel ikke en ekstern bensinkjøler noen dum ide..!! sitter orginalt på enkelte bil modeller. Takk til lollomanta får bra innlegg.

toyota 4Runner 36"

KE70 m/bmw turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.7 turbo: Ja, det har jeg jo skjønt hele tiden. Både at det er hovedgrunnen til å ha catchtank, OG at du mente DET da du skrev det. :) Hvis du leser første innlegget mitt nøye, skrev jeg sitat: "En av fordelene med å ha en catchtank er jo nettopp å få kald bensin. Hvorfor skal man da bruke tid og penger på å montere en bensinkjøler? Det er bedre å forebygge enn å drive brannslukking." EDIT: Men det kommer jo seff an på hvordan man foretrekker å koble opp returen.

 

Jeg siktet til trådstarters kommentar: "..missfornøyde med att Autometer pumpene koker bensinen og trekker mye strøm...". DA mener jeg at de pumpene må være ræva og/eller at bensinsystemet er feil oppbygd/koblet.

 

Det at noen biler faktisk har bensinkjøler orginalt ante jeg ikke. Har faktisk aldri hørt om det i det hele tatt. Nå ble jeg nysgjerrig, hvilke biler gjelder det a? Mye effekt i de? Bensin er jo kjølende i seg selv, så det må da være noen solide pumper som står og går?

EDIT2: Er det noen rakettforskere her med doktorgrad i bensin og fuel? Jeg kan godt tenke meg et miniforedrag om bensin, effekt og væsketemperaturer.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår