Gå til innhold

Sub uten kasse. Hvordan blir det?

Ranger emnet


stand-jo

Anbefalte innlegg

Hvordan blir sub'en uten kasse?

 

Vurderer å montere en eller to 8" i hattehylla (uten kasse under) på Merca, sammen med 6x9ere. Noen som har erfaringer med dette?

 

Skal i tillegg ha doble 12" fra Kicker i kasse i bagasjerommet. Enten det eller den "firkantsubben" til Kicker, L7 tror jeg den heter. Begge er ganske grymme. :thumb

 

Har nettopp begynt å planlegge anlegget. Men ingenting er kjøpt inn eller montert enda. Skal bli skummelt bra iallefall... yodude

 

Kom gjerne med tips eller ideer!

 

Satser på rent Kicker anlegg med nødvendig tilbehør fra Stinger, men spiller er usikkert enda. Har gode erfaringer med Panasonic, men vurderer Pioneer eller Kenwood også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan bli problemer da luftrykket fra L7 vil presse membranen i de 8" opp samtidig som de "vil" slå ned. Det vil på en måte motarbeide hverandre. Men pass på å kjøp riktige 8" da. Det er lager subber som er til å monteres uten kasse.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVis du har 2x12" i bagasjen, hva skal du med mere bass da??? Jeg tror, eller jeg veit at det holder! :D

Mye vil ha mere og faen vil ha flere! Man får ALDERI nok knock

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVis du har 2x12" i bagasjen, hva skal du med mere bass da??? Jeg tror, eller jeg veit at det holder! :D

 

8" er jo litt raskere, henger med bedre i raske takter å sånn. Mens 12" er tregere, men også dypere. Hvertfall slik jeg har oppfattet det. Men L7en henger med ganske godt den også...

 

Kan bli problemer da luftrykket fra L7 vil presse membranen i de 8" opp samtidig som de "vil" slå ned. Det vil på en måte motarbeide hverandre. Men pass på å kjøp riktige 8" da. Det er lager subber som er til å monteres uten kasse.

 

Tror du det? Vet jo at det er et godt trykk i bagasjerommet når subbene går for full styrke. Men vil de motarbeide hverandre, hvis L7 peker bakover og 8" opp? Subbene skal jo ikke peke mot hverandre så vidt jeg vet, så slik blir det ikke montert. Skal også ordne porter i hatte hylle, hvis det gjør saken bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en 8" - 12" - 15" skal vel slå like fort? Bare dem får den poweren dem trenger. Er iaf det er har fått med meg :P

 

12" vil jo flytte mye luft bak i bagasjen din.. Å det vil kanskje innvirke på 8".

Selv om det ikke står mot hverandre så blir det stort trykk av 12". Er vel det han mener...

 

Hull i hatthylla.. jeg veit ikke jeg... Har sett en del folk her inne som ikke anbefaler det. Så lenge ikke enten subb eller port spiller rett igjennom hatthylla da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det? Vet jo at det er et godt trykk i bagasjerommet når subbene går for full styrke. Men vil de motarbeide hverandre, hvis L7 peker bakover og 8" opp? Subbene skal jo ikke peke mot hverandre så vidt jeg vet, så slik blir det ikke montert. Skal også ordne porter i hatte hylle, hvis det gjør saken bedre?

Du kan jo tenke deg hvor mye luft 2X12" flytter da. Hjelper ikke hvem vei bassen står når dette trykket øker i bagasen. Da øker trykket i HELE bagasjen. Hjelper med porter for å få ut trykket av bagasjen ja men ikke på langt nær nok til at det ikke fucker opp 8" når det slår.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke helt hvorfor du skal ha de uten kasse under ?

de vil spille bedre om du bare har en 2-3 liters kasse der, enn ingenting.

Hvorfor ikke bare støpe til en kasse under??

Blir jo både mye penere, vil bli bedre lyd, og det tar jo ikke SÅÅ mye mer plass mener jeg..

Og da trenger du ikke tenke på at 12" ødelegger lyden til 8"!

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel forskjell på en 15" og en 8" vel? 15" har jeg hørt at er ganske treg i forhold til 8"... men kommer vel an på forsterker sikkert...

 

Må nok ha port sikkert. Mange som strever med å få skikkelig bass fra koffertrom til kupè i 190 har jeg hørt. Derfor jeg undrer. Ganske kompakt bil, og den hatthylla er kraftig. Og så har en jo bensintank mellom baksete og koffertrom...

 

Vet hvordan en 12" virker i en Vectra iallefall. Ristet i balla hver gang jeg åpnet bakluka når subben spilte... :lol hehe Ubehagelig egentlig... :)

 

Det med 8" er bare en tanke da... Så en side der en italiener hadde montert to 8" i hattehylla sammen med 6x9, han hadde en 12" i hjulbrønnen. Ble litt nysgjerrig på det. Der var det 8" uten kasse... det er derfor jeg lurer! :)

 

Jeg vil ha bare ha en måte å få bassen inn i kupeen. :) Vil en stor port eller noen subber i hattehylla ha størst effekt? Dessuten ser det jo tøft ut med 8" der da. :) Men så er jeg også opptatt av at alt skal fungere optimalt. Vil kasser under hattehylla for 8" hindre 12" i å ødelegge lyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har jo som du sier 6x9" der nå. Kommer det litt ann på hva slags lyd du er ute etter.

Skal du ha en fin og ren bass, eller skal du bare ha dunk inn i kupeen ?

Hvis du skal ha lyd inn i kupeen bare, ville jeg gått for de 6x9" du har i hattehylla, og laget til portene fra suben/subene baki opp i hattehylla.

Hvis du skal gjøre dette i tillegg til å ha 8" der, er det jo ikke så mye igjen av hattehylla. Det er metall der for en grunn. Du vil gjøre bilen mykere om du lager alt for mye hull der.

 

Hvis du derimot vil ha ren og pen lyd, er det en idé å ha noe som dunker litt i hattehylla, som du sier 8". Da burde du lage en kasse under. I tillegg til dette ha en 12" eller to baki der, i lukket kasse som er godt fester til karroseriet (gjerne støpt inn). Har du det bolta fast i karroseriet vil det gi vibrasjoner i hele bilen, og vil da føles kraftigere ut enn om du bare 'kaster inn' noe greier baki!

 

Må si at hvis du har riktige 6x9" med en god forsterker gir dette meget god lyd, og faktisk kanskje holder lenge!!

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har jo som du sier 6x9" der nå. Kommer det litt ann på hva slags lyd du er ute etter.

Skal du ha en fin og ren bass, eller skal du bare ha dunk inn i kupeen ?

Hvis du skal ha lyd inn i kupeen bare, ville jeg gått for de 6x9" du har i hattehylla, og laget til portene fra suben/subene baki opp i hattehylla.

Hvis du skal gjøre dette i tillegg til å ha 8" der, er det jo ikke så mye igjen av hattehylla. Det er metall der for en grunn. Du vil gjøre bilen mykere om du lager alt for mye hull der.

 

Hvis du derimot vil ha ren og pen lyd, er det en idé å ha noe som dunker litt i hattehylla, som du sier 8". Da burde du lage en kasse under. I tillegg til dette ha en 12" eller to baki der, i lukket kasse som er godt fester til karroseriet (gjerne støpt inn). Har du det bolta fast i karroseriet vil det gi vibrasjoner i hele bilen, og vil da føles kraftigere ut enn om du bare 'kaster inn' noe greier baki!

 

Må si at hvis du har riktige 6x9" med en god forsterker gir dette meget god lyd, og faktisk kanskje holder lenge!!

Sa jeg at jeg hadde 6x9? Har bare hattehylle der foreløpig... :) REN LYD med FIN OG PRESIS BASS ønskes! :thumb Bare "dunk" er vel litt uproft... :rolleyes: Som du sier skal man være forsiktig med å skjære for mye i hattehylla. :) Vet det, det må som regel omhyggelig skjæring til for å få det riktig...

 

Så hva foreslår du nå?

 

Takker for alle svar hittils forresten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår