larsverm Skrevet Mars 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2006 Sammenlignet med en amerikansk van er en 240 ikke særlig stor, nei. Så er vel heller ikke det et sammenligningsgrunnlag som har noe videre for seg. Sammenlignet med personbiler flest, stiller 240 i de høyere klassene når det gjelder utvendig lengde. Innvendig plass er mer komplisert å sammenligne - forskjellige biler gir "armslag" på forskjellige måter, og det er ikke alltid stor forskjell på det innvendige selv om det utvendige kan tyde på det. Det samlede inntrykket kan dannes av mange faktorer. Takhøyden er en ting, og bredde og lengde på kupeen. Ellers har slikt som fargevalg betydning - og utformingen av instrumentbord, konsoller og annet. Jeg prøvesatt en nesten ny MB E-klasse for en tid siden. Svært fin bil i interiøret, men det slo meg at den utmerket seg ikke med særlig mye "armslag" ved førerplassen. Men det er vel kanskje litt som med klær - dimensjonene skal være "passe", ikke størst mulig. Selv synes jeg de innvendige dimensjonene i 240en stort sett er bra, men det finnes ett klart minuspunkt som allerede er blitt nevnt. Det kan være litt ugreit å ha tre voksne i baksetet. Grunnen til det er ikke først og fremst bredden, men det at "hjulhusene" innvirker litt for mye på seteryggen. Denne effekten er dog litt mindre plagsom på stasjonsvognen enn på to-/firedørsutgavene pga at seteryggen er annerledes. Når det gjelder spørsmålet om vekten på 240, bør man passe seg så man ikke snakker forbi hverandre. En vekt på rundt 1300 kg VAR mye den gangen 240 var "aktuell". Hadde 240 vært en "hvilken som helst" bilmodell, hadde den nemlig begynt å bli sjelden i dag - fordi at den hadde gått ut av produksjon på første halvpart av 80-tallet og de fleste eksemplarene hadde vært skrotet i løpet av 90-tallet. I stedet ble 240 produsert mange år på "overtid" - og i tillegg har disse bilene en lengre levetid enn de fleste. Sammenlignet med bilene som har kommet i "mellomtiden", er 240 lett i forhold til den utvendige størrelsen. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
62comet Skrevet Mars 13, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2008 min første registrerte bil. -84 volvo 240 b200K, gikk som en drøm, brukte 0,8 på blandet kjøring og 0,66 liter pr.mil i snitt fra Tromsø til stavanger og hjem igjen til Rognan. girkassa var 4+OD med ATF olje inni. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Mars 13, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2008 min første registrerte bil. -84 volvo 240 b200K, gikk som en drøm, brukte 0,8 på blandet kjøring og 0,66 liter pr.mil i snitt fra Tromsø til stavanger og hjem igjen til Rognan. girkassa var 4+OD med ATF olje inni. Kjørte du med trillebårhjul på bilen da? :D Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
0R-SPORT Skrevet Mars 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2008 Volvo 240 med B230F har vert målt til 0.63 og han som kjørte mente det skulle gå an å komme enda lenger ned. men da snakker vi ekstremt.. Prøvde bilen min(240 GLE 1989)på økonomikjøring over 10 mil lett veg, havnet på 0,62. Men da var det egg under foten...(B230F) normalt ligger mellom 0,7 og 0,8 Siter - 244 DL 1979 (B19 A) AVSKILTET - 244 TIC 1985 (ombygd til B21 ET) SOLGT- 245 GLT 1982 (B200 K) skiftet motor SOLGT - 245 GL 1984 (B200 K) SOLGT- 240 GLE 1988 (B230 F) R,I,P- 240 GLE 1989 (B230F) bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raggar-racing Skrevet Mars 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2008 b230FK er nokk den såm går billigst (så sant du ikke har pedalen i bonn) B23E er en motor som går nokså billig om Sprutet er i 100% stand. Den som bruker mest er nokk b19a eller b17a. Har b21a me m45 girkasse i bilen min nå som jeg overhalte gasser`n på for kun noen måneder sia og kan tenke meg jeg får den ned på rundt 0.8-0.9 på pen langkjöring (denna går uten tvil billigst på rett motorveg i 80km/t på 4 gir. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg