Gå til innhold

turbo trykk

Ranger emnet

volvo power

Anbefalte innlegg

Har ein Ft motor, med ein orginal garret turbo. Men har problem med at den lader allt for mye, kansje opp til 1,4 bar!! Har nå prøvd å bytte wg klokka, uten noen forskjell, har og kopla så e henta vakum frå innsuget, både før å etter spjeldet.

Men om eg kopler frå den orginale resirkulasjons ventilen, å tetter alle slanger til den, så lader turboen bare 0,55 bar, å det er vel rigti..Men skal da ikkje vere nødvendig å jera d slik!!

I dag så prøvde eg å kople frå wg`n, å hekta "spjeldet" inni der oppe med ståltrå, br for å prøve om den lada da å. Å d gjorde den, klarte da å lade ca 0,6 bar...

Kan nevne at e har opent luftfilter, å 2,5" eksos, allt det andre er orginalt...

Noen som har noen gode tips??

Håper virkeli noen kan hjelpe meg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler sterkt på d u, det er jo hellt nytt...

men kan sot over lengre tid ha tetta eksos kanalen til waste gaten?

Det tviler jeg på. Har du sjekka om slangen fra wastegaten til turboen er hel og uten hull ? Feilet må ligge enten i den slangen eller hvordan du har justert wastegate. Jo strammere staget på wastegaten er desto mer ladetrykk får du...

1991 940 Turbo Intercooler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du montert inn katalysator i 2,5" eksosen din? årsmodell FT?

Virker som om alle som tar vekk denne katalysatoren på 940-motorer får store problemer med ladetrykket.. det fyker til værs!

og 0,6Bar med åpen wastegate, vil jeg påstå er ganske høyt det og, FT motorer skal jo ha 0,55 Bar, som du selv skriver du har klart å oppnå.

Løsningen i "hodet" mitt er å sette på noe som gir litt mer motstand i anlegget, og prøve igjen.

Eventuelt ville jeg gjort som Machine sier: bytt alle vakum-slangene som har innvirkning på turboen.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle vakum slangan æ i orden døm, ha bytta, så d ska verra i orden...

Har 2,5" eksos, me kunn en lyddemper... Men veit da folk som køyre me 3", å kun en lyddemper, d går jo fint...

å begge wgàn e har, ska verre orginale, og uten justering...

håper på flere gode kommentarer og svar:)

Vel, det har jeg også...hehe, men riktig nok, så er det mange som har problemer ass! Jeg klarer ikke se noen annen løsning på det, det er det eneste teoretiske og praktiske som kan komme på er sansynlig.

Men,men.. jeg er ingen ekspert, har bare mange "sansynlighets"-teorier og idè'er:) Spennt på min egen bil med FT motor til påsken, hvordan den vil reagere på nettopp 2,5" m/kat og 2 lyddempere.

Natta

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett kva chip bilen har så regulerer ikkje denne trykket.

For gammal styring til det.

Først prøv å mekanisk bevege stanga fra wastegateklokka til wastegaten.

Viss denn ikkje rikker seg kan den ha brent seg.

Det kan muligens vere hull i belgen i wastegateklokka.

Men du fer 0,6 av å koble til pass-thru ventilen.

Da ser eg kun to alternativ.

Viss turboen spinn opp i ei voldsom omdreining når den er på, så vil wastegaten fortsatt gi 1,4 bar, men alt over 0,6 blir sleppt gjennom pass-thru for å forsøke å hindre motorhavari. Husker ikkje nøyaktigt pass-thru ventilens funksjon, om den er overtrykksventil også. Men dette er ein muligheit.

Viss turboen ikkje spinn opp i eit høgt turtal trur eg at du har gløymt å plugge styre-slangeenden som gjekk til pass-thru ventilen, når du fjernet ventilen.

Spessielt viss denne er koblet i T med slangen som gjeng på wastegateklokka, så vil trykket bli blåst ut denne enden, og trykket gjeng ikkje til klokka.

For all del, ikkje bruk bilen før feilen er retta.

Da wastegateslangen morkna på min bil, skyggela eg eit boligområde og dekorerte vegen med ein vridd knekt råde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motronic: les tråden du... har da kopla til alle slanger, og prøvd to stk wgèr..., har til og me festa "spjeldet" i turboen oppe, slik at så my som mule tå eksosen ska gå ut der.. fortsatt lade bilen 0,6 bar...

Skru av lokket der wasgaten står!! hvis de er en vanlig T3.

Og sjekk wastgate.

Den wastgaten er fast brent! eneste forklaringen.

og er det en standard turbo du har uten 360 grader lager?

Da er det eit tidsspørsmål før den går til he...uansett. hvis

ikke du brenner eit stempel først da.

De original turboene tåler Max 1.1 bar over tid.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jo kunn vert over 1 bar en gang, å d var i 2 sec ell no... Passer alltid på å¨ikkje komme over 0,5 bar... Men den lader heller ikkje meir enn 0,55 bar når eg har tette slangane til resirkulasjons dumpen..

Og Spjeldet til wastegaten er ikkje fast brent, for når eg tar av staget somgår påå spjeldet, kan eg opne det, når eg da slepper det att, så går det att av seg sjøl..

Eg køyrere nå med ein wg frå ein FK motor, og merkar da att trykke blir stående litt på 0,3 bar, og når eg har wg frå FT`n så held n jo sjølsat att ve 0,55 bar.. Men om eg vil kaneg få den høgare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du ha lekasje i ein styreslange da. Eller rusk i wastegaten som stenger, noke eg aldi har høyrt om.

Eksosdimensjon og antal potter har ingen innvirkning på trykket.

Eg har køyrd med rakrør og einaste forskjellen da var at turboen ladet fortere.

Sjekk styreslangane til du blir gal av å leite. Der må vere høl en plass.

Har lest tråden. Men siden dette er ganske enkelt regulert, så er det ganske begrensa svar å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har samma problem i min 940 turbo også... virker som at det kom etter fjerning av katalysator og 3" fra turbo, men ikke helt sikker... min går ikke over 1,2, men ille nok det uten chip...

skal bytte wategate om ikke så alt for lenge, så får vi se om det hjelper...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider