Gå til innhold

Brekksleng med de forskjellige quattro systemene

Ranger emnet


S-Audi

Anbefalte innlegg

Det jeg ikke fatter, er hvorfor folk vil bilene sine så vondt!? Dra brekk kan jeg også finne på å gjøre, på vinterføre hvis det er absolutt siste utvei.. Men nappe i det foruten grunn, altså kun for moro!? nope.. Og sladde rundt/donuts på asfalt?? Not my baby ;)

 

sladder i 100+km/t anyday.. På snø...

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og sladde rundt/donuts på asfalt?? Not my baby

Når jeg tyner kvattroen min, er det utelukkende på våt asfalt. Har ennå ikke vurdert å nappe i brekket når bilen er i bevegelse. Jeg kjører vel etter mottoet "Gasar til det rasar", for så å overhale, og bygge den aktuelle delen sterkere. Grunnen til at jeg kjører slik er utelukkende fordi det er så SINNSYKT moro!

 

PS: Jeg kjører aldri, aldri, ALDRI på en sånn måte at jeg setter andres liv i fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 1. og 2. generasjon quattro (1980-1987, 2 manuelle sperrer) kan man dra i brekket så mye man vil, men står sentersperren på kan det fort gi litt "spesielle" effekter..

 

Med de andre generasjonene med torsen-differensial (ingen manuell sentersperre) bør man unngå det. Det blir ingen skade med en gang, men etter hvert som man har gjort det mange ganger, kan det gi unødvendig stor slitasje på hjulene i den differensialen.

 

 

Og i tillegg - sladde og brekke på asfalt er bare tull og unødvendig stor påkjenning på alt i drivverket. Slik leking får man holde seg til å drive med om vinteren, synes jeg.

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i tillegg - sladde og brekke på asfalt er bare tull og unødvendig stor påkjenning på alt i drivverket. Slik leking får man holde seg til å drive med om vinteren, synes jeg.

 

Ser poenget ditt, men biler er til for å brukes, mener jeg. Er for galt hvis man ikke tør å rive bilen i laksen en gang i blandt.

 

Det bare irriterer meg så unendelig mye at vi her i Tromsø har hele INGEN asfaltbaner å kjøre på. Visst har vi grusbaner, men skal man kjøre på de med noe annet enn 4 tommers heva karosseri og traktorhjul kan man belage seg på å måtte tectylere hele dørkplata igjen. Så da blir det til å leke litt på veien nattestid når det er minst risk for å treffe på både familien Svendsson og onkel Politi.

 

Fart på bane - Roligere i trafikken.

 

(Beklager som vanlig off-topichet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by audi_s4

Noen som kan svare på dette: Nyere quattro system med 245 bak og 215 forann:Hvordan vil det innvirke på systemet. Hjula bak vil da gå tyngre helt tiden. Skadlig eller bare litt mer slitasje på det bakre drivverke..?

Mange sier dette ikke har noe å si så lenge rulleomkretsen er lik..

Audi lagde alle sine quattro biler med lik dim foran å bak, så det er nok ikke så lett å få gode svar er jeg redd.. Men de skriver i håndboka at forskjellig dekkslitasje foran/bak ikke har noe å si iallefall.. Men jeg går ikke god for noe :D

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Spangen

Rulleomkretsen på dekkene må være lik. Forskjell i slitasje mellom dekk av samme dimensjon går bra innen rimelighetens grenser, men forskjellig dimensjon foran og bak gir helt forskjellig rulleomkrets i de fleste tilfeller, og det ender med havari. Enkelt og greit.

Er dette et problem da?

Er vel ingen som kjører med forskjellige dekk forann og bak på en quattro ????

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

jeg har da også bestemt meg for å kjøpe en audi 90 quattro 2.3i coupe

 

den har gått 170' er fra 1989 pga liten hydraulikklekkasje får jeg den for 15k (godt kjøp?)

 

 

er det noe jeg burde passe spesielt på når jeg kjøper en quattro denne

 

Soltak, Alu.felger (sommer), Hengerfeste, 2 Hjulsett, Stereo, Sentrallås, Antispinn <--differnisalsperre? auto/manuell?, 4X4, Servostyring, Motorvarmer, Startsperre, Alu.felger (vinter), Tåkelys foran,

Internetporrmissbrukare

Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden min er fra 97 er vel min av nye typen, tråkker jeg litt godt på slepper den bak når turbon kommer... heldigvis skjer dette kun en 5-6 ganger hver dag hele vinteren... Da jeg kjøpte den kjøpte jeg den for lavt forbruk og klima... skulle jeg kjøpt en til nå hadde det blitt for muligheten til å ligge breit...

 

Det eneste som plager meg litt er at bilen drar igang som om det skulle være sommer men bremser som om det er stål is... Husker jeg sto på stive hjul ned en bakke mot et lyskryss en vinter... det skubbet ikke.... jeg vet ennå ikke helt hvordan jeg gjorde det...men jeg fikk lagt in reversjen mens jeg skle net mot krysset og bilene som ventet... tråkket til ... og vips sto vi stille...! Hvordan går det ann da... plutselig mye bedre feste pga at hjulene går rundt?!? r... helt utrolig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår