Gå til innhold

Vippearmaksling

Ranger emnet


Sratten

Anbefalte innlegg

God dag folkens!

 

Jeg skal bytte en vippearm på min 320i-86 motor. Men jeg møter på problem i det jeg skal få ut vippearmakslingen, den går meget tregt slik at jeg ikke får ut eller inn vippearmene uten å ødelegge. Når jeg banker på akslingen blir den deformert i enden og ødelegger dermed vippearmene når enden av akslingen skal gjennom vippearmen. På samme måte ødelegger jeg de nye når jeg skal tre akslingen tilbake gjennom vippearmen. Problemet er som sagt at akslingen går så tregt at jeg må slå den gjennom opplagringene og vippearmene.

 

Er det noen her som vet om det er noe jeg skal gjøre her for å få dette til uten å ødelegge noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått er det har det ikke noe for seg å løse toppboltene, altså de som går gjennom toppen til blokken. Dette fordi toppen ikke er delt gjennom der desse akslingene går gjennom, men massivt aluminium(på bmw). Er det slik at noe skal løsnes? Vippearmene kan virke som om de sitter fast alt etter som hvordan kammen er dreid. Selv om man løsner justeringsskruen på vippearmen så sitter de på en måte fast til siden for sporet på kammen og mot alu veggen og ventilfjæren. Så her er det ikke etter min mening mye mer å løse. Da gjenstår toppboltene. Hva er riktig her? Den stopp platen som går i sporet er fjernet, men fremdeles går ting svært tregt. Skulle tro at dette var en jobb som skulle kunne gjøres ved nærmest å dra ut akslingen, så godt smurt som det er og så glatt som det er. Kan ikke skjønne at det er meningen å bruke makt i hele tatt. Jeg har allerede krasjet ene enden av røret og følgelig ødelagt den ene vippearmen som jeg tenkte å bruke som del da den ripet opp vippearmen innvendig på vei gjennom. Frustrerende vanskelig dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått er det har det ikke noe for seg å løse toppboltene, altså de som går gjennom toppen til blokken. Dette fordi toppen ikke er delt gjennom der desse akslingene går gjennom, men massivt aluminium(på bmw). Er det slik at noe skal løsnes? Vippearmene kan virke som om de sitter fast alt etter som hvordan kammen er dreid. Selv om man løsner justeringsskruen på vippearmen så sitter de på en måte fast til siden for sporet på kammen og mot alu veggen og ventilfjæren. Så her er det ikke etter min mening mye mer å løse. Da gjenstår toppboltene. Hva er riktig her? Den stopp platen som går i sporet er fjernet, men fremdeles går ting svært tregt. Skulle tro at dette var en jobb som skulle kunne gjøres ved nærmest å dra ut akslingen, så godt smurt som det er og så glatt som det er. Kan ikke skjønne at det er meningen å bruke makt i hele tatt. Jeg har allerede krasjet ene enden av røret og følgelig ødelagt den ene vippearmen som jeg tenkte å bruke som del da den ripet opp vippearmen innvendig på vei gjennom. Frustrerende vanskelig dette....

 

nei akslingene til vippearmene sitter ikke skrudd fast å må dyttes/bankes ut foran toppen, klart vippearmene sitter enkelt vis sitter litt fast etter hver så du vrir da det blir trykk ned på ventilstamme. har du løsnet alle vippearmene? (tatt bort de klavene som holder de på plass?). helt ærlig så høres det ut som om du trenger hjelp fra noen som har skrudd litt bil før, dette er jo en grei topp å skru på og du har jo allerede mishandlet den ene akslingen som du sa og da blir det vanskelig å få den ut.

 

hør med en snill onkel ellerno om hjelp. vanskelig å forklare toppens oppbygging over data.

 

Du finner mye nyttig info her , ta en titt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den 3 bmw motoren jeg gjør dette med, har spurt en del folk når jeg har gjort dette tidligere men ingen har hatt noe godt svar. Virker som om det skal gå greit men når jeg gjør det går det vanskelig. Første motoren var en -78 525 forgasser, da bestilte jeg ny vippearm, banket ut akslingen satte på vippearmen og banket den tilbake på plass. Men det gikk den gangen og salig ut over enden på akslingen. Men nå har jeg nok bare rett og slett ødelagt den, må nok gjøre som du sier å banke den ut andre veien med et messing dor. (Går kobber å bruke, ikke sikker på om det er messing eller en kobberlegering jeg har?) Men likevel så må den altså bankes ut, og du risikerer å komme bort i fine flater som helst skal få vere i fred tenker jeg. Jeg hadde forestillt meg at mekanikere har et verktøy eller en metode jeg ikke vet om der dette glir smertefritt, kansje bare med hand å dra den ut. Det hadde vert ønskelig. Men forstår jeg deg rett så har det ingen hensikt å løse toppboltene for å lette på trykket eller "løsne på trykket"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du løsner på topplokksboltene så kan du like gjerne ta av toppen fordi du må bytte toppakningen uansett, aldri bruk en toppakning 2ganger. kulde kan jo ha sin virkning ja og siden du har en vippearm som er def(?) så er det jo ikke nå lurt å la motoren gå varm heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår