Zemeckis Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Hei Som topic sier, hva er som regel årsaken til tenningsbank på en B23A? Får en slik kakle lyd av og til. Skal til et verksted på mandagen å muligens få fikset litt på motoren. Det kan hende at det er gasseren? Siter - Volvo 240 83`(Solgt) - Volvo 245TIC 89` -Member of VOLVOklubbenTrøndelag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
candy man Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 kjør på blyfri 98:) Får ofte tenningsbank av 95:( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Som sagt her, kjør 98 oktan. Skader nok heller ikke å få sjekket tenninga Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Er jo veldi vanskelig og få tenningsbank på en motor uten overladning. Og særlig en A som ikke har elektonisk tenning... Rådebank kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik_B Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Er jo veldi vanskelig og få tenningsbank på en motor uten overladning. Og særlig en A som ikke har elektonisk tenning... Rådebank kanskje? Nå regner jeg virkelig med at du tuller, eller ? Siter 95 Volvo 855 96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3) 85 Massey Ferguson 675 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Er jo veldi vanskelig og få tenningsbank på en motor uten overladning. Og særlig en A som ikke har elektonisk tenning... Rådebank kanskje? Ja vel??? Forklar... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Vett a faen jeg... Skal da vel godt gjøres og få tenningsbank på en sugis? Med mindre fordeleren er satt opp ned neri hølet eller vektene er døde.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Tenningsbank. De er når man får så høye forbrennings trykk og forbrennings temp. at drivstoff blandinga detonerer ukontrolert. Da frigjør den all energien sin på på en gang, og når stempel er på vei opp,ikke bra veit du. i motsetning til når man har en kontrollert forbrenning, der enegien blir frigjort etterhvert som stempelet går nedover og volumet mellom stempelet og toppen øker. Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 null problem å få tenningsbank på en sugemotor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twr Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Bare å kjøre grisehøy fortenning det så har du tenningsbanken i den slappeste B16!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlpejoHn Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Forstår nøyaktig hva du mener! Hadde akkorat samme på min første B23A, samt min B230A.. Jeg fårska på dette her for en stund siden, snakka me en fyr, han sa han hadde slike lyder, men han rensa d flamme filteret på oljedampen fra veivhuset.. Da forsvant det. Det funket ikke med meg. Men som sagt, jeg kjørte på 98 en stund, og da forsvant mesteparten. Var ikke mye vertfall. Gikk over til 95 igjen, og etter en liten stund kom kakklingen tilbake.. Regner med det kommer av måten 95 og 98 eksploderer eller antennes i motoren.. Så prøv med 98 en stund.. Det er dyrt men :ex_machin Siter - BMW 530da Touring M-Tech 2003 x Volvo V70 AWD T5 motor +++ x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZyreX Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Har kjørt med 98 oktan på min B23A i alle 23 år.. Når jeg overtok bilen, så merka jeg det var tenningsbank, som var fortenning.. Oppdaget da at den var stilt til 31 grader fortenning! (Ja, vi målte riktig og passa på vakumslanger og alt) Uansett, satte den ned til 9 grader, og all tenningsbanken forsvant.. Motoren går som ei klokke og starter lett som bare det. Men ja, 98 er en fordel, mener og det står i boka at B23A skal ha 98.. Siter - Volvo V70 '05 2.0T - Volvo 240 '83 B23A/M46 x Nissan Sunny 1.6 SLX x Suzuki RMX '04 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Grunner til tenningsbank kan være: For lavt oktantall, for tidlig tenningstidspunkt, for høy komp, for lite bensin, feil utforming av forbrenningsrom, disse har i høyeste grad sammenheng. Ville sjekka olja i forgasseren også. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 man bør ikke bruke 95 bensin på biler med noe særlig høyere enn 9-9,5 i kompresjon, ihvertfall på en chevy V8, men jeg regner med at bensinen ikke merker hva slags motor den brenner i... Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Kjører med 95 på 2.8 min, 9,2:1 i komp-forhold, men skal ha 98, men har så vidt tenningsbank når jeg presser den rundt 6-700 rpm, går bedre på 98 ,men krefter nok forløbig. Men min erfaring med diverse gamle forder er at effekt og forbruksmessig så er 98 oktan absolutt å foretrekke... Også med tanke på selvantenning så den går etter du har skrudd av tenninga... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.