Gå til innhold

Kjøp av GPS

Ranger emnet

Fues

Anbefalte innlegg

Virker som en grei Gps det. Kjøpte selv en TomTom i fjor og er kjempe fornøyd. Bare husk og få testet GPS'en før du kjøper den... Noen er vanskelige, faktisk håpløse når det kommer til og finne adresser. På TomTom'en som jeg har er det veldig enkelt. F.eks hvis jeg skal til Drammensveien 6 i oslo så trykker jeg på skjermen (spiller ingen rolle hvor) og da får jeg opp hovedmenyen. Trykker så på "naviger till" og får da opp noe slik:

Land? Norge

By? Oslo

Gate? Drammensveien

Nr? 6 (her kommer det opp en meny med tallene 0-9)

Ikke at det har noen betydnig, men hvis jeg skal til drammensveien og skriver Dr.. så får jeg opp en liste med mange muligheter:

Drammensveien

Dronnings veien

osv...

Neste gang jeg leter etter en addresse så antar GPS'en at du er i norge, og den husker også siste addressen du har skrevet inn noe som gjør det enkelt og navigere tilbake hvis du F.eks skal til Trondheim og etter at du har kommet fram finner ut at du skal ned i sentrum en tur. Bare og trykke "naviger till" og da kommer adressen opp så det er bare og trykke Ok.

Prøv og kjøp den "enkleste" og bruke bla med tanke på at du ofte kjører mens du skriver inn en addresse. Men viktigst er vel at den er lett og navigere med. Ofte bedre og tulle litt med Gps'en før start enn og havne feil eller ikke finne noen adresse i det hele tatt:(

Anbefaler TomTom selv om prisen er noe mer ca 6000 (i sverige) men ettersom de virker like (utsende, bruk) så tror jeg du gjør et kjempe kjøp med den du viser til. Kanskje di er nesten like? kansje jeg heller burde ha kjøpt den og spart 3000kr :(

Lykke til:)

Vi sto på kanten av stupet. Nå har vi tatt et stort skritt forover:)

1986 Mazda 929

19?? Ascona B

1986 Nissan King Cab

1999 Mitsubishi Eclipse GS Turbo

I dag: 1997 Nissan 200sx S14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomtom har jo programmer til mobiltelefoner og pda'er også, så hvis du har riktig telefon/pda sparer du litt der også! :)

Jeg fikk en pda og "fikk" tomtom og kjøpte bluetooth gps (600kr) så for meg var det genialt! :D

Tomtom er helt klart den beste programvaren jeg har prøvd hittil, har prøvd route 66 og via michelin, begge var litt tullete på adresser. Jeg fikk f.eks. ikke lov til å kjøre hjem til meg selv, siden der var det en veiskjørt (i følge gps'en).

Men når jeg bor innerst i en vei inne på et boligfelt skal det godt gjøres og kjøre bare en vei! hehe..

Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan strekke deg så har VDO Dayton sin MS2000 nettop gått ned til 4.500kr.

http://www.vdodayton.com/default2_and_fz_menu=ms_2000.aspx

http://www.radiokatalogen.no/Documents/MS2000_Nor.pdf

Det stiller ganske likt med Garmin'en trur jeg, pluss at den har minnekort leser(SD kort) og du phono utgang. Så du kan fylle den med opptil 2GB med musikk, og koble til bilradion. Du kan også legge inn bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Garmin handholdt GPS (coop medlemstilbud) til 1700,- og kjøpte bilholder til den. Så lastet jeg ned kart og den funker helt greit den:)

07 Nissan Pathfinder 2.5 LE AT IT-pack

65 Volvo Valp Feltvogn (laplander) B18

x 86 Volvo 765GLE, x Mercedes 280SE x91 Mercedes 300 SL Cab x Volvo 745GLE

Selger: B28E kam (ny)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for hjelpen, men tror jeg egentlig går for den, eller ms2000 greia :)

Men jeg kommer nok til å ta den som er lettest og å bruke, og den som ser mest fin ut.

Og jeg skjønenr hva du mener sjølstad, hadde egentlig ikke tenkt på det før :D:D så takker for hjelpen. Skal undersøke nærmere, og se hva jeg ender opp med :P

Mvh Mats

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en grei Gps det. Kjøpte selv en TomTom i fjor og er kjempe fornøyd. Bare husk og få testet GPS'en før du kjøper den... Noen er vanskelige, faktisk håpløse når det kommer til og finne adresser. På TomTom'en som jeg har er det veldig enkelt. F.eks hvis jeg skal til Drammensveien 6 i oslo så trykker jeg på skjermen (spiller ingen rolle hvor) og da får jeg opp hovedmenyen. Trykker så på "naviger till" og får da opp noe slik:

Land? Norge

By? Oslo

Gate? Drammensveien

Nr? 6 (her kommer det opp en meny med tallene 0-9)

Ikke at det har noen betydnig, men hvis jeg skal til drammensveien og skriver Dr.. så får jeg opp en liste med mange muligheter:

Drammensveien

Dronnings veien

osv...

Neste gang jeg leter etter en addresse så antar GPS'en at du er i norge, og den husker også siste addressen du har skrevet inn noe som gjør det enkelt og navigere tilbake hvis du F.eks skal til Trondheim og etter at du har kommet fram finner ut at du skal ned i sentrum en tur. Bare og trykke "naviger till" og da kommer adressen opp så det er bare og trykke Ok.

Prøv og kjøp den "enkleste" og bruke bla med tanke på at du ofte kjører mens du skriver inn en addresse. Men viktigst er vel at den er lett og navigere med. Ofte bedre og tulle litt med Gps'en før start enn og havne feil eller ikke finne noen adresse i det hele tatt:(

Anbefaler TomTom selv om prisen er noe mer ca 6000 (i sverige) men ettersom de virker like (utsende, bruk) så tror jeg du gjør et kjempe kjøp med den du viser til. Kanskje di er nesten like? kansje jeg heller burde ha kjøpt den og spart 3000kr :(

Lykke til:)

Btw : Har du noe link, slikt at jeg kan se en slik du kjøpte? eller noe lingende?

kanskje litt dumt spørsmål.. men vet dere om jeg får med eks bilkabel, og datakabel :P hehe

Mvh Mats

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig og kunne hjelpe:)

Nå er det så mange TomTom som er ute, og er ikke sikker på hvilken modell jeg har, men det er vel 300serien. Link med utstyr/info/bilde her: http://www.tomtom.com/products/features.php?ID=72&Language=1

Dette er i esken:

http://www.tomtom.com/products/section.php?ID=72&Section=196&Language=1

Her har du en link jeg fant til deg på komplett.no der du kan kjøpe en TomTom:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309846#reviews

Bomma litt på pris, ++7000kr i sverige i fjor men bare 4.295kr i norge i dag :rolleyes:

For og sitere komplett.no:

Produktanmeldelser

Tomtom is a great navigationsystem,It is cheaper in many other european countries. It miss some important streets in Norway (not updated) Earn your money back and install the Photoboxes in Norway, it gives a warning 250 mtr before the boks. Its a pitty that the map of europe cost 1200 kr.

Vel, helt enig i at det er dyrt med kart (1200kr) men at den ikke er oppdatert på kart her jeg iallefall ikke hatt noen problemer med... Såklart hvis dette viser seg som et problem må man jo kjøpe et nytt kart som er ganske dyrt men tror ikke det skal bli noe problem.

Kjørt mange langturer:

Nesodden (like ved oslo) - Stavanger (stoppet 15m fra ingangen til hotellet)

Nesodden - Trondheim (stoppet 10m fra ingangen til søster)

Det er også info på skjermen ved kjøring:

Avstand til neste avkjøring

Avstand til "mål"

Tid til "mål"

klokke som både viser hva tiden er og hva tiden kommer til og være når du kommer fram (denne er jeg imponert over!!!) Bomma med 17min Oslo - Trondheim :driving

Bare husk 1 ting:

Kjøring i f.eks storby (oslo) så kan man bli lurt av GPS. i sommer slet jeg litt med en adresse og det viste seg da at den addressen jeg skulle til lå 40m utenfor veien bak en annen bygning. og alt som ikke er "veier" vil bli et problem. Fant tilslutt ut av det, men det var veldig irriterende:( Men dette problemet tror jeg du får uansett hvilken GPS du kjøper. En annen måte og si det på: Min har ALTID med mindre enn 50m avstand funnet fram, de siste 50 må du kansje (hvis godt gjemt, f.eks oslo) finne selv. Hvis du kjøper blir det spennende og se hvordan den virker i Drammen;)

Håper du finner ut av det? Deilig med GPS;)

Vi sto på kanten av stupet. Nå har vi tatt et stort skritt forover:)

1986 Mazda 929

19?? Ascona B

1986 Nissan King Cab

1999 Mitsubishi Eclipse GS Turbo

I dag: 1997 Nissan 200sx S14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider