Gå til innhold

4" i dør, og 5.25" i dør. Lydforskjell.

Ranger emnet

BurleY

Anbefalte innlegg

Hallo :driving

Jeg skal ha nytt frontsett i bilen min. Skal kjøpe meg komplett focal anlegg.

Det er laget plass til 4" i døren foran, men jeg tror at jeg kan klemme inn 5,25" med endel modifikasjoner(vil helst slippe dette)

Så det jeg lurer på, er det så ekstremt stor forskjell i lydrykk/kvalitet på en 4" mot en 5,25".

Her er forresten de to alternativene jeg har og velge imellom.

1. FOCAL 100CA1

http://www.iceaudio.no/index.php?func=vareinfo&vnr=16000&PHPSESSID=1ef7a1f2fd24269c6db3c9f1eaa0e6f2

2. FOCAL 130CA1

http://www.iceaudio.no/index.php?func=vareinfo&vnr=16001&PHPSESSID=1ef7a1f2fd24269c6db3c9f1eaa0e6f2

Takk for eventuelle svar.

Mvh

Kristian. :thumb

Kristian Bjørke

Uansett hva du gjør eller har så er det alltid noen på Bilforumet som ikke liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BurleY skrev:
Hallo :driving

Jeg skal ha nytt frontsett i bilen min. Skal kjøpe meg komplett focal anlegg.

Det er laget plass til 4" i døren foran, men jeg tror at jeg kan klemme inn 5,25" med endel modifikasjoner(vil helst slippe dette)

Så det jeg lurer på, er det så ekstremt stor forskjell i lydrykk/kvalitet på en 4" mot en 5,25".

Takk for eventuelle svar.

Mvh

Kristian. :thumb

Det er STOR forskjell i bassgjengivelsen mellom 4" og 5,25".

5,25" har nesten dobbelt så stort membranareal som 4".

Så hvis dette blir det eneste du skal ha foran i bilen burde valget være enkelt.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D

Da får jeg ut og måle litt da, og se om jeg virkelig får plass :P

Hvordan er det med dempning i døren? Dette skal sitte i en Sierra og der var det ikke noe på min, rett påmetallet, ikke noen form for dempning. Kan også se baksiden av høytaleren hvis jeg legger meg ned på bakken og ser under døren, i skillet mellom døren og dørtrekket.

Kristian Bjørke

Uansett hva du gjør eller har så er det alltid noen på Bilforumet som ikke liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ALLTID en fordel å dempe karosseriet og plastdeksler på bilen!

Du kan hente inn opp til 3 dB på dette og støyen fra bilen og hjulene blir betraktelig redusert.

Det finnes mange typer dempemateriale. Valget er det du som tar!

Lykke til med bygget!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut som om det blir 5,25 i dørene på meg :D Blir nok litt hjemmemekk, men det får gå :P

Anng demping vil det hjelpe noe og stappe full døra åv bomull?

Vurderer også og kjøpe slike "kopper" til og ha bak høyttaleren. Leste om det for en stund siden her inne på forumet. Noen som har prøvd det?

Mvh

Kristian Bjørke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Når det gjelder Focal sine elementer bør de bruke hele døra.Dvs ikke kopper.

Men uten demping i dørene dine vil du nok oppleve att de spiller ikke som de skal.Det gjelder vel de fleste merker.Problemet med de fleste bilstereo kjøpere

ikke tenker på er faktisk demping ++++++.Hør med autod her på forumet angående dette.Han er en " nybegynner " på bilstereo. :afro

Focal Beryllium - Audison Vrx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døra full av bomull høres ikke ut som no særlig god løsning...ta av dørdekselet ditt og se inni døra når du f.eks. vasker bilen, eller har den ute i regnvær...da renner det vann inni døra nemlig...så bomullen vil jo da bli gaaanske så blaut etterhvert :D Her er det dempematter som gjelder!

Honda Prelude 2.0l 4ws 89'

Audi A6 1,8T 98'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woodbeach skrev:
Døra full av bomull høres ikke ut som no særlig god løsning...ta av dørdekselet ditt og se inni døra når du f.eks. vasker bilen, eller har den ute i regnvær...da renner det vann inni døra nemlig...så bomullen vil jo da bli gaaanske så blaut etterhvert :D Her er det dempematter som gjelder!

Neeesh, litt vann skader da ikke :P haha wtf?

Noen som kan anbefale noen "matter". Helst litt billig :P

Kristian Bjørke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva skjer med dempe-matter når det regner da? vil ikke dette bli vått? o.O

trur man får noe slags dempematter på biltema, men dette ville ikke jeg hatt i bilen min! sikkert samme effekt som bomull! :hammer

http://www.autod.no/ eller send pm til autod her på forumet! der får du mye mer for pengene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RuZleBiFf skrev:
hva skjer med dempe-matter når det regner da? vil ikke dette bli vått? o.O

trur man får noe slags dempematter på biltema, men dette ville ikke jeg hatt i bilen min! sikkert samme effekt som bomull! :hammer

http://www.autod.no/ eller send pm til autod her på forumet! der får du mye mer for pengene! :)

Dempemattene jeg prater om er laget av butyl/bitumen med et lag alufolie på. Si fra den dagen du får de til å tiltrekke seg vann ;)

Honda Prelude 2.0l 4ws 89'

Audi A6 1,8T 98'

Lenke til kommentar
Del på andre sider