Gå til innhold

kor stor kabel?

Ranger emnet

Ok`n

Anbefalte innlegg

hehe,ja det var sikkert ikke dumt!skal ha ein 300w RF forsterker som kobla til 2 tiere og ein 200w til høgtalerene!utenom det kun det vanlige...har jo ein 15tlcd og ps2 kobla til fra før og da vel og merke men det går igjennom sigarettenneren

-Nissan Skyline R32 GTR

-Nissan Silvia S14

-Nissan 180sx

-Nissan Primera P10 SR20Di/De T

-Nissan Laurel C33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. hvis vi beregner et maks effektforbruk på ca 400W når alt er i gang, så krever det ikke så tykk kabel. jeg vil tro en kabel på 8-10mm2 skulle holde fint til det burket. tror det vil være bortkastet med mer da det normalt sett kun er snakk om ca 30-40A strømtrekk på det meste.

*gjespe* *se på klokken - 3.40 ja...* skole i morgen kl 8.00.. dette blir nok morsomt...

edit: dette vil da med en 6m 8mm2 kabel gi et tap på opp til 0.5V på det meste, i tilfelle noen lurte.

men du bør fremdeles bruke en større sikring i mellom batteriene enn det utstyret trekker med tanke på startmotoren osv kan gjøre at det trekkes mere strøm i kabelen. i tilleg så kan det trekkes mer strøm om det er forskjellig spenning på batteriene (hvis du for eks tømmer det ene batteriet, og så kobler de sammen. men dette gjelder kun om du bruker skillerele mellom batteriene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en fordel å legge "så tykk kabel man har råd til".

Som du selv skriver så er det tilkopplet en PS2 og en 15" LCD skjerm samt to forsterkere.

Erfaringsmessigt så vil en alltid "ha mer" og da er det greit at kabler er "så bra som man har råd til" slik at en slipper å legge dette på nytt senere.

21 mm2 med 150A sikring er et minimum mener jeg.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv skriver så er det tilkopplet en PS2 og en 15" LCD skjerm samt to forsterkere.

Erfaringsmessigt så vil en alltid "ha mer" og da er det greit at kabler er "så bra som man har råd til" slik at en slipper å legge dette på nytt senere.

21 mm2 med 150A sikring er et minimum mener jeg.

Mvh

Pål

kan du begrunne dette med minimum 21mm?

spør fordi jeg vil tørre å påstå at man i praksis ikke vil merke forskjell på 0.2V spenningsfall og 0.5V men dette utstyret.

eller mente du at det var et minimum med 21mm med tanke på senere oppgraderinger?

det er ikke alle som planlegger å oppgradere med mye rart senere, men er enig i at mange gjør det, og selvfølgelig, om han planlegger det, så støtter jeg deg fult ut.

men jeg er enig i at du bør legge det du har rå til, og har du rå til 21mm så er det bare bra. men 8-10mm vil jeg se på som et absolutt minimum til det utstyret du har nå i allefall.

han sa forresten En forsterker på 300W, ikke 2. med mindre jeg har lest feil sånn i halvsøvne... :sleeping

*gjespe litt til* skole om en time ja.. jippi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du begrunne dette med minimum 21mm, eller mente du at det var et minimum med 21mm med tanke på senere oppgraderinger?

det er ikke alle som planlegger å oppgradere med mye rart senere, men er enig i at mange gjør det, og selvfølgelig, om han planlegger det, så støtter jeg deg fult ut.

men jeg er enig i at du bør legge det du har rå til, og har du rå til 21mm så er det bare bra. men 8-10mm vil jeg se på som et absolutt minimum til det utstyret du har nå i allefall.

han sa forresten En forsterker på 300W, ikke 2. med mindre jeg har lest feil sånn i halvsøvne... :sleeping

Takk for at du forstår!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe,ja blei seint igår! :sleeping

aha,masse relativ info!takker,men tanken var å sette batteriet bak ikkje eit ekstra itillegg,eg må ha all plassen eg kan få i motorrommet!Korleis rekne eg ut kor stor sikring eg må ha mellom enhetne og batteriet?er kondensator til forsterkerene og nødvendig?takker for svar ;)

Mvh Ok`n

-Nissan Skyline R32 GTR

-Nissan Silvia S14

-Nissan 180sx

-Nissan Laurel C33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger strengt tatt ikkje sikring mellom batteri og forsterker hvis begge er plassert i bagasjerommet.

Du MÅ derimot ha sikring på den kabelen som går fram til motorrommet!

Kondensator er alltid en fordel.

Størrelsen på den sikringen betyr egentlig ikke så mye men jeg ville nok ha gått for en 250A.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du begrunne dette med minimum 21mm?

spør fordi jeg vil tørre å påstå at man i praksis ikke vil merke forskjell på 0.2V spenningsfall og 0.5V men dette utstyret.

eller mente du at det var et minimum med 21mm med tanke på senere oppgraderinger?

er vel 2 forsterkere han mener.. en 300watter til subene og en 200watter til vanlige høytalere.. :)

Do-It-Yourself - DIYstash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er best, kan vel diskuteres, men selv har jeg kjørt med et Optima gul som eneste batteri bak i en 88 Mazda 626.

Kabelen er 35mm2 og er avsikret med en 300A ANL sikring.

Bilen har den orginale 70A dynamoen og strømmen rekker fint til følgende forsterkere:

RF Punch Power 500M (1x500Wrms @ 2ohm)

RF Punch 400x4 (4x50Wrms @ 4ohm)

RF Punch 200x2 (2x100Wrms @ 4ohm)

Har kjørt i snart 2 år med dette uten problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er best, kan vel diskuteres, men selv har jeg kjørt med et Optima gul som eneste batteri bak i en 88 Mazda 626.

Kabelen er 35mm2 og er avsikret med en 300A ANL sikring.

Bilen har den orginale 70A dynamoen og strømmen rekker fint til følgende forsterkere:

RF Punch Power 500M (1x500Wrms @ 2ohm)

RF Punch 400x4 (4x50Wrms @ 4ohm)

RF Punch 200x2 (2x100Wrms @ 4ohm)

Har kjørt i snart 2 år med dette uten problemer

det høyrest ut som det skal funke bra da ja med den oppskrifta!Men har rykte om at vanlige batteri lage gass,så burde vel ha noe ventilert bagasjerom eller eit bedre batteri?

-Nissan Skyline R32 GTR

-Nissan Silvia S14

-Nissan 180sx

-Nissan Laurel C33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det høyrest ut som det skal funke bra da ja med den oppskrifta!Men har rykte om at vanlige batteri lage gass,så burde vel ha noe ventilert bagasjerom eller eit bedre batteri?

Stemmer det, det en av grunnene jeg brukte et Optima gul.

Det går an å bruke et vanlig syrebatteri, men da bør du ha ei helt tett batteri kasse med utlufting til friluft

Lenke til kommentar
Del på andre sider