Gå til innhold

Borre hull i luftfilterboks til mazda 323, lurt?

Ranger emnet


Solberg-

Anbefalte innlegg

Som topic sier, er det lurt å gjøre dette? Er ute etter bittelitt mer lyd i bilen min og har for øyeblikket ikke råd til noen annen løsning..Kan motoren ta skade av disse ekstra hullene eller lignende? Hører jo om mange som gjør dette og vurderer det selv om det er litt harry..hehe. Og i såfall hvor på luftfilterboksen er det best å lage disse hullene? Ut mot sideskjermen foran liksom? takker for svar! :)

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

 

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meninga er jo å lage høla før filteret da, så motoren suger lufta utenom det orginale luftintaket til filteret, som sannsyligvis er laga for å dempe "innsugstøy" sammen med boksen

Så lenge du lager hulla før filteret, så motoren suger rensa luft, så skal det ikke være skadelig, men er jo en smule harry(sier han som ikke har kjørt med luftfilter på lenge).

:p

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har noe peiling på noe slikt.

Men det er sjelden lurt å gjøre noe slikt.

Det er en grunn til at det er filter der vet du... :)

 

Hmm..joda du kan ha rett i det altså. I og med at det ikke går ann med et åpent filter på denne bilen må je enten kjøpe en KN innsatsfilter eller lage noen hull i luftfilterboksen...Har ikke råd til nytt filter så vurderer å lage hull..Men vil ikke tro dette kan ødelegge så veldig mye? Noen flere som vet..?

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

 

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Kristian, funker det ikke å mekke en egenmodifisert slange sånn at du kan feste powerfilteret på den?:P

 

Heha...På tide at du rota deg innpå her også Erik. :P

Nei, det funker ikke med egenmodifisert feste, da bilen min ikke er kompatibel med et slikt powerfilter i det hele tatt...Grunnen er direkteinnsprøytninga..

Er to ledninger som går inn til luftfilterboksen, med et powerfilter får man ikke festet de og bilen går ikke...Den får falskluft ser det ut som...så må nøye meg med innsatsfilter i så fall..:(

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

 

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh, da er det itte så grett...

kanskje det går dårlig på min å da?!:O

 

Nope...blir vanskelig da..

 

Hvis du har Injection, altså innsprøytning blir det vel vanskelig ja..men vi får ta og demontere luftfilterboksen din og se åssen det ser ut der..:P

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

 

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du (kansje) kan gjøre, er å borre ut inntaket til luftfilterboksen, og erstatte det med 2-3-4" pvc/pe/pp-rør, slike som rørleggeren bruker...

 

en del av vitsen med luftfilterboksen, er at motoren skal få kald luft utenfra, istedetfor varm luft fra motorrommet. varm luft = mindre effekt, og det har vel ikke du for mye av fra før? (hvem har vel det...)

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er to ledninger som går inn til luftfilterboksen, med et powerfilter får man ikke festet de og bilen går ikke...(

 

Virker for meg som dem ledningene går til en temp føler, slik at motoren har

noen parametre og jobbe etter når det gjelder blandingen.

Altså, så lenge du plasserer denne tempføleren der filteret ditt suger luft,

eller inni røret etter filteret, så burde det fungere fint.

 

Men så har eg aldri vert borti en Mazda, så det eg sier trenger ikkje og stemme

med din bil i det hele tatt. :???:

 

Men at du har innsprøytning eller ei, har ingenting og si for om du kan ha

ettermarkedsfilter. Er bare måten jobben blir utført på som har noe og si!

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker for meg som dem ledningene går til en temp føler, slik at motoren har

noen parametre og jobbe etter når det gjelder blandingen.

Altså, så lenge du plasserer denne tempføleren der filteret ditt suger luft,

eller inni røret etter filteret, så burde det fungere fint.

 

Men så har eg aldri vert borti en Mazda, så det eg sier trenger ikkje og stemme

med din bil i det hele tatt. :???:

 

Men at du har innsprøytning eller ei, har ingenting og si for om du kan ha

ettermarkedsfilter. Er bare måten jobben blir utført på som har noe og si!

 

Jepps..er en form for tempføler eller noe slikt ja..når disse ikke er koblet til trekker den falskluft og motoren vil ikke starte i det hele tatt..men trur je egentlig ikke gjør noe mer enn å kjøpe KN innsatsfilter og legge nedi, lar være å borre hull mao. For dette er originale saker og gidder ikke ødelegge det hvis det skulle skje..;)

-85 Audi 90 2,2E 10v

x91 Mazda 323 1,6 LX - Solgt til narkomane

 

Vorsprung durch technik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker for meg som dem ledningene går til en temp føler, slik at motoren har

noen parametre og jobbe etter når det gjelder blandingen.

Altså, så lenge du plasserer denne tempføleren der filteret ditt suger luft,

eller inni røret etter filteret, så burde det fungere fint.

 

Men så har eg aldri vert borti en Mazda, så det eg sier trenger ikkje og stemme

med din bil i det hele tatt. :???:

 

Men at du har innsprøytning eller ei, har ingenting og si for om du kan ha

ettermarkedsfilter. Er bare måten jobben blir utført på som har noe og si!

 

Ledningene går sansynligvis til en luftmengdemåler. Motoren måler hvor mye luft som passerer og justerer drivstoffblandingen.

Hvis du monterer powerfilter før disse mengdemålerne er det ikke noe problem for motoren.

 

Det eneste problemet er at det kan bli en del arbeid å få alt til å passe sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare du borrer før filteret så funker det fint.

 

Du vil muligens bygge fortere opp skit og støv på filteret en uten hullene,

men det er da ikkje så mye og syte over!

 

Lyden er jo halve opplevelsen!

 

 

Nettopp. Har selv laget hull på min luftfilterboks, og det er ikke noe problem med tanke på dritt som kommer inn. Det kommer jo altids litt rusk inn fra røret som går til fronten uansett (på min bil iallefall), så det har ikke noe å si så lenge hullene er før filteret :)

Audi 100 2,3E '91 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår