tOFFY Skrevet Februar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 Hjalp en i dag med justering av sub forsterker. Han hadde skrudd opp gain ca 25% og bassbust opp 50%. Hadde vist fått beskjed om att dette var riktig justering. (mulig det er så, og at jeg tar feil) Jeg justerte ned bassbusten til 0, og skrudde opp gain, og stilte deling på ca 70Hz, (han hadde satt den på 100Hz) Opplevde etter min mening mye bedre lyd gjengivelse, mer atack og mer følelser i dybde. Han sier att bassbust skal justeres for att det skal bli riktig, for det fikk han beskjed om i butikken hvor han kjøpte. (forteller ikke hvilken butikk, siden det ikke er poenget) Men også han syns det spilte bedre slik jeg justerte. Kan noen av firmaene her si, om det er rett å justere bassbust, selv når en har masse å gå på gain? Gir bassbust ett trøkk i bestemt Hz? slik att en kan få trøkk i en frekvens som sub ellement natulig har avrulling ved?? Personlig så har jeg altid satt slike ting på 0. Forsterker var foresten: Kicker KX600.1 Og sub: RF P212S4 Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Februar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 Kan noen av firmaene her si, om det er rett å justere bassbust, selv når en har masse å gå på gain? Gir bassbust ett trøkk i bestemt Hz? slik att en kan få trøkk i en frekvens som sub ellement natulig har avrulling ved?? Hvis man tenker på hvor smalt frekvensområde en sub jobber i, 3-4 oktaver, så ser man at bassboost kan brukes som en type equalizer. Sånn sett finnes det ingen fasit når det gjelder hvordan dette bør justeres. Alt avhenger av type kasse, opprinnelig frekvensgang etc. Jeg ser ikke noe galt i å bruke bassboostfunksjonen så lenge den brukes med måte. Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emyr Skrevet Februar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 Bare fordi jeg lurer: Vil du lettere kunne ødelegge en subb med å skrue opp bassboost i forhold til gain? På meg virker det som det skal veldig lite til hvis du skruer opp bassboost før det låter stygt i subben. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tjukken Skrevet Februar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 Vel det kommer vel ann på. Hvi bassboosten øker i ett ommerådet hvor subb i en kasse er dårlig.. eller en frekvens det ellementet ikke skal spille i. Da kan vel den ødlegges. Men uansett så skal vel alt justeres så det ikke forvrenges. Om man opnår best lyd med 25% gain og 40% bassbost er uvesentlig så lenge resultatet er som ønsket. Bassboost kan kanskje brukes når en subb spiller "lavt" i ommerådet Bassboosten øker. Så lenge man ikke bruker loudnes. Som øker diskant og bass. Og lar mellomtonen drukne helt. Siter Tj.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hc_TK Skrevet Februar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 basboosten pleier å være at man "booster" signalet ved rundt 50hz. I de fleste tilfeller vil jeg tro at det beste er å ha bassboost på 0 og heller stille gainen som hever hele frekvensomerådet. Ofte syntes jeg også at basboost gjør lyden for boomete og gir for lite punch og dynamikk Siter 2004 Audi A3 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=130493 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 Bassboost? Aldri sett, men ligger mellom 30 og 40 hz på subben jeg og syns det er ok... Hva går dette ut på, forsterkning rundt 50 hz? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet Februar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 Vel, bassboost fungerer på samme måte som bass- og diskant-kontrollene på spilleren din... det er rett og slett en tone-kontroll. På spilleren din reguleres (vanligvis) Treble ved 10000Hz og Bass ved 100Hz, mens da bassboosten på forsterkeren ligger på 45Hz. Mens gain-kontrollen regulerer volumet på HELE frekvensområdet til forsterkeren, går altså bassboosten bare på en viss frekvens, akkurat som på en equalizer. Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet Februar 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2006 Bassboost kan være veldig kjekt når man har lukket kasse, siden avrullingen starter så høyt i frekvensområdet (f.eks. 80hz). Har man f.eks. -3dB ved 45Hz, kan man bruke bassboost til å få mer linjær respons. I bassreflekskasse tunet til f.eks. 40Hz ville jeg ikke brukt den, da denne kassa antagelig har en peak i dette området fra før! Men jeg må le når forsterkere har 0-18dB (!) bassboost. Det er jo veldig praktisk - hvis man elsker forvrengning.. Bassboost forsterker bare signalet v/ et gitt frekvensområde - når du skrur opp f.eks. 6dB ved 45Hz, firedobler du utgangseffekten i forhold til uten bassboost. Og dersom gain står for høyt, eller du bare spiller for høyt i utgangspunktet, kan du få forvrengning som f**n fordi forsterkeren ikke har nok kraft til å øke signalet så mye. Jeg har erfart at man kan få bedre lyd i lukket kasse av bassboost, men da må gain stilles ned omtrent tilsvarende det du øker med bassboost for å unngå klipping av signalet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Februar 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2006 Bassboost kan være veldig kjekt når man har lukket kasse, siden avrullingen starter så høyt i frekvensområdet (f.eks. 80hz). Har man f.eks. -3dB ved 45Hz, kan man bruke bassboost til å få mer linjær respons. I bassreflekskasse tunet til f.eks. 40Hz ville jeg ikke brukt den, da denne kassa antagelig har en peak i dette området fra før! Men jeg må le når forsterkere har 0-18dB (!) bassboost. Det er jo veldig praktisk - hvis man elsker forvrengning.. Bassboost forsterker bare signalet v/ et gitt frekvensområde - når du skrur opp f.eks. 6dB ved 45Hz, firedobler du utgangseffekten i forhold til uten bassboost. Og dersom gain står for høyt, eller du bare spiller for høyt i utgangspunktet, kan du få forvrengning som f**n fordi forsterkeren ikke har nok kraft til å øke signalet så mye. Jeg har erfart at man kan få bedre lyd i lukket kasse av bassboost, men da må gain stilles ned omtrent tilsvarende det du øker med bassboost for å unngå klipping av signalet... Han hadde porta kasse ja. Veldig enig i det du sier. Har erfart det best å ikke bruke bassboost. Men forstår utfra hva de andre sier, att enkelte ganger så kan den gi det en trenger. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trondelond Skrevet Februar 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2006 Bass-boosten er ofte ment å kompensere for manglende evne til å strekke seg nedover i frekvens hos mindre elementer. Hvis man har bygget et fullfrekvens-anlegg i bilen, er det ingen poeng i å bruke en slik funksjon. Ofte hever slike funksjoner mellombassen, for at mindre høyttalere skal _høres_ ut som de spiller dypt. Noe de altså da ikke gjør. En annen klassiker er folk som bruker loudnessfunksjonen når de skal spille høyt - siden denne er laget for å kompensere ørets "avrulling" i ytterområdene av frekvensspekteret ved lave volum. Siter Trondelond Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Opeth Skrevet Februar 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2006 Bass boosten burde heller ha pluss/minus 6dB ved valgfri frekvens (1 bands equalizer). Da kunne vi tune bassen i vanskelige biler. Noen har en voldsom peak på 60 Hz og låter boomy og det ville hjelpe og kunne senke nivået på den frekvensen. I dB drag kan en øke nivået på den frekvensen som gir mest dB (resonansen til hele systemet) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonus Skrevet Februar 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2006 Hvordan du kan bruke bassboost kommer vel litt ann på hvilken Q-verdi den bassboosten har. Er den bred "kan den vel" noen ganger brukes som gain, men er den smal er det vel heller liten vits i. Så lenge man setter boosten i forhold til gain er det jo greit men de som justere uten å ta i betraktning relasjonen mellom gainog boost vil mest sannsynlig få problemer. Siter prosjekttråd McIntosh, Focal, Image Dynamics, Planet Audio hybrid rørforsterkere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg