Gå til innhold

ujevn tomgang

Ranger emnet

Thyfire

Anbefalte innlegg

som topic henviser til så ekke tomgangen på rocco'n helt god.

Det har dessverre blitt sånn at for å få start på bila så er man nødt til å sitte å gi den gass i ca 5 min for at den i hele tatt skal gå, om man la være så dør den bare. Er nødt til å holde den over 1700 rpm, før så trengte man bare å holde den litt over 1000 rpm. Dette probleme har forrverra seg gradivis utover de siste 2 månende, var ikke sånn til å begynne med i hele tatt.

Etter 5 min så går den av seg selv, dog litt ujevnt, men den dauer ikke, og når man er ute å kjører er den gulle god. Bare når den er kald at den er sånn.

Hva kan jeg gjøre me sånt? liker ikke å måtte stadig ruse kald motor på gamle snille bilen min :(

85 Volvo 749 TIC- drifter

01 Subaru Forester S-turbo

77 Honda Accord 1.6

[X]97 Toyota Celica T20 1.8

[X]87 VW Scirocco GTX 1.8 :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

throttle position sensor. sitter på gasspjeldhuset... men sikkert noen vw guruer som kan fortelle deg alt om det.

anngående tomgangsventil så kan du bytte den med en ny en, hvis problemet forsvinner så var det den som var problemet ;-)

...prrrrrtt...

2001 Audi A3 1.8T Quattro - A3TQ 180HK...

(X)1990 240 Turbo - SS 240 Turbo Prosjekt...

(X)2000 ZX6-R Ninja - 2000 ZX6-R Ninja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rare er jo at problemet har blitt verre, des mer den ble brukt. Logikk i dette?

Hvis det foreksempel er tomgangsmotoren som begynner å henge, så vil nok symptomene forverre seg...helt til den sitter helt. Har du forsøkt å rense denne? Ta den ut (veldig lett!) å kontroller om dreieskive/stempel har en "smooth" bevegelse. Dette kjenner du med pekefingeren. Går dette hakkete eller tregt, sprut litt verktøykassepåboks inn i det ene hullet, for så og fikle med den til du har denne jevne bevegelsen.

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det foreksempel er tomgangsmotoren som begynner å henge, så vil nok symptomene forverre seg...helt til den sitter helt. Har du forsøkt å rense denne? Ta den ut (veldig lett!) å kontroller om dreieskive/stempel har en "smooth" bevegelse. Dette kjenner du med pekefingeren. Går dette hakkete eller tregt, sprut litt verktøykassepåboks inn i det ene hullet, for så og fikle med den til du har denne jevne bevegelsen.

hmm.. har hørt om det du beskriver her, men hadde den på verksted for noen annet småtteri og ba de sjekke tomgangen, å da fikk jeg beskjed om at det kanskje trengtes rense ventilen(e) (det du beskriver? ) men fikk høre at dette var veldig dyrt på verksted. Kan dette stemme, om det er så enkelt å gjøre det selv?

85 Volvo 749 TIC- drifter

01 Subaru Forester S-turbo

77 Honda Accord 1.6

[X]97 Toyota Celica T20 1.8

[X]87 VW Scirocco GTX 1.8 :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rense ventilene...?! Hvordan verksted bruker du? Det er det dummeste jeg har hørt på....temmelig lenge!

Kan jo være de mente å rense tomgangsventil/tomgangsmotor/stepmotor. I såfall, dette gjør du selv! Pessenkelt! Vet du hvor gasspjeldhuset sitter? Denne "ventilen" sitter som en bypass til gasspjeldhuset.

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider