Gå til innhold

Hva er årsaker til tenningsbank?

Ranger emnet


Zemeckis

Anbefalte innlegg

Tenningsbank.

De er når man får så høye forbrennings trykk og forbrennings temp. at drivstoff blandinga detonerer ukontrolert. Da frigjør den all energien sin på på en gang,

og når stempel er på vei opp,ikke bra veit du.

i motsetning til når man har en kontrollert forbrenning, der enegien blir frigjort etterhvert som stempelet går nedover og volumet mellom stempelet og toppen øker.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår nøyaktig hva du mener!

 

Hadde akkorat samme på min første B23A, samt min B230A..

 

Jeg fårska på dette her for en stund siden, snakka me en fyr, han sa han hadde slike lyder, men han rensa d flamme filteret på oljedampen fra veivhuset.. Da forsvant det. Det funket ikke med meg.

 

Men som sagt, jeg kjørte på 98 en stund, og da forsvant mesteparten. Var ikke mye vertfall. Gikk over til 95 igjen, og etter en liten stund kom kakklingen tilbake..

 

Regner med det kommer av måten 95 og 98 eksploderer eller antennes i motoren.. Så prøv med 98 en stund.. Det er dyrt men :ex_machin

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt med 98 oktan på min B23A i alle 23 år..

 

Når jeg overtok bilen, så merka jeg det var tenningsbank, som var fortenning.. Oppdaget da at den var stilt til 31 grader fortenning! (Ja, vi målte riktig og passa på vakumslanger og alt)

 

Uansett, satte den ned til 9 grader, og all tenningsbanken forsvant.. Motoren går som ei klokke og starter lett som bare det.

 

Men ja, 98 er en fordel, mener og det står i boka at B23A skal ha 98..

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunner til tenningsbank kan være: For lavt oktantall, for tidlig tenningstidspunkt, for høy komp, for lite bensin, feil utforming av forbrenningsrom, disse har i høyeste grad sammenheng.

 

Ville sjekka olja i forgasseren også.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man bør ikke bruke 95 bensin på biler med noe særlig høyere enn 9-9,5 i kompresjon, ihvertfall på en chevy V8, men jeg regner med at bensinen ikke merker hva slags motor den brenner i...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører med 95 på 2.8 min, 9,2:1 i komp-forhold, men skal ha 98, men har så vidt tenningsbank når jeg presser den rundt 6-700 rpm, går bedre på 98 ,men krefter nok forløbig.

Men min erfaring med diverse gamle forder er at effekt og forbruksmessig så er 98 oktan absolutt å foretrekke...

Også med tanke på selvantenning så den går etter du har skrudd av tenninga...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår