Gå til innhold

Skiltlyst til golfen.

Ranger emnet


eirwave

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Bilen skal på eu godkjenning denne måneden. I den sammenheng så skal jeg montere skiltlyst bak. Er visst påbudt dette :op

 

Jeg var innom biltema i dag. Men de skiltlysa var jo store som treklosser.

 

Er det noen som vet om noen små skiltlys (evt dioder) jeg kan bruke? Skal festes i fangeren oppforbi skiltet:

 

Bilde024.jpg

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

 

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meiner å huska at eg fikk en 1 feil på eu ok...

 

Men du kan jo berre lime på noen lys me dobbel sidi teip, berre slik at det funke dei 5 min du er inne:)

Kjører kun biler så e rieger stylling på

 

Golf Vr6 Turbo.........

Prosjekt: Golf2 1,8GL

*Bmw E-36 320......... (Automote)

*Bmw E-30 316.........

*Opel Caibra 2.016v...

*Porsche 944 2.5......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meiner å huska at eg fikk en 1 feil på eu ok...

 

Men du kan jo berre lime på noen lys me dobbel sidi teip, berre slik at det funke dei 5 min du er inne:)

 

 

Å? så jeg får eu ok. Nydelig =)

 

Men tror jeg gjør det for sikkerhetsskyld. Men hvilke type lys kan jeg bruke, hvis jeg bare skal lime dem på med dobbelsidig teip. hvor kan jeg evt få kjøpt disse?

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

 

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips for en grei midlertidig løsning:

 

Kjøp deg en god, gammeldags skiltplate av typen som kan justeres i bredden. Disse finnes i to utgaver; krom/polert (for ållddskuuul-look) eller svart. Valget er fritt. Denne plata justerer du i bredden slik at Tema-skiltlysa får plass på siden. Hull i plata borres så de passer med de eksisterende hullene du har i fangeren. Skiltet kan så skrus fast i plata. Du trenger og strøm til lysene og da vil jeg anbefale å lage et hull til ledningene som havner på baksiden av skiltet.

 

Dermed vil du ha en fiks ferdig løsning for å få stempelet "EU-OK", og du har en skiltlysløsning klar i til neste gang du skal til EU-kontroll eller om du skulle være så uheldig å bli stoppa av "die Freunde und Helfer" (f.eks. ifm. et Streetmeet) og bilen må vises.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for stjeling av tråd kiddie

 

Men jeg har lagt opp kabling til tåkelys selv, og montert egen bryter. Samme med spilleren min.

 

Alt dette går gjennom en sikringsboks jeg har limt på batteriet (egentlig latterlig :op ).

 

Men hvordan vil de på en EU-godkjenning reagere på dette? Er det påbudt med kontaktor til tåkelysene f.eks.? Og har hørt noen regler med at sikringsboks ikke må være mer enn 30 cm vekke fra batteri?

Mvh.

Daniel Gjerstad

[ ]1997 Vw Golf 3 1.6

[X]1986 Citroën BX 19 GTI - død (gikk bra..når den gikk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips for en grei midlertidig løsning:

 

Kjøp deg en god, gammeldags skiltplate av typen som kan justeres i bredden. Disse finnes i to utgaver; krom/polert (for ållddskuuul-look) eller svart. Valget er fritt. Denne plata justerer du i bredden slik at Tema-skiltlysa får plass på siden. Hull i plata borres så de passer med de eksisterende hullene du har i fangeren. Skiltet kan så skrus fast i plata. Du trenger og strøm til lysene og da vil jeg anbefale å lage et hull til ledningene som havner på baksiden av skiltet.

 

Dermed vil du ha en fiks ferdig løsning for å få stempelet "EU-OK", og du har en skiltlysløsning klar i til neste gang du skal til EU-kontroll eller om du skulle være så uheldig å bli stoppa av "die Freunde und Helfer" (f.eks. ifm. et Streetmeet) og bilen må vises.

 

 

En slik kanskje?

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=91030

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

 

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for stjeling av tråd kiddie

 

Men jeg har lagt opp kabling til tåkelys selv, og montert egen bryter. Samme med spilleren min.

 

Alt dette går gjennom en sikringsboks jeg har limt på batteriet (egentlig latterlig :op ).

 

Men hvordan vil de på en EU-godkjenning reagere på dette? Er det påbudt med kontaktor til tåkelysene f.eks.? Og har hørt noen regler med at sikringsboks ikke må være mer enn 30 cm vekke fra batteri?

 

Sikring skal ikke være mer enn 30 fra batteri - pluss at den helst skal være i motorrommet og ikke inne i bilkupeen...

 

 

 

 

Og ang. skiltlys:

 

Ja sånn som du linket til er jo greit da... Ikke noe ekstra merker i fanger...

Og kan jo lett tas av hvis du syns det er stygt....

 

Evt bruke det til du finner på noe annet - bedre....

(X) 95 Ford Mondeo 2.0l 16V

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikke en slik jeg tenkte på, men den funker også. Mener å huske jeg så en slik jeg tenker på sist på Mekonomen, men dessverre har de ikke bilde av en slik en på hjemmesida si (de bruker det samme bildet på alle typer skiltplater, uavhengig om det er til EU-format eller gammelt).

 

Jeg mente selvfølgelig at skiltlyset skulle festes i selve ramma. Det er jo ikke noe problem, ettersom den er justerbar i bredden. Da er det jo bare å trekke den ut så den blir bred nok til skiltet + skiltlys på hver side. Tilsvarende løsning var meget vanlig på gjennomsnitts-Sierraen på 80-tallet (når de hadde refleksplate med Sierra-skrift der skiltet egentlig skulle sitte).

 

Det eneste ekstra hullet du behøver vil være for strømtilførsel til lysene. Dette lager du selvfølgelig så de havner bak skiltet. Dette vil da heller ikke synes når du bygger tilbake til "normaltilstanden" (altså uten skiltlys og ramme).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til opplysning til EU

1èr feil visst det ikke fungerer.

2èr feil visst det ikke er der.

 

Skal du ha skiltet slik hele tiden eller, kjøre rundt uten?

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var skiltlys montert. Tok meg 3 timer ca så var alt på plass :P

 

Kjøpe noen "pene" skiltlys på biltema. De var faktisk ikke så verst. Monterte dem inn i fangeren over skiltet. Så nå har jeg skiltlys permanent.

 

Disse: 76-437_l.jpg

 

 

Får legge ut et bilde snart!! ser faktisk ganske bra ut hehe

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

 

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, jeg driver med EU-kontroller osv daglig, og et skiltlys er en 1-er feil. dvs bilen blir godkjent, men du får en "liten feil". 1-er feiler er feiler som "bør være i din egen interesse" å få ordnet. Du må ordne det, men du behøver ikke å framvise reparasjonen til biltilsyn for etterkontroll, slik du må med 2-er feiler.

90-Fangere (til golf 2) Ønskes kjøpt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:

 

 

Bare til opplysning til EU

1èr feil visst det ikke fungerer.

2èr feil visst det ikke er der.

 

Skal du ha skiltet slik hele tiden eller, kjøre rundt uten?

 

feil.

1-er feiler må ikke framvises til etterkontroll av reparasjon.

2-er feiler må framvises til etterkontoll etter reparasjon.

 

kan gi MANGE eksempler på 2-er feiler som motbeviser deg, hvis du vil, men dette er ot.

90-Fangere (til golf 2) Ønskes kjøpt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:

 

feil.

1-er feiler må ikke framvises til etterkontroll av reparasjon.

2-er feiler må framvises til etterkontoll etter reparasjon.

 

kan gi MANGE eksempler på 2-er feiler som motbeviser deg, hvis du vil, men dette er ot.

Tror du misforstod hensikten hans med innlegget.. :)

Han snakket om skiltlys spesielt, der det i praksis vil si at om han har skiltlys som ikke fungerer får han 1-er-feil, mens om han ikke har noe skiltlys i det hele tatt, får han 2-er-feil.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misforstod hensikten hans med innlegget.. :)

Han snakket om skiltlys spesielt, der det i praksis vil si at om han har skiltlys som ikke fungerer får han 1-er-feil, mens om han ikke har noe skiltlys i det hele tatt, får han 2-er-feil.. :)

 

Godt det er noen som henger med i svingene her inne.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår