Gå til innhold

1,7 TD er tungstartet når det er kaldt

Ranger emnet


buskmann

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Vectra fra 1995 i sommer. Den har gått 250 000 km. På sommeren starter den fint, men når det er kaldt så er den verre.

 

Den har en 1,7 liters motor fra Isuzu på 82 hk. På verkstedet har de sjekket glødingen, og den er i orden.

 

Hvis det 30 grader ute, så trenger jeg bare å gløde én gang. Hvis det f.eks. er 0 grader, så må jeg gløde i kanskje to minutter (vri nøkkelen fram og tilbake). Jo kaldere det er, jo mer må jeg gløde. Det hender den starter hvis jeg kjører den kanskje 30 sekunder på startere, hvis ikke gløder jeg mer.

 

Har noen vært borti dette?

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket om det er no lekasje i diesel systemet.

 

Pappa har en gammel audi, og den oppfører seg likt. Der er det sånn att dieselen renner litt til bake i røra pga en liten lekk. Starter fint når det er godt å varmt, men må bruke motorvarmer så snart det er 0 grader.

 

bare ett tips, har ikke greie på diesel egentlig..

Audi A4 TDI

Vectra B 1.8 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glødingen ja, men det er jo ikke det samme som glødepluggene! Hvis en/flere glødeplugger er defekt så vil den være tungstartet + at den vil gå som en traktor ! Den vil bare gå på de sylindra som har fungerende glødeplugg før motoren blir ordentlig varm.

 

Ville uansett mål glødeplugga! er ganske lett. Trur glødeplugga er noe som ofte ryker. Har ihvertfall skifta alle en gang på min vectra 97 modell som er gått 150000. Vet ikke om de er skiftet før da, har bare hatt bilen 15000km

 

Lykke til ;)

Opel Vectra 1997 hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 1,7TD starter hvertfall veldig fint helt ned til -20 grader. Trenger bare å gløde til glødelampen slukker.. Starter på første.. Så det er hvertfall ikke normalt at den skal være så tungstarta :)

 

Kan legge til at jeg skifta den ene glødepluggen i høst etter at bilen virka litt tungstarta. De målte seg frem til at det var den ene pluggen som hadde tatt kvelden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit ikkje korsen motorstyringa fungerer på den bilen der, men det kan vere temperaturgiveren på motorvarme som gir feil verdi.

Styringa trur at det ikkje er så kalt og gløder derfor ikkje lenge nok.

Det kan vere at giveren er kortsluttet eller at den gir feil verdi over et område.

Denne koster ikkje mykje, skader ikkje å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buskmann: Det er veldig enkelt, var det på min ihvertfall. Det er fire plugger som du skal kunne se hvis du ser over motoren. Disse pluggene har en skinne som skaper kontakt mellom. Du skrur av skinnen så måler du mellom toppen på pluggen og motorblokka. Du må ha ohmmeteret på ohm eller diodetester. Hvis pluggen fungerer skal du få utslag. Hvis den er død så er d evig med ohm.. (intet utslag) ;)

Opel Vectra 1997 hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg tror jeg fant glødepluggene. Men jeg kom ikke langt med min skiftenøkkel, da jeg skulle skru av skinna. Det er så trang nedi der, så jeg må få tak i noe verktøy som lar meg komme til.

 

Finnes det (skru)trekker med muttertrekker på enden? Eller brukes et pipenøkkelsett med en forlenger mellom skralla og pipa?

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være glødepluggene selv om de måles til ok.

Koster under hundringsen pr stk på Biltema, og de er faktisk meget bra.

Har kjørt med ..tema glødeplugger på min en stund, og den starter

greit ned til -26 uten motorvarmer. (det kaldeste det har vært i vinter)

 

(-85 Astra 1.7TD)

Opel Combo B 1,8 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår