Gå til innhold

Beste dieselmotor?

Ranger emnet


le0n

Anbefalte innlegg

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ville som nevnt ventet litt hvis mulig, staten kan finne på noen rare sprell igjen.

Greit at en diesel bruker mindre, men det gjør seg mest gjeldende på tyngre kjøretøy.

På en vanlig personbil så skiller det ikke så mye.

En sprek dieselbil er som oftest dyrere i innkjøp, men skulle dieselprisen gå opp, så tror jeg verdien på dieselbiler vil synke fort på bruktmarkedet.

 

Evnt. så er Volvo sine D5 motorer veldig spreke og trimvennlige.

 

Tviler på at dieselen blir høgere en bensinpris, ikke mye iallefall..

Og forskjell er det, jeg bruker nett over litern nå på mila, kompiser med diesel kjører på 0,3 - 0,4 l/m i snitt... Det er 1/3 forbruk det, og det merkes altså:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at dieselen blir høgere en bensinpris, ikke mye iallefall..

Og forskjell er det, jeg bruker nett over litern nå på mila, kompiser med diesel kjører på 0,3 - 0,4 l/m i snitt... Det er 1/3 forbruk det, og det merkes altså:)

 

 

Hvorfor tviler du på det? Diesel har i dag lavere avgifter enn bensin, settes avgiftene likt er diesel dyrere enn bensin. Fru halvorsen har uttalt at regjeringen ønsker å avgiftsbelegge diesel hardere enn bensin bla pga partikkelutslipp.

 

Forresten-skal du sammenligne forbruk mellom diesel/bensin må du gjøre bedre jobb enn det der og bruke to tilnærmet like biler:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at dieselen blir høgere en bensinpris, ikke mye iallefall..

Og forskjell er det, jeg bruker nett over litern nå på mila, kompiser med diesel kjører på 0,3 - 0,4 l/m i snitt... Det er 1/3 forbruk det, og det merkes altså:)

 

Det er nesten ingen biler som bruker så lite drivstoff som 0,3-0,4 liter per mil.

Det som er mest vanlig på billige motorer er jo maks (minimum) 0,45 og oppover til 0,65 liter per mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du sparer 1kr mila i forhold til samme bil med bensin motor. Du betaler sikkert 10k mere fordi at det er en diesel motor, da må du kjøre 10.000mil før at det skal lønne seg og kjøpe diesel bil kontra bensin.....

La oss si at bensinbilen koster 270 000 kr og dieselbilen 300 000 kr. Etter fire år kan bilene selges for henholdsvis 180 000 kr og 200 000 kr.

 

Forbruk er ca 0,45 l/mil for dieselbilen og 0,75 l/mil for bensinbilen. Bensinpris 11 kr/liter og dieselpris 10 kr/liter. Det gir en besparelse på 3,73 kr pr mil.

 

Hvis man kjører 27 000 km i løpet av de fire årene, så kommer man ut i 0. Mange kjører nok dette på ett år, og vil i løpet av de fire årene ha spart 28 000 kroner.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at bensinbilen koster 270 000 kr og dieselbilen 300 000 kr. Etter fire år kan bilene selges for henholdsvis 180 000 kr og 200 000 kr.

 

Forbruk er ca 0,45 l/mil for dieselbilen og 0,75 l/mil for bensinbilen. Bensinpris 11 kr/liter og dieselpris 10 kr/liter. Det gir en besparelse på 3,73 kr pr mil.

 

Hvis man kjører 27 000 km i løpet av de fire årene, så kommer man ut i 0. Mange kjører nok dette på ett år, og vil i løpet av de fire årene ha spart 28 000 kroner.

 

 

Jeg trur faktisk i kroner en vil spare mer, når du snakker forbruk.

Men når du også tar med servicene som nesten altid er dyrere på diesel biler, så trur jeg en skal kjøre ganske mye for gevinst.

 

Men det er vel ikke dette som gjør at vi velger kjøretøy, er det vel??

 

Og 0,45 syns jeg hørte mye ut, for en kolega på jobben, kjører en 1991 Izuzu Trooper 4X4 2,8 TD intercooler Han hevder att denne brakka på 1 900Kg bruker 0,48L pr.mil med 4 personer og ferie oppakning.

 

Så denne bilen du snakker om 270 000,- er da tja Nye jetta med 110hk tdi f.eks.

Denne veier vel 1 400kg?? 2 WD minimal luft motstand, må da til sammenligning Izuzu bruke vesentlig mindre. Men du er kanskje mer realist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og 0,45 syns jeg hørte mye ut, for en kolega på jobben, kjører en 1991 Izuzu Trooper 4X4 2,8 TD intercooler Han hevder att denne brakka på 1 900Kg bruker 0,48L pr.mil med 4 personer og ferie oppakning.

 

 

Ikke mulig om hel.....e fryser, enten kan ikke fyren regne, eller han juger eller km-telleren hans er kaputt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Sikker på at du ikke har sett feil, og at denne Isuzuen ikke bruker 0,84 på mila i stedet for 0,48?

 

Jeg har en 1996 Opel Vectra 1,7 TD, 82 hk. Bilen veier ca 1250 kg tror jeg, og den har snart gått 300 000 km. Den bruker i praksis ganske nøyaktig 0,5 på mila. Det er for det meste langkjøring i 90-100 km/h. Jeg regner med at nye biler bruker mindre drivstoff enn min.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Sikker på at du ikke har sett feil, og at denne Isuzuen ikke bruker 0,84 på mila i stedet for 0,48?

 

Jeg har en 1996 Opel Vectra 1,7 TD, 82 hk. Bilen veier ca 1250 kg tror jeg, og den har snart gått 300 000 km. Den bruker i praksis ganske nøyaktig 0,5 på mila. Det er for det meste langkjøring i 90-100 km/h. Jeg regner med at nye biler bruker mindre drivstoff enn min.

 

 

Har bare hørt eiern av bilen sier att den garantert bruker under 0,5 pr mil.

 

Men jeg har hørt enkelte sagt att MB 230 91mod bruker under 0,7 pr mil.

Men den bruker fra 0,8 såå...Kanskje ikke stole på alt folk sier, og jeg tok det opp slik, siden det gjelder det meste.

 

Men igjen, er det derfor vi velger bil og motor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville heller hatt en bil jeg vet jeg kan stole på, og som er rimelig i drift ellers enn å kjøpe etter motor som går billigst.

 

Jeg må legge fram et (dårlig kanskje) eksempel, ta feks en Hyundai Accent. Veldig billig bil å kjøpe, bruker ikke mye på mila heller, "Virker jo helt fantastisk superdupert, her har man mye bil for pengene! "-tenker feks hverdagsfamilien. Så kommer det vedlikehold på disse bilene da, og jeg kan garantere deg; Hundai har Landets dyresteslite deler! En liten Hyundai Atos bærekule koster deg LETT 800,- uten montering, også ryker de ca til her EU-kontroll.

Luftfiltere er sjeldent hyllevare hos bilrekvisitaforhandlere, og Biltema lager knapt nok noe som helst til disse bilene.

 

Derfor må jeg le litt når jeg hører snakk om hvor bra og flott (nye)Mercedes, Ford,Citrôen, Alfa Romeo, Peugot og alt det der... over 50% av disse bilene har masse,masse elektronikkproblemer. Følg med litt på feilstatestikken i feks NAF-rapportene i bladet Motor, så velger du bil etter dette istedenfor. Toyota D4-D er feks et veldig trygt og godt valg, de har bevist at motoren holder godt, selv etter 2-300 000km, og har derfor i mine øyne laget den soleklart beste diesel motoren! (og motorer generelt er de geniale på)

Rimelige slitedeler Orginalt har de og, + god service

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,9dci og 2,2dci i primera er gode motorer, og de funker flott! Vet om flere kjøreskoler som bruker de. Kjørt Primera p12 og X-trail, og de er gode.

 

Isuzu lager dieselmotorer til fiat (også da Alfa) og gm-merkene, og PSA og ford har samme motorer. Den absolutt beste dieselmotoren er jo Yanmar. Krem av en motor, synd at det er bare Toyota som bruker den i enkelte store biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,9dci og 2,2dci i primera er gode motorer, og de funker flott! Vet om flere kjøreskoler som bruker de. Kjørt Primera p12 og X-trail, og de er gode.

 

Isuzu lager dieselmotorer til fiat (også da Alfa) og gm-merkene, og PSA og ford har samme motorer. Den absolutt beste dieselmotoren er jo Yanmar. Krem av en motor, synd at det er bare Toyota som bruker den i enkelte store biler.

 

selve motoren er som regel lik ja, men elektronikken... den fordømte elektronikken :) den skiller seg ut.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilene.

 

Derfor må jeg le litt når jeg hører snakk om hvor bra og flott (nye)Mercedes, Ford,Citrôen, Alfa Romeo, Peugot og alt det der... over 50% av disse bilene har masse,masse elektronikkproblemer. Følg med litt på feilstatestikken i feks NAF-rapportene i bladet Motor, så velger du bil etter dette istedenfor. Toyota D4-D er feks et veldig trygt og godt valg, de har bevist at motoren holder godt, selv etter 2-300 000km, og har derfor i mine øyne laget den soleklart beste diesel motoren! (og motorer generelt er de geniale på)

Rimelige slitedeler Orginalt har de og, + god service

Hva er masse elektronikkroblemer?

Og det finnes vel andre og mer spennende

biler enn Toyota som går like langt

Ikke for å fremheve noen, men jeg kjørte en av de bilene som du ler av i går, den hadde gått 465 000 km, uten annet enn noen filtere og litt nyolje innimellom.. Har også en kollega som har kjøpt en ex Taxi, som har passert 360k

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sier Chevy 6,2 jeg! Blir de vedlikeholdt riktig kan de nærmest gå evig. Er gammal industrimotor, brukt i aggregater, pumper m.m, derfor er de lagd for å tåle mye mer enn i en vanlig bil. Veit om en van som har gått 1,2 mill. og som fortsatt går som ei klokke! Helt utrolig... Si noe som kan matche det da... trokke en 1,9 tdi greier det akkurat

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår