BurnPr00f Skrevet Oktober 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Takk, din magiske buske! :) Da blire ett kemppi, tenker jeg. vannkjøling, er det nødvendig, samt greier jeg meg med ett enfas-apparat, eller bør jeg gå for modellen "midt i mellom"? Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[-PaRtY-] Skrevet Oktober 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2006 Vannkjøling er ikke nødvendig, det er evenuelt nødvendig skal du sveise alu i lengre perioder. Men til privat bruk er det ikke nødvendig. Jeg har et Kemppi Mastertig AC/DC 2500. Det kan du ettermontere vannkjøling på. Siter VOLVO Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ksveggen Skrevet Januar 16, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2007 Du har også plastsveising og punktsveis. :) Plastsveising sier seg vel selv? Man bruker varmepistol og mater plastikk for hånd. Funker fint på smårep. av fangere og andre plastdetaljer. Punktsveiseapparatet bruker stort sett på sveising av tak på bil. Bruker hverken tråd eller elektroder. Sveiseapparatet ser ut som en tang, som man klemmer over der man skal sveise. Tanga presser ihop platene ved kontaktpunktet, deretter kjøres en stor strøm fra det ene punktet, gjennom de platene som skal sveises, og til det andre punktet. Strømstyrken gjør at metallet smelter ihop på akkurat det punktet som apparatet er satt på. Dette går ganske raskt, så platene blir ikke varme under prosessen. Punktsveising har jeg bare sett i bruk en gang... blir ikke brukt så ofte. BLir jo brukt nesten daglig på bilopprettings verksted! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fartstripa Skrevet Januar 25, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2007 hvilke flussmiddel skal jeg bruke for lodding på plater. Har tenkt og lodde skermbuer og bakplate . jeg regner med at det er myklodd som er det som anbefales, da hardlodding krever masse varme.. Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
"Mr A." Skrevet Oktober 8, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2007 Vet tråden ikke har noen svar på en stund, men jeg prøver.. Er TIG sterkere enn MIG? Eller er det likt? Skal sveise kun stål med det.. Funker TIG like bra på halvtjukke plater som MIG gjør? Eller f.eks en karroseriplate? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Oktober 29, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2007 TIG og MIG fungerer like bra til det bruks område du nevner der. men TIG er noe vanskeligere å lære seg, men når den først er inne er det den desidert mest allsidige. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Intraxion Skrevet November 11, 2007 Rapporter Share Skrevet November 11, 2007 Jobber som sveiser og vil si at mig er det beste!! tig må du ha stor varme (konsentrert)som gjør at platene trekker seg. med mig får du bedre gjennombrenning og det er mer holdbart. + at tig er mer beregnet på tynnplater! når du skal sveise med tig må du sveise på bestemte plasser slik at platen ikke trekker seg mye! Siter vw polo 6n2 1,4 16v Bmw 525i (solgt) Caddy 1,8 turbo (solgt) Bmw 325i (solgt) Golf Rallye (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Mars 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2008 MMA er som nevnt i begynnelsen av tråden noe du aldri blir kvitt :) Som nevnt tidligere fordi den har en hau med fordeler. Det er også suverent sterkt. Skal du sveise sammen en stor båt f.eks så sitter du ikke med TIG... Du sitter med store elektroder som er forvarma :) Så er jeg iallefall fortalt Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boergero Skrevet Januar 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2009 - TIG (Tungsten Inert Gas.) Man bruker en varmekilde(strøm, ac på alu og dc på resten, kansje anderledes for sære legeringer) Når man sveiser TIG så bruker man begge hendene, man mater rett og slett tilsattstråden rett inn i smeltebadet, som på bildet. Gassen man bruker er Inaktiv(argon/helium/argon/co2) og strømmer ut gjennom gassmunnstykket på varmekilden. Med TIG oppnår man : fryktelig bra kvalitet på sveisen Ingenting sveisesprut veldig bra kontroll over varmen eneste ulempene med TIG sveising er at det er fryktelig dyrt og endel vanskeligere enn MIG/MAG/MMA(Pinnesveis) MIG/MAG (Metal inert gas og Metal active gas) Når man sveiser MIG/MAG skapes en lysbue mellom arbeidsstykke og elektroden(tilsats tråden) Matingen av tilsattstråden går automatisk, alt man gjør er å trykke på knappen og fører pistolen. Når man sveiser tynnere ting.. som eksos tynnplater etc så er det gunstig med mindre sveisestrenger eller punktsveising, slik man ikke får deformasjoner pga all varmen som tilføres arbeidsstykket. MMA/Pinnesveising (bondemekk a.s) er sveising som har går mer og mere ut av industrien, men man blir nok aldri kvitt driten helt, perfekt for sveising utendørs da man ikke trenger å tenke på gass (elektrode dekket på elektroden avgir gass og danner en beskyttelse hinne over sveisen) personlig liker jeg ikke pinnesveising så jeg orker ikke å knote så mye med det ;) beklager hvis jeg driver med vranglære, men tror det skal være ganske så O.K Jeg har sveiet noen tusen gassveiser (acetylen/oxygen), og tro du meg - etter 10 år uten å ta i det går det fort i glemmeboka. Sveiser nok tett hvis jeg prøver meg i dag, men stoltheten er at du ser at det er bra sveiset. Enig? Over til TIG, som vi bruker på jobb nå for tida. Jeg tør ikke prøve meg. :o( Kan tenke meg at en annen utenfor jobb viser meg prinsippene. Innstilling av manometere, valg av tilsatstråd osv. Vet du om noem som kan hjelpe meg. Jeg stiller med materialer (rør i div. dimensjoner, muffer for innsveising av avstikker osv.) Du syntes kanskje dette var litt sært, men for meg er det ikke det. Mvh. Rørleggeren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nedim Skrevet Februar 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2009 Hallo! Lure på om ein e nød å "ta vekk" bensintanken når ein skal sveise med mig/mag på framskjermen på ein bil? Siter VW Touran 2008 exclusive FORD Taunus 2.0l 1981 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Revoion Skrevet Februar 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2009 nei gjør ikke jeg...tar bare av minus polen:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krampefot Skrevet Mars 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2009 Hei. Går det an å sveise mig med bare c02? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Mars 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2009 Hvorfor skal du være nødt til å ta vekk bensintanken? Det gjør ingenting å sveise på bilen med bensintank/full tank. Ingenting kommer til å skje. Sveiste forresten igjen et hull i bensintanken min i går, uten noe problem. Riktig nok var den tømt. :) Ang sveisegass tror jeg heller du bør gå for Argon. Men jeg har liten peiling på dette med gasser, men dette bruker vi på jobben. Men lureste er kanskje å høre med en plass som selger dette. Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lassiiboiii Skrevet Mai 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2009 heggis: det med mma sveising, greit nok at det ikke er så brukbart på karosseri o.l. tynt gods. Men det er billig, sveisene blir STERKE, du kan skifte sveisemateriale(rustfritt/alu) på null komma niks, i motsetning til mig/mag hvor du må bytte hele trådrullen. Og du sparer mye plass, noe som er greit hvis du har et trangt verksted. Lykke te me og sveise alu me pinner ;) Siter How to "us-style blinklys/parklys" b6 / 8E" _______________ 2003 Audi a4 1.8 Turbo RØD - [eier] 1998 Audi a4 1.8 Turbo GRÅ - [solgt] 1997 Audi a4 1.8 GRÅ/RØD - [solgt] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Juni 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2009 Ser at det ikke er noen svar her på en god stund, men kan jo hende det er flere enn meg som leser den. Kunne tenkt meg å sveise alu, og har akkurat kjøpt meg et 180amp migmag Telwinapparat... Hvis jeg bytter til alutråd, er det mulig å sveise alu med det da? Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.