Gå til innhold

1,7 TD er tungstartet når det er kaldt

Ranger emnet


buskmann

Anbefalte innlegg

Måle ohm på pluggene er vel ikke akkurat nødvendig. Pluggene består av varmeelement slik at motstanden kan sikkert variere med produsent. Uansett, så er det bare måle om det er kontakt (jeg liker diodetestern for den piper når det er kontakt). Hvis det ikke er kontakt så er elementet svidd av.. Hvis det er kontakt så funker pluggene fint.

 

Forresten hvis bilen din er tungstartet så bør du teste å få ventilene juster. Vet ikke helt hva det koster men jeg mener å huske at det ble på rundt 1000-2000kr. De skal vist justeres med jevne mellomrom:P Mine skulle vært justert på 120000km, og den har gått 150000km nå, og starter veldig lett i -10 grader (blir ikke så veldig mye kaldere i Tromsø).

Opel Vectra 1997 hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg sånn at glødeplugger blir gradvis utslitt. Har ingenting med hvor

mye de måler med et multimeter.

Tuppen får gradvis mer carbonbelegg etter som tiden går.

Det er bare å bytte dem.

 

Nå vet jeg ikke hvordan det er med Isuzu motoren, men Opel dieselen har hydrauliske ventilløftere

og har ikke justering. Ville tro Isuzuen hadde det også.

 

Men det er verdt å sjekke timingen på dieselpumpa samt sjekke at alle returslangene er 100% tette.

Opel Combo B 1,8 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg hadde omtrent samme problemet på en 99 Jeep Cherokee 2.5TD, og der var det 3 av 4 glødeplugger som ikke funket. Han tok bare ut en og en og satte 12 V på de, da var det bare en av de det ble noe særlig varme i.

 

Når det gjelder ventilene tok jeg en rask sjekk i Tolerance Data, og der ser det ut til at en av Isuzu motorene har hydrauliske mens den andre ikke har. En som heter X 17 DTL på 68 hk som skal ha hydrauliske mens X 17 DT på 82 hk skal ventilene justeres på. Regner med de fleste er 82 hk en så da skal vel ventilene justeres.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg hadde omtrent samme problemet på en 99 Jeep Cherokee 2.5TD, og der var det 3 av 4 glødeplugger som ikke funket. Han tok bare ut en og en og satte 12 V på de, da var det bare en av de det ble noe særlig varme i.

 

Når det gjelder ventilene tok jeg en rask sjekk i Tolerance Data, og der ser det ut til at en av Isuzu motorene har hydrauliske mens den andre ikke har. En som heter X 17 DTL på 68 hk som skal ha hydrauliske mens X 17 DT på 82 hk skal ventilene justeres på. Regner med de fleste er 82 hk en så da skal vel ventilene justeres.

 

1,7 Turbodieselen (som jeg har) har 82hk ja. Vet du hvor ofte de skal justeres da?

 

Forresten det der med karbonbelegg syns jeg var rart. For det første så er det jo et varmeelement i pluggen og om det er kommet litt karbon på metallet så har vel det lite betydning da karbon ikke er noe spes varmeisolerende?

 

Og dessuten, i mitt tilfelle, så var bilen lettstartet helt til en av pluggene gikk. Så når en av pluggene gikk så viste jeg det med en gang.. Altså i mitt tilfelle så fungerte de ikke, eller så fungerte de fint(nok til å få start lett ihvertfall)

Opel Vectra 1997 hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten det der med karbonbelegg syns jeg var rart.

Litt knotete forklart kanskje.. Metallkappa rundt varmeelementet forandres ved langvarig bruk.

Overflaten får en annen struktur og selv om elementet gløder inni pluggen, vil ikke overflaten

på glødepluggen bli like varm.

 

For å slå fast en gang til, en glødeplugg bør nødvendigvis ikke være sånn at den virker eller ikke virker.

 

Har mange ganger målt alle pluggene med gjennomgang, men er fortsatt tregstartet.

Byttet til nye (fortsatt samme ohm verdi..) og alt er i orden.

 

De er så billige at det ikke er noe å spare på.

Opel Combo B 1,8 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom Kjeller Bil i stad. Spurte litt. De sa at det kunne være flere ting som er galt, så de hadde mest lyst til å feilsøke til 800 kroner timen. De sa det kunne være glødepluggene og så spurte de om det var lenge siden den var skjimma (skrives det sånn?) opp. Det veit da ikke jeg. Det kosta 3000-4000 kr å fikse. Tror det er ventilene de mener da.

 

Kjøper en Haynes-bok jeg, nå er det jo litt varmere i været så går den vel litt til.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk startkabler på et batteri og kjør pluggen slik med 12V så ser du hvordan de forskjellige pluggene reagerer. Er den tungstartet kan det også være lekkasje inni bildet, luft som kommer til, eller at du har dysespisser som lekker ut diesel og kanskje inn luft når den står.

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, Min bil har gått 154000 og jeg har ikke justert ventilene enda.. og ventilene ble ikke juster på 120000 servicet.. så det begynner å bli en stund siden.. Men så lenge den ikke er tungstartet så er det vel ingen grunn til å fleske ut 3-4 tusen kroner for å justere ventilene?

 

Hehe, ja de glødeplugga koster jo under hundrelappen, jeg bytta alle mine for ikke så lenge siden ;) kjøpte de hos en opel forhandler da.. sikkert litt dyrere:P

Opel Vectra 1997 hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja de glødeplugga koster jo under hundrelappen, jeg bytta alle mine for ikke så lenge siden ;) kjøpte de hos en opel forhandler da.. sikkert litt dyrere:P

 

Glødeplugger til under hundrelappen? Jeg skifta èn glødeplugg på verksted i høst. Den kosta meg 561,- + moms!

 

Jobben med å skifte den + kontrollen på de andre pluggene betalte jeg 495,- + moms for!

 

Er jeg blitt lurt eller..? :wonder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glødeplugger til under hundrelappen? Jeg skifta èn glødeplugg på verksted i høst. Den kosta meg 561,- + moms!

 

Jobben med å skifte den + kontrollen på de andre pluggene betalte jeg 495,- + moms for!

 

Er jeg blitt lurt eller..? :wonder

 

:omfg Thats nasty :P Altså for å skifte alle 4 så må du ut med over 2 lakser? Nei skift de heller selv, det er gjort på ca 5 minutter. Tror jeg betalte 75 kroner per glødeplugg hos en opel forhandler:wonder

 

Anyway, You've been punked! :assman

 

Hehe, Samme med servicer og alt det der. Fikser alt selv borsett fra ventiljusteringen, den tørr jeg ikke prøve med på ;p

Opel Vectra 1997 hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glødeplugg koster 55 kroner på Biltema.

 

Justere ventilene er enkelt. Får 3 av 5 skiftnøkler i Haynes-boka. "Suitable for the experienced DIY mechanic."

 

1. Skru av det svarte dekselet som det står Turbo med rødt. 10 vanlige skruer. Da ser det omtrent ut sånn ut (bilde fra en motorsykkel):

CamshaftCarrierLobesOut.jpg

 

2. Stikk forskjellige blad på en bladsøker inn ved grønne piler for å finne klaringen. Den skal være 0,015 mm på innsug og 0,025 mm på eksos.

301436_X_2004-07-01_075601.jpg

 

3. Vipp ut skivene og sett inn nye for å få klaringen til å være korrekt. (Hvis den ikke er det).

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår