wunderbaum Skrevet Februar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 Som jeg har skrevet før sliter jeg litt med ujevn gange i bilen min på mellomregisteret. Etter å fylt 98 merket jeg en viss forbedring. Jeg tok en mail til vikingchip jeg har kjøpt chipen min fra. Göran i vikingchip mener at ecomax chipen sammen med progressiv btr kan gi for mye suppe. Da er spørsmålet mitt hvor mye bør grunntrykket være og hvor mye bør maxtrykket være? Motoren er en ft, orginale dyser. Grunntrykket er nå justert til 3,2 maxtrykk et stykke over 4. Skal sjekke imorgen så jeg er mer sikker på trykket. Mulig det er i overkant av hva orginale dysene klarer? Siter x 87 laurel 2.4 x 78 242 turbo x 96 106 rallye x 85 740 tic 66 ford falcon futura Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Februar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 Heisann... Nå skal det sies at jeg ikke har så utrolig mye peiling på dette, men grunntrykket bør vel vært mye lavere ? kanskje 2,6-3 ? Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wunderbaum Skrevet Februar 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 Javel, mener at grunntrykket var 3bar uten at jeg helt husker hvor jeg har hørt det. Men hvis du tar en titt på vikingchip.com og ser på bilene der kan du se at de kjører med 3.2bar med 580cc dyser og 2,8 bar med 968cc dyser. Men de kjører da linjær btr. Spørsmålet blir jo da om noen her har peiling på hva optimalt trykk med orginale dysene er. Litt redd for å justere for mye ned også. Siter x 87 laurel 2.4 x 78 242 turbo x 96 106 rallye x 85 740 tic 66 ford falcon futura Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Februar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 Skjønner skjønner, bedre med litt formye bensin kontra forlite... Hva er dysene på da ? ca 300cc ? Har du 1:1,2 eller 1:1,4 btr da ? (Som sagt så har jeg ikke så mye peiling, men kan jo prøve å hjelpe til fram til noen med mer peiling svarer :)) Mvh Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Danern Skrevet Februar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 De grønn/blå originaldysene på FT er vel på 337cc hvis ikke jeg tar feil. Siter -90`modell 240, med FT motor. -95 e34 525tdsa vurderes for salg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wunderbaum Skrevet Februar 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 Var nettopp en stor krangel i annet forum her om det var 337cc eller 300cc orginale dysene var. Om det er 1:1,2 eller 1:1,4 er jeg usikker på. Kjøpte den på kollevold. Den er laget for 740, 940 turbo. Uten meget god kunnskap med hvordan vikingchipet er programmert er det kanskje ikke godt å vite hva som blir riktig bensintrykk. Men hvordan oppleves en bil som får for mye suppe da? Sånn oppleves isåfall min: jeg ligger i tredje gir tråkker pedalen helt i bånn. Bilen går fint og ved ca 3-4000 stanger den endel, så løsner det og bilen går greit videre opp. Også hvis jeg har høyt turtall og høy fart merker jeg det at når jeg går av gassen får den et ekstra kick. Kjennes litt ut som han et sekund får mer effekt når du slepper av. Siter x 87 laurel 2.4 x 78 242 turbo x 96 106 rallye x 85 740 tic 66 ford falcon futura Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Danern Skrevet Februar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 En liten pekepinn for å sjekke bensinblandinga er å se på fargen/belegget på plugga! Eller eksosen..for mye bensin resulterer i svart røyk.. Siter -90`modell 240, med FT motor. -95 e34 525tdsa vurderes for salg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Februar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 Var nettopp en stor krangel i annet forum her om det var 337cc eller 300cc orginale dysene var. Om det er 1:1,2 eller 1:1,4 er jeg usikker på. Kjøpte den på kollevold. Den er laget for 740, 940 turbo. Uten meget god kunnskap med hvordan vikingchipet er programmert er det kanskje ikke godt å vite hva som blir riktig bensintrykk. Men hvordan oppleves en bil som får for mye suppe da? Sånn oppleves isåfall min: jeg ligger i tredje gir tråkker pedalen helt i bånn. Bilen går fint og ved ca 3-4000 stanger den endel, så løsner det og bilen går greit videre opp. Også hvis jeg har høyt turtall og høy fart merker jeg det at når jeg går av gassen får den et ekstra kick. Kjennes litt ut som han et sekund får mer effekt når du slepper av. Formye bensin ja, du merker at den drukner...også at den går jevnt vist du ikke har full gass... Jeg trodde dysene var 307cc jeg egentlig, men så har jeg null peiling på volvo :S Visst du feks har 1:1,4 btr kan det hende den rett og slett gir deg formye bensin...alså at du enten må ha riktig mengde bensin ved lavt eller høyt turtall... Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wunderbaum Skrevet Februar 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 Høres merkelig ut.. Skulle ikke tru en volvo kunne få nok bensin egentlig, spesielt ikke med disse orginale dysen. Får prøve å senke trykket til 3bar i første omgang så kan jeg sjekke maks trykket. For en linjær vil vel ikke gi mer bensintrykk ettersom turtallet øker. Da kan jeg jo egentlig bare blende av vakum tilkoblinga på btr en å se hva som skjer da. Siter x 87 laurel 2.4 x 78 242 turbo x 96 106 rallye x 85 740 tic 66 ford falcon futura Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Februar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 Høres merkelig ut.. Skulle ikke tru en volvo kunne få nok bensin egentlig, spesielt ikke med disse orginale dysen. Får prøve å senke trykket til 3bar i første omgang så kan jeg sjekke maks trykket. For en linjær vil vel ikke gi mer bensintrykk ettersom turtallet øker. Da kan jeg jo egentlig bare blende av vakum tilkoblinga på btr en å se hva som skjer da. Japp. test med å få den til å tro du har mindre vakum... Visst du tar av eller tetter vakumledningen, vil den da gi 1:1 ? Linjær gir ikke mer bensintrykk dersom turtallet øker nei...:) Edit: nå må jeg nesten si at jeg er usikker på om din får formye eller forlite, har du noe peil på hva du har av effekt i motoren ? så jeg vet hva jeg skal tenke, for alt jeg vet så har du altfor små dyser... du får nesten bare prøve deg fram...:) Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wunderbaum Skrevet Februar 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 Chipen gir 200hk ved 1bar, så har jeg også a kam, 3''eksos,åpent filter, resten er orginalt enn så lenge. Så det skal være et sted rett over 200hk i den. Hvis jeg ikke husker helt feil er det målt på bakhjulen. Vakumet som sørger for at den gir mer, så hvis den blendes vil den vel være linjær. Siter x 87 laurel 2.4 x 78 242 turbo x 96 106 rallye x 85 740 tic 66 ford falcon futura Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twr Skrevet Februar 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2006 Husk at om du har 1:1 btr så må du fortsatt kjøre med vakum Den høyner fortsatt bensintrykket med 1bar ved 1bars ladetrykk. Tar du vekk vakum blir den bare enda feitere ved tomgang og del-last. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet Februar 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2006 Volvos bøker sier 300cc, men den diskusjonen er uvesentlig da forskjellen er bare 37cc. Du må høre med de som du har kjøpt chipen av om åssen BTR du skal ha. Hvis chipen er mappet med orginal BTR, så ville jeg kjørt med det. Orginale dyser gir ca. 255 hk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Februar 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2006 Etter hva jeg har lært er de grønne dysene som sitter på b230et-300ml imens de lysegrønne som sitter på b230fk blandt annet 337 ml. er vel bare å notere bochnummeret og sjekket det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet Februar 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2006 Etter hva jeg har lært er de grønne dysene som sitter på b230et-300ml imens de lysegrønne som sitter på b230fk blandt annet 337 ml. er vel bare å notere bochnummeret og sjekket det. Yepp, og den diskusjonen har vært oppe her før. 300 ml på både ET og FT. Kan godt kopiere fra bøkene på jobben og legge ut hvis noen er i tvil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.