Gå til innhold

Haster: Demontere drivaksel Mitsubishi Spacestar

Ranger emnet

Tortilla

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan dette gjøres?

Det er ingen bolter inn mot girkassa, det ser ut som om den er tredd inn på girkassa, har prøvd å trekke den ut men den sitter som fy....

Indre ledd er et slikt tripod-ledd som kan trekkes fra hverandre, derfor kan man ikke ta tak i ytre delen og dra akselen.

For Spacerunner/Wagon skal man benne mellom kirkasse og indre lagerhus, har prøvd det også men det sitter svært hardt.

Tor

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ene siden sitter drivakselen med tre skruer!

Og på andre siden så er det to spennstifter/låsesplinter som sitter utenpå hverandre igjennom akslingen ganske langt inne ved kassen. Er ofte dekket med noe tetningsstoff. Denne er bare å dore ut. Kan være vanskelig å komme til ofte uten å ta ned bærebjelken under motor, men fullt mulig.

Let´s go, Hammer down!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ene siden sitter drivakselen med tre skruer!

Og på andre siden så er det to spennstifter/låsesplinter som sitter utenpå hverandre igjennom akslingen ganske langt inne ved kassen. Er ofte dekket med noe tetningsstoff. Denne er bare å dore ut. Kan være vanskelig å komme til ofte uten å ta ned bærebjelken under motor, men fullt mulig.

Takker for tipset!

Det var høyre aksel som var problemet, altså den med låsesplinter.

Var ikke lett å få øye på i mørten under der.....

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant så sant. det jeg gjorde og. Drivaksel er festet med et clips/simmerring på drivaxel inne i kassen/diffen. I verfall på min bil. Men har sett det på flere og..

Ja ka skrev eg da iallefall ikke det riktige svaret! Jævla vits å komme med noe svar tre dager etter på!

Øh...på min volvo er det noe greier, har sett sånt på andre biler også.

Let´s go, Hammer down!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Leser ikke folk de opprinnelige postene før de svarer på noe helt annet?

AC har helt rett m.h.p. innfesting av denne akselen; fjærsplint gjennom drivaksel og utgående aksel. T.o.m tettemassen var der. Hadde jeg jobba videre med spett på dette hadde det blitt skader (det er nemlig en kasteflens for møkk innerst ved kassa, og å benne denne til vrak gjør ikke at akselen kommer ut uskadet).

Forøvrig viktig å ikke dra hardt i akselen, tripodleddet innerst kan dras fra hverandre, BTDT.

Og; akseltetningen sitter mot akselstussen som står ut av motoren og det er derfor ikke nødvendig å tømme girkassa slik som på enkelte andre Mitsubishi.

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider