Gå til innhold

El.vifte i två-føørti...

Ranger emnet


volvo-r-sport

Anbefalte innlegg

poenget er jo det at en vanlig bryter ikke tåler f.eks 50a som noen vifter faktisk tar

Ja, det samme gjelder brytere for ekstralys, o.l.

Monterer man slikt, bør man også ha relè.

 

Ikke bare for å slippe spenningsfall, men også for å spare feks. termostatbryter, manuelle brytere, o.l.

 

Fører man strøm igjennom en dårlig/uegnet bryter, vil man tape spenning, men man vil også slite ut den bryteren unødvendig fort.

 

Som nevnt tidligere å tråden, tåler en vanlig termostatbryter rundt 1A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bruk rele for å være på den sikre siden, termo bryteren er IKKE laget for å tåle så høy spenning som vifta drar. Den tar 1A, og ei vifte kan være fra 15-70A (?)

 

Du vil tilslutt ødelegge termobryteren om du IKKE bruker rele.

 

END OF DISCUSJON! :ass

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk rele for å være på den sikre siden, termo bryteren er IKKE laget for å tåle så høy spenning som vifta drar. Den tar 1A, og ei vifte kan være fra 15-70A (?)

 

Du vil tilslutt ødelegge termobryteren om du IKKE bruker rele.

 

END OF DISCUSJON! :ass

 

For å pirke enda mer så er vel spenninga konstant uansett om man bruker relé eller ikke. Er vel strømmen du tenker på.

 

Resten er enig i.

- Volvo V70 2,4D 130HK 2004

x VW Touran Trend. 1,9TDi 2005 Solgt

x Volvo 940 B230FK 1997 Solgt

x Volvo 740 B230F 1991 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å pirke enda mer så er vel spenninga konstant uansett om man bruker relé eller ikke. Er vel strømmen du tenker på.

 

Resten er enig i.

Spenningen vil jo ikke være helt konstant.. Den vil jo variere litt, pga. Volt og Amper "jobber sammen".

 

Men jeg skjønner hva du mente :P

Det er ikke spenning som er hvor mye strøm som brukes, det er Amper.

 

220V og 0.1A = 220 * 0.1 = 22W

12V og 60A = 12 * 60 = 720W

 

Så vil jo som sagt spenning variere noe, fra 12.8 til 13.6 tror jeg det er.

Amper vil jo også variere, men det her spørs litt på om du har tostegsvifte, ellre enstegsvifte.

 

ps folkens: ikke monter el vifte uten å ha den termostatstyrt, da taper du effekt! Ingen effekt er gratis, så strøm du trekker ut av systemet, må genereres.

 

Videre, vil den da "overkjøle" motoren, som gjør at du får økt slitasje, høyere bensinforbruk, o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget med å montere elektrisk vifte er jo å eliminere mest mulig støy (aka høytørke). det med ekstra hester er bare tull. poenget er at viften ikke skal gå hele tiden men KUN når luftstrømmen gjennom radiatoren er så lav at vannet som kommer ut er for varmt. derfor monteres termostaten etter radiatoren.

 

så er vi alle enige om at det er to måter å gjøre det elektriske på (med basic vifte):

 

1. termostatbryter med rele

2. termostatbryter uten rele der tremostatbryteren klarer strømmen som viften tar.

 

det som er interessant her. hvilke vifter fra andre biler er det som passer best til 240'en? tenker på størrelse, festemåte og stryringssystem. (gjerne en to stegsvifte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som er interessant her. hvilke vifter fra andre biler er det som passer best til 240'en? tenker på størrelse, festemåte og stryringssystem. (gjerne en to stegsvifte)

 

Du vil jo spare effekt (ikke tjene), på å ha el. vifte, om den er skikkelig montert.

Det finnes flere måter å koble vifte på, ikke bare de to du skisserer her.

 

1) Vifte som går konstant (Bare tull)

2) Vifte som går på termostat, med tenning på.

3) Vifte som går på termostat, med tenning av også. (kan kjøle etter du har stoppet).

4) To vifter, der ene går bare når tenning er på, mens andre går med tenning av også

5) To-stegs vifte, der den kjører lavt steg og ekstra steg, når termostatbryter slår inn.

 

og sikkert enda flere løsninger der ute, det finnes ingen fasitsvar.

til biler uten a/c, holder det mest sannsynlig med nr. 3.

 

ang vifter som "passer", må vel alle moddes litt.

det finnes en del amcar vifter som angivelig skal passe rimelig bra.

 

ps. en skikkelig radiator gjør også underverker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang strøm så vil startstrømmen bli ganske høy, for så å dabbe av litt.. Kontaktor og rele er samme tingen... Hvis noen har åpna en slik så er det en litt kraftigere bryter som er styrt av en elektromagnet... Vifte fra 7/940 skal vel passe. 240 ble vel ikke levert med el vifte som standard... Men noen som har hørt noe negativt om SPAL vifter??

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ere mye hobby-jalla-amatør-elektrikker prat! Må le litt jeg altså! :hammer :hammer :hammer

 

Her er ett bilde av el-vifte jeg satte i min 240. Kjøpte Focal vifte på 900W.

Satte den fast med strips og kasta hele viftekappa som satt der orginalt. Denne viften er meget bra og kjøler nesten for mye når jeg står på tomgang.

Og jeg brukte rele...

Og det såkalte "effektsparingen" noen prater om kan dere glemme. For det gjør så lite at dere ikke vil legge merke til det. Eneste måte å dokumentere det på er hvis dere har en bremsebenk med 5 tall etter komma! Og den effekten man "tjener" taper man jo igjen ved at den elektriske vifta tar effekt fra motorens dymamoen.

 

El-vifte.jpg

 

Morten

88 Ford Sierra Rs Cosworth 2wd

75 Ford Escort MK2 RS2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår