Gå til innhold

Hvordan ta av ytre drivledd Nissan Sunny N13?

Ranger emnet


oivind

Anbefalte innlegg

Jeg i gang med bytte av en defekt ytre drivakselmansjett på min Nissan Sunny N13. Etter å ha tatt navet av drivakselen står jeg bare igjen med det ytre drivleddet for å komme til mansjetten. Men hvordan får jeg av drivleddet??

 

Jeg kan ikke se noe klips eller lignende som skal holde leddet fast på akselen, men leddet rikker seg ikke når jeg drar i det. Hvor hardt må jeg dra?

 

Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips til nybegynner :) Dog, kan det gjøres med drivakselen montert i girkassa eller bør jeg ta den helt ut?

 

Drivleddet har jo forøvrig aksel med senter-skrue på den ene siden og kulelager på den andre så jeg er redd for å ødelegge gjenger eller lager om jeg kliner til med slegge (selv om jeg har mutteren på). Kanskje noen vet om noe egnet verktøy som kan gi drivleddet litt snillere behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips til nybegynner :) Dog, kan det gjøres med drivakselen montert i girkassa eller bør jeg ta den helt ut?

 

Drivleddet har jo forøvrig aksel med senter-skrue på den ene siden og kulelager på den andre så jeg er redd for å ødelegge gjenger eller lager om jeg kliner til med slegge (selv om jeg har mutteren på). Kanskje noen vet om noe egnet verktøy som kan gi drivleddet litt snillere behandling?

 

Kan skifte yttere drivakselmansjett med akslingen i girkassa ja. happyhappy

 

Bare skjær av den gamle mansjetten og bruk hammeren på kanten av drivleddet så går det greit.

Bruker ikke noe annet på verkstedet vi. Kjenner ikke til noe annet verktøy som er laget til dette formålet.

Skal jo ikke slå på den siden med gjengene.

Drivleddet tåler noen slag det. :boxing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar og gode tips :) Jeg fikk det til nå, men uten å faktisk bruke hammer og uten å dra i akselen. På mitt drivledd er det dessverre umulig å få tak i låseringen inni der. Men, for de som lurer på hvordan jeg fikk den av relativt snilt;

 

1. Støtt drivaksel på jekk e.l.

2. Kutt av defekt mansjett eller dra den unna.

3. Tørk av smørefett og groms.

2. Klem en STOR (rørlegger)tang på drivakselen tett mot drivleddet (eventuelt en passende skrustikke/tvinge). Helst ha noe beskyttelse i mellom tang og aksel for å beskytte akselen, jeg tvinnet en snor tett rundt akselen.

4. Ta et STORT brekkjern med foten ned i sprekken mellom tang og drivledd.

5. Press brekkjernet mot akselen for å få fotens presspunkt mot drivledd-koppen (andre veien vil jo foten støte mot innmaten i drivleddet...au da).

6. Legg deg på brekkjernet. Her kommer de biologiske bilringene endelig til nytte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra bruksanvisning.

 

Her er en litt enklere versjon:

 

Kjøp en delt mansjett som limes sammen.

Skjær av den gamle

skjær den nye delbare mansjetten til rett lengde og diameter (skjær bort endene)

Tre den nye mansjetten rundt leddet

Lim i sporet og klem sammen (litt og litt, kjekt å være 2 stk)

Strips rundt i hver ende.

 

Har gjort dette på to biler så langt og det sitter fortsatt. Null problem og nesten ingen skruing :)

 

*edit: ikke få limet på hendene, det sitter som F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De delte mansjettene er godt forslag, men det blir jo et problem å gjøre rent drivleddet når den defekte mansjetten har sluppet inn grums over en periode. Mulig levetiden på drivleddet går ned pga dette? Jeg rengjorde drivleddet og akselen med tannbørste før jeg banket det sammen igjen. :)

 

Jeg lurer forresten på om noen har forslag til verktøy/teknikk for å stramme festebåndene på mansjetten skikkelig? Vanskelig å unngå glippe med vanlige tenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 3 years later...

Biltema har verktøy for å stramme klemmer på mansjetter, tenger for flere typer klemmer og dem har klemer også

 

De delte mansjettene er godt forslag, men det blir jo et problem å gjøre rent drivleddet når den defekte mansjetten har sluppet inn grums over en periode. Mulig levetiden på drivleddet går ned pga dette? Jeg rengjorde drivleddet og akselen med tannbørste før jeg banket det sammen igjen. :)

 

Jeg lurer forresten på om noen har forslag til verktøy/teknikk for å stramme festebåndene på mansjetten skikkelig? Vanskelig å unngå glippe med vanlige tenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår