Jokkalin Skrevet Februar 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2006 Hallo :crazysant Biln hadde flatt batteri i dag så jeg kjøpte nytt batteri, men det viser seg nå at det er noe feil med ladinga(Ladelampe lyser hele tiden) mistenker at det er børstene som er slitt... Det jeg lurer på er om spenningsregulator og laderele er samme ting, jeg så i biltema så kallte de det laderele og på Mekonomen kalte de det spenningsregulator.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Februar 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2006 På nyere biler så er generatorene trefase synkrongeneratorer med diodebro. Børsteholderen og spenningsregulatoren sitter som oftest i ett stykke på disse. Når du belaster generatoren, så må spenningsregulator tilføre med strøm inn på rotoren (via børstene og inn på sleperingene), for å veie opp mot den ekstra belastningen. Et laderele er noe helt annet. Et rele er et... rele, som skjalter om til lading når det trengs (av/på). Mekonomen ligger nærmest, med spenningsregulator. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jokkalin Skrevet Februar 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2006 På nyere biler så er generatorene trefase synkrongeneratorer med diodebro. Børsteholderen og spenningsregulatoren sitter som oftest i ett stykke på disse. Når du belaster generatoren, så må spenningsregulator tilføre med strøm inn på rotoren (via børstene og inn på sleperingene), for å veie opp mot den ekstra belastningen. Et laderele er noe helt annet. Et rele er et... rele, som skjalter om til lading når det trengs (av/på). Mekonomen ligger nærmest, med spenningsregulator. takk for svar happyhappy det er en vw caravelle 1992 2,4 d det er snakk om..etter beskrivelsen min av problemet er du eventuelt andre enige om at det mest sansynlig er spenningsregulatoren som må byttes? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2006 Det de kaller laderelè på biltema er spenningsregulatoren. Men hva faen mener du med "trefase synkrongeneratorer med diodebro" Trefas er jeg med på, diodebro er jeg med på, men synkrongenerator, eneste som går synkront er vel magnetiseringsdiodene og +diodene. Kalles nok Vekselstrømsgenerator vanligvis, skal ikke påstå at navnet ditt er feil, men aldri hørt det før.... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet Februar 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2006 eller hva med induksjon.... Finnes nok ikke induksjonsgeneratorer som lager likestrøm heller... Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e321 Skrevet Februar 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2006 hvor mye børster må det normalt være igjen for at det skal fungere? Gjør det noe om de er ujevnt slitt(ujevn høyde)? Siter signatur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2006 Hallo :crazysant Biln hadde flatt batteri i dag så jeg kjøpte nytt batteri, men det viser seg nå at det er noe feil med ladinga(Ladelampe lyser hele tiden) mistenker at det er børstene som er slitt... Det jeg lurer på er om spenningsregulator og laderele er samme ting, jeg så i biltema så kallte de det laderele og på Mekonomen kalte de det spenningsregulator.. Det er 99 % sikkert ikke børstene, men kan være regulator, dioder, statorviklinger eller kanskje en gåen sikring. Grunnen til at jeg ikke tror børstene dine er gåene er at da burde ikke ladelampa lyse i det hele tatt... Se her Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Februar 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2006 Det er 99 % sikkert ikke børstene, men kan være regulator, dioder, statorviklinger eller kanskje en gåen sikring.Grunnen til at jeg ikke tror børstene dine er gåene er at da burde ikke ladelampa lyse i det hele tatt... Se her OK, ladelampen lyser hvis spenningen er for lav når motoren går. Det er ingen nyhet. Hvis spenningsregulatoren er defekt eller børstene ikke har skikkelig kontakt med sleperingene så vil ikke generatoren lade skikkelig og spenningen ut fra generatoren er lik batterispenningen. Da vil ladelampen lyse, derfor den er der. Årsaken til generatorhavari er i de fleste tilfellene slitte børster. Så kommer alt det andre du påpeker. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ingolonko Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 ladelampen står i seriekobling med rotorviklingen i dynamoen å dermed viss børstene er slitt lyser ikkje lampa. når du slår på tenninga å ladelampen lyser er det ikkje brudd i kretsen ergo børstene har kontakt med sleperingane. men lyser ikkje lampa når du set på tenninga er det stor sansynlighet for at børstane er utslitte. den beste måten å sjekke om det er børstene som er gådde er å legge d+ ledningen (den tynne) på dynamoen til jord. å sette på tenninga. viss lampa då lyser, men ikkje når du koblar ledningen på dynamoen er det stor sansynlighet for at det er børstane som er gådde. men i ditt tilfelle er eg heilt einig med Granada3.0GL. var forresten god radgivning på den tråden til Granada3.0GL å det med at dynamoen må gå rundt. første bud er jo at det må vera viftereim på bilen. begynn å leit der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jokkalin Skrevet Februar 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Tusen takk for mange bra svar :pray Ladelampa lyser med en gang jeg starter og slukker da jeg vrir av tenninga, viftereima sitter på plass:-) Så det første jeg bør prøve og bytte da er spenningsregulatoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Kan prøve å bytte spenningsregulatoren... Om det ikke virker kan du ta opp dynamoen og sjekke koblingene innvendig, har selv slitt med lading og brukt to dager på å finne feil og det var løs ledning i begge dynamoene mine. Om du kjenner noen som driver innen for elektronikk eller lignende kan du be de om å feilsøke på dynamoen, men sånt er egentlig noe dritt hehe. Om det ikke er en enkel feil å finne kan det være like greit å kjøpe ny dynamo :cocain: Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 OK, ladelampen lyser hvis spenningen er for lav når motoren går. Det er ingen nyhet. Hvis spenningsregulatoren er defekt eller børstene ikke har skikkelig kontakt med sleperingene så vil ikke generatoren lade skikkelig og spenningen ut fra generatoren er lik batterispenningen. Da vil ladelampen lyse, derfor den er der. Årsaken til generatorhavari er i de fleste tilfellene slitte børster. Så kommer alt det andre du påpeker. Åsaken til generatorhavari har i mine tilfeller vært, full kortslutning, børste som har løsna i lodding, brudd i rotor, diodefeil og manglende magnetiseringsstrøm, i 99% av tilfellene på Bosch da det er det jeg er mest borti. Jeg har overhalt ett par dynamoer serru... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.