Gå til innhold

Godkjenning av senkesett

Ranger emnet

SATYR

Anbefalte innlegg

Var på biltilsynet i dag for å ta eu-kontroll og få godkjent bilen med

senkesett. Dette er ikke så enkelt lengre. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ta en 4-hjulskontroll for deretter å komme tilbake å vise bilen på nytt.

Da skulle de lage en "sak" på det som han sjefen sa. Jeg tror det innebærer å sende en søknad til biltilsynet sentralt vist jeg ikke mosforsto helt. Men det skulle vist gå bra det da. Tenkte jeg bare skulle informere andre her som

har tenkt seg på biltilsynet med senkesett.

Bilen, en 740 tic med 350.000 på telleren, gikk forøvrig gjennom uten en eneste anmerkning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

for det første så er 4hjulskontroll kun for biler med individuellt bakhjulsoppheng, og på en volvo med stiv aksel er det ikke så veldig mye å stille på?;)

og for det andre, så har man jo alltid måttet ta spissingen ved senking.. åsså justere lysa..

vel, dem henger opp apparater på bakhjula for og juster på forstillinga, og da er det en firehjulskontroll...

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SATYR : fikk du noe beskjed om at du måtte på papirer med vannmerke ? skulle ha vært av hos biltilsynet å fått godkjent senkina mi før jeg blir stoppe.. aneglsmili (senkesette mitt er vel et par årgammelt..så er gamle papirer jeg har (tror jeg)

Må holde kjærra "lovlig" , slik at jeg slipper at han snuten som er så glad i meg skal henge etter meg hele tiden..

hørt noe om at man må ha papirer med vannmerke damndamn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

jeg ringte og forhørte meg ang. firehjulskontroll (ringte volvo!).

De tok på den tiden 800kr for "firehjulskontroll", Jeg spurte hvorfor jeg måtte betale for firehjulskontroll, når de bare kan justere fremme.

Svaret er så logisk at de bare kaller det firehjulskontroll.

Det finnes ingen "pakke" som heter "tohjulskontroll", ergo. betaler vi egentlig "for mye", i forhold til de som justerer alle fire hjulene.

men, men.. slik er det nå bare.

ps. det var i 2002 jeg ringte, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

jeg ringte og forhørte meg ang. firehjulskontroll (ringte volvo!).

De tok på den tiden 800kr for "firehjulskontroll", Jeg spurte hvorfor jeg måtte betale for firehjulskontroll, når de bare kan justere fremme.

Svaret er så logisk at de bare kaller det firehjulskontroll.

Det finnes ingen "pakke" som heter "tohjulskontroll", ergo. betaler vi egentlig "for mye", i forhold til de som justerer alle fire hjulene.

men, men.. slik er det nå bare.

ps. det var i 2002 jeg ringte, mener jeg.

på volvo der j hadde bilen inne for FORSTILLINGS-kontroll, betalte j litt i underkant av 500kr for jobben, og på kvitteringa/betalingslappen stod det forstillingskontroll, og ikke 4-hjuls kontroll... dette var sommeren 2004...!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SATYR : fikk du noe beskjed om at du måtte på papirer med vannmerke ? skulle ha vært av hos biltilsynet å fått godkjent senkina mi før jeg blir stoppe.. aneglsmili (senkesette mitt er vel et par årgammelt..så er gamle papirer jeg har (tror jeg)

Må holde kjærra "lovlig" , slik at jeg slipper at han snuten som er så glad i meg skal henge etter meg hele tiden..

hørt noe om at man må ha papirer med vannmerke damndamn

så lenge du har TÜV papirer på et senkesett, så skal det være nok...! hvis ikke, er de kranglete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, du skal ha hjulstilling!

ellers har du jo gjort deg selv en bjørnetjeneste ved å senke.

:crazysant

han spurte om papirene måtte ha vannmerke, noe det ikke må ha, så lenge det er TÜV papirene som "tilhører" senkesettet!

Og bare for å legge det til DaButcher, j måtte ikke ha papirer på forstillingskontroll for å få godkjent senkesettet mitt hos Biltilsynet, selv om de fleste "må" legge ved det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R_Style : det jeg har hørt er at det kom nye og strengere regler på akkurat dette i år. Fikk høre av en bekjent at man måtte ha det nå. Men er litt i tvil liksom. Har ikke snøring på hvor lenge senkesette har vært på bilen heller, ser nytt ut. Men papirene ser ikke akkurat nye ut

Høres litt spooky ut det der men... så hvis du har kjøpt et senkesett, ja la oss si rett før nyåret, og du har montert det nå, og det følger med "gamle" TÜV papirer uten vannmerke, så er ikke senkesettet verdt noen ting, fordi man ikke får det godkjent pga vannmerke på papirene... hmmm... høres litt tvilsomt ut egentlig... ta en telefon til BT i elverum å spør du, ikke verre enn det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider