Gå til innhold

Four Link Volvo 142 Bilcross

Ranger emnet


TitaniumRods

Anbefalte innlegg

Har laget four link til min Volvo 142 bilcross bil. Går grunnkurs mekaniske fag, og laget stagene på skolen. Stagene jeg har laget er ikke justerbare, og er ikke med uniballs. Stagene er 30mm i diameter, mens endeleddene (motstatt altepåsi) er 40mm i diameter (likt som original bærestag.). Læreren på skolen min mener det at jeg ikke trenger hverken foringer eller uniballs. Derfor har jeg boret, og deretter brosjet opp hull i endene på stagene til M16 bolter, brosjet opp for å få minimalt med slakk. Stagene blir da skrudd fast uten foringer. Kommer dette til å fungere? Eller lager jeg bare problemer for meg selv?

 

Og noen som har råd til hvordan jeg burde lage festene i karosseriet? Lage det slik at jeg får justert høyden inne i bilen? Noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må minst ha foringer/uniballs i en ende, og helst begge - siden akselen ikke bare fjærer vertikalt opp og ned bak. I sving hvor karosseriet krenger, vil jo akselen og hjulene følge bakken, og du vil få store påkjenninger i stagene, boltene, og festene på kaross'en. Ved krenging vil også stagene "sprike" noe sideveis - kreftene vil uansett komme til å gjøre skade noe sted. Uansett om du kjører med stagene med massive (stål mot stål) foringer i første omgang - drei deg noen hylser som går mellom stagene og boltene, som holdes i spenn når bolten monteres fast (som innerhylsa i en vanlig foring). Dette får å lage en glideflate som ikke "spiser" av bolten.

 

I biler som er selvbærende som din, er det vanlig å bygge kasser som sveises inn i gulvet bak - se i "annenhver" 240-prosjekttråd her på forumet... Du nevner det ikke, men jeg regner med at du vet at ved parallell 4link (alle stagene peker rett fremover), er du nødt til å ha sidestøtte av akselen av et panhardstag eller en watt-link. Det enkeste og billigste er et panhardstag, så langt som det er plass til, vannrett ved kjørestilling, og ca i høyde med akselhylsa (evt noe nedenfor) bak akselen.

 

Lag masse festepunkter foran i ulike høyder, så de nedre stagene alltid er vannrette ved kjørestilling/-høyde, og du kan vinkle de øvre nedover i framkant. Spesielt de øvre trenger mange hull, for å prøve deg fram med hva som funker godt og gir best "bitt" uten å bli uggen å kjøre.

 

Lykke til!

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kommer til å lage nye stag, som da er lengdejusterbare. Går bra å lage de med uniballs i hver ende da??

 

Ja, kassene er jeg fult klar over at jeg må lage. Er drøssevis av folk herfra som kjører Rallycross, og når jeg var en liten gutt ca 10 år eller no(er kanskje liten enda?) så lurte jeg fært på hva de kassene var.. Har fått masse bilder av en kar som bygger 142 RCN på hvordan jeg må lage fester og kasser..

Så det fikser jeg vettu;)

 

Men sidestøtte til akselen ja, holder det ikke originalt stabilisator stag?

Og ja, watt link er jo litt drastisk til en bilcross bil, syns nå jeg.. Men er det noen som har en watt link kåpe med proppel til en Volvo 1030 aksel liggende og slenge så tar jeg da i mot den..

 

Takk for hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengdejusterbare er et stort pluss, siden du får justert pinjongvinkelen. Får jo kjøpt uniballs med høyre og venstregjenger, samt ferdige hylser med gjenger som bare tres inn i rørene og sveises. Koster bare penger :)

 

Nei, stab staget holder absolutt ikke til sidstøtte, det er kun der for å hindre krenging. Wattlink liggende og slenge; -Tror ikke det kommer til å skje, det er jo en vesentlig dyrere og mer komplisert løsning enn panhard stag, men du gjør som du føler for/har råd til. Det viktige er uansett å ha flere muligheter, ikke bare borre ett hull og si seg ferdig, uten å prøve seg fram litt.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår