Gå til innhold

Rød Supra

Ranger emnet


ozzy

Anbefalte innlegg

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Magnus

orker ikke å mase om terminoligi men...

 

slik som det fungerer på en org supra er at det er 2 turboer med likt kompressorhus, men de har forskjellig turbinhus, det en er mindre enn det andre.

Dette sammen med noe "spjell greier" styrer eksostrykket. De er satt opp til å lade sekvensielt, dvs at den ene turboen kommer inn en god del tidligere enn andre... men kan nesten si at en får 2 "turbokick"....

 

Det han med den røde har gjort er at han har fjernet denne sekvensielle ladinga...

Dette blir en del brukt i USA ...

Jeg inbiller meg at det kan gå litt hardt utover den "lille" turboen men det ser da ut til å virke så er det bare å holde stram vaier da :)

 

Og som du selv sier.. den korrekte betegnelsen er selvsagt sekvensiell turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MAZDA GT-R

Ikke rart det blir mange rare diskusjoner når alle har "hørt" fra en kompis som igjen hørte noe fra en annen. Jeg kjenner han med den røde Supra`n, og han er ikke den som skryter på seg effekt som mange sier her. Han har sagt at han TROR det er bortimot 500 hk i den. Og som Quicksilver sier, og han har vel kanskje greie på det, at det sitter rundt 450 hk i den. Selv om en Supra har 400-500 hk, vil ikke det si at den kjører fra alt som er, virker som mange tror det. Den veier tross alt en del kilo.

Men som mange sier her, den blir jo kjørt både på bane og vei.

Eieren er fornøyd med bilen, og da må han vel få lov til å være det uten at andre skal drive og drite ut han og bilen. Mange sjalu møkkunger her.

 

Takk ;-)

 

Jeg har 'felles bekjente' med eieren av 'den røde' selv....og kan heller ikke se for meg ham som noen storskryter....

 

Jeg for min del...driter i nøyaktig hvor mange hester han har... ;-)

Ern fornøyd sjøl? Ser bilen bra?

Then leave the man alone ;-)

 

 

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kiv_tuning

Hva var det han hadde gjort med den? Kit fra greddy som gjør att turboene lader likt, greenfilter, Eksos?

 

Nå lader begge turboene i Supran like mye fra før av da ;-)

Eller tenker du på sekvensiell/parralell koblet twinturbo?

 

Originally posted by kiv_tuning

hvor mye er det i den orginalt? 280? Bra med effekt økning for lite kr da hvis han har 450hk.

[/b]

 

330hk i den europeiske utgaven

320hk i us utgaven

280hk i den japanske utgaven

 

Originally posted by kiv_tuning

men sist jeg snakka med Are mente han att det var mer enn 500hk i den... Greit nokk det, bilen er kul å er vel stort sett i dagelig drift! En annen ting er vel att dalbeck hadde 1000hk i

fjor. Å i år har han 1340hk??? DET er bull shit!!! [/b]

 

 

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Men det er altså ikke slik i det hele tatt, det er sånn at det er snakk om markedsføring, akkurat som at audi kaller sine 4x4 system for Quattro kaller man en motor for twinturbo eller biturbo ut fra hva man ønsker å kalle den..

 

Bi betyr jo som kjent 2

mens twin betyr 2 like

Det står ingen steder at bi, eller 2 er 2 ulike..

 

 

Jeg er så langt fra noen motorekspert, men jeg kjenner en del til Supran ;-)

 

Originalt så sitter det 2 x Toyota CT12 turboer i Supran, og i motsetning til det de fleste tror....de ER NØYAKTIG like store ;-)

Altså ikke en stor+en liten...cluet er at de er montert sekvensiellt

(etter hverandre) ...grunnen til at det kjennes ut som den siste turboen er større, er rett og slett at den får begynne å spinne, uten at lufta får slippe inn i motorn....

Men når det rette turtallet kommer opp , så åpnes et spjeld å gir full trøkk på turbo nummer to...omtrent uten turbolag! ;-)

 

Ikke helt sikkert på om alle sammen skjønner hva jeg prøver å forklare her, men...som sagt jeg er ingen mekaniker..so bare with me here please ;-)

 

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by aphex

ok, jeg fikk litt info av en som har peiling

 

biturbo = to turboer som gjør samme jobben, f.eks. på hver sin side av en V-motor

 

twinturbo = en liten og en større turbo som jobber sammen i "seriekobling"

 

Tja...Min Supra TwinTurbo har to like store turboer som jobber etterhverandre! ;-)

 

Forklar det den som vil.. ;-)

 

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Magnus

orker ikke å mase om terminoligi men...

 

slik som det fungerer på en org supra er at det er 2 turboer med likt kompressorhus, men de har forskjellig turbinhus, det en er mindre enn det andre.

 

To nøyaktig 100% like turboer...null differanse ;-)

 

Originally posted by Magnus

Dette sammen med noe "spjell greier" styrer eksostrykket. De er satt opp til å lade sekvensielt, dvs at den ene turboen kommer inn en god del tidligere enn andre... men kan nesten si at en får 2 "turbokick"....[/b]

 

På min så begynner plystringa allerede ca. ved 2.000rpm,

mens den har fullt trykk rundt 3.500rpm....og så smeller det på rundt litt over 4.000rpm igjen! I love it! ;-)

 

Ikke ta rpm tallene så høytydelige...jeg kjører stort sett slik at jeg ikke rekker å legge merke til turtall etc ;-)

 

Originally posted by Magnus

Det han med den røde har gjort er at han har fjernet denne sekvensielle ladinga...

Dette blir en del brukt i USA ...[/b]

 

Har fått med meg det ja...men har også fått med meg at det gjør bilen mye mindre streetable....et sinnsykt til turbolag i mesteparten av registeret, men plutselig leker bilen rakett mellom 4000-6000rpm? lol ;-) ...nei, tror ikke det er noe for meg nei ;-)

Det må da være et sant helv...å lære seg å kjøre den bilen godt?

Er vel en grunn tli at den ikke var slik originalt?

 

Originally posted by Magnus

Jeg inbiller meg at det kan gå litt hardt utover den "lille" turboen men det ser da ut til å virke så er det bare å holde stram vaier da :) [/b]

 

Igjen....turboene er LIKE store ;-)

Men..du har faktisk litt rett...for de er ikke spesielt store originalt ;-)

 

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Magnus

er du plutselig ikke hundre % sikker lenger hehe :D

 

kikket etter igår faktisk... det ene eksoshuset har tilogmed forskjellig nummer...

 

Ikke sikker på hva?

Jeg vet det er to identiske turbo'er... ;-)

 

Det jeg ER usikker på er om Quicksilver mener det er CT26 på alle mkIV supras?

 

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår