Gå til innhold

Kjente vectraproblemer?

Ranger emnet


Kalisto

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig en vectra 97 modell (1,7 td hatchback) som har gått 150000, er en drøm å kjøre den! Desverre er det noe småpjusk som er feil.

 

1. Sentrallåsen virker ikke på passasjersiden framme når det er kaldt, og stortsett aldri på førersida bak. Noen som har noen ideer om hva som kan være feil? Er det bare å måle litt å sjekke om alt funke?

 

2. Bilen knirker! Tror det er foringene til støtdemperne. Lurer på hva jeg skal gjøre med det. Er det mye stress å skifte eller? Noen andre som har vært borti noe lignende?

 

3. En lyspære har røket i dashboret wtf? Er det mye stress å få skifta den eller? Må vel av med hele dashboret! Noen erfaringer her?

 

4. Turtellerviseren har dødd ut noen ganger mens jeg kjører. Plutselig detter den ned på 1k som om motoren var av selv om jeg har gass. Den kommer tilbake etter en stund. Dette skjer helt tilfeldig, men skjer veldig skjeldent. Noen som har peiling hva det kan være?

 

5. Vindusviskern bak har streiket! Er det mye stress å få det fiksa eller? Tenkte jeg skulle sette konstantstrøm på den for å se om motoren fungerer. Noen erfaringer? Vanskelig å komme til eller?

 

På forhond takk ;D

Opel Vectra 1997 hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får svare på noen av punktene dine jeg da.

 

1. Dette er nokså vanlig. De vil komme seg når det blir varmere i været.

Mulig de vil bli bedre av å bli sprayet med 5-56 (smøre/rense-spray). Min ble det, men da det ikke går an å åpne låseenhetene, vet jeg ikke om det er olje eller lignende som blir vasket bort.

 

2. Ingen aning om det er stress å skifte.

Mulig det kan hjelpe å smøre de med litt olje/fett for å få de til å roe seg?

 

3. Det er ingen problem å skifte dette. Les mer her: http://www.vvoc.com/forum/showthread.php?t=21449

 

4. Dårlig kontakt ett eller annet sted kanskje?

 

5. På min Vectra A var denne 'grodd' fast. Fikk liv i den ved å demontere den, smøre og lirke litt, for så å sette den sammen igjen.

Et par år siden jeg gjorde dette, men den fungerer fint ennå.

Vil tro det er like lett å gjøre dette på Vec'B viskerne.

Du kan jo bare ta å koble av ledningen på den, for så å måle om det kommer spenning dit.

Mulig du også kan lytte litt, for å høre om viskerreleet slår inn når du setter viskeren igang.

 

Lykke til :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Sjekk lås sylinderene på de dørene det gjelder.

 

2 Antagelig som du sier, foringene. Men er det kaldt der du bor kan det bære så enkelt som at de eller demperene har frosset. Uansett veldig enkelt og skifte.

 

3 Hvilken?

 

4 Høres ut som om nåla eller vaireren ikke er helt bra, neste gang dette skjer så kan du kakke litt ved nåla og se om den bare har hengt seg opp. Ellers er det vel at vaireren begynner og bli litt slakk.

 

5 Vindusviskermotoren kan ha tatt kvelden? Eller kanskje har den bare hoppet av staget, enkelt og sjekke om den har hoppet av. Har den ikke det kan det være mye forskjellig som f.eks motoren, sikringer, ledninger som er blitt brutt osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 Høres ut som om nåla eller vaireren ikke er helt bra, neste gang dette skjer så kan du kakke litt ved nåla og se om den bare har hengt seg opp. Ellers er det vel at vaireren begynner og bli litt slakk.

 

Er vel ikke vaier på Vectra B. Men det er jo mulig at føleren/kontakten har fått dritt på seg, eller at det er dårlig kontakt der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke vaier på Vectra B. Men det er jo mulig at føleren/kontakten har fått dritt på seg, eller at det er dårlig kontakt der...

 

Lenge siden det har vært en Vectra B inne no, så jeg regner med du vet dette bedre enn meg. Men når du sier det så ligger vel kun vaieren til km-telleren der? Eller er jeg helt på jordet nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Du satte meg fast der gitt.

Mente å huske at det var ingen vaiere der når jeg hadde det ute sist, men hukommelsen er nok ikke helt på topp lenger...

 

Men når jeg nå ser på bildene på linken litt lenger oppe på siden, så er det ingen vaier der heller...

Så, det ser ut til at der kun er elektrisk til speedometer og turteller ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: sjekk for ledningsbrudd i gummipølsa som går ut til dør,hvis ikke må du av med dørtrekk og måle spenninga til låsekassa,får du spenning på voltmeteret når du betjener sentrallåsen og låsen ikke går opp/igjen,er låsekassa deffekt(vanlig)

 

2:Trolig stab stag foringene som lager lyd,bytt foringer forann og bak,smør de inn med hvitt vaselinfett,da skal du nok bli kvitt knirkinga,kan jo være greit å gå over alle foringene å sjekke,de kan bli slitt med tida,er jo kjent problem at bakstillingsforinger ryker i ett sett.

 

4:målt ladinga på bilen? det kan være dynamoen som forårsaker dette,instrumentet henter turtallssignal fra dynamoen på denne motoren.!

 

5:Første bud er alltid sjekk sikringa,men mest sannsyneligvis er det motoren som er deffekt,her kan du å ta av trekket og måle med voltmeter,er det spenning bak når du betjener pusser hendelen er motoren deffekt.

sjekk også her for ledningsbrudd i pølsa fra karosseri til bakluke.

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: sjekk for ledningsbrudd i gummipølsa som går ut til dør,hvis ikke må du av med dørtrekk og måle spenninga til låsekassa,får du spenning på voltmeteret når du betjener sentrallåsen og låsen ikke går opp/igjen,er låsekassa deffekt(vanlig)

 

2:Trolig stab stag foringene som lager lyd,bytt foringer forann og bak,smør de inn med hvitt vaselinfett,da skal du nok bli kvitt knirkinga,kan jo være greit å gå over alle foringene å sjekke,de kan bli slitt med tida,er jo kjent problem at bakstillingsforinger ryker i ett sett.

 

4:målt ladinga på bilen? det kan være dynamoen som forårsaker dette,instrumentet henter turtallssignal fra dynamoen på denne motoren.!

 

5:Første bud er alltid sjekk sikringa,men mest sannsyneligvis er det motoren som er deffekt,her kan du å ta av trekket og måle med voltmeter,er det spenning bak når du betjener pusser hendelen er motoren deffekt.

sjekk også her for ledningsbrudd i pølsa fra karosseri til bakluke.

 

Tingen er jo det at dørene av og til låses, men ikke når det blir for kaldt. Fikk et tips hos en mekaniker om å smøre de godt å se om det hjalp... Ledningsbrudd er veldig usansyneli trur no jeg (vært elektriker)

 

Anyway, å skifte foringene, har du vært borti det? Er det mye arbeid? Hva koster slike foringer? Jeg vet ikke hvordan foringene ser ut eller hvor de er en gang så det blir ikke lett:P Har nettopp kjøpt bilen og fått lappen så jeg er ikke akkurat bilkyndig :P

 

Har målt ladinga. Bilen lade lavt og det har den gjort hele tiden. Tror det er dynamoen som er litt dårlig. Tror den lader på 13,6 V eller noe, som er i det laveste laget. Batteriet er likevel alltid fulladet... Tror ikke det er dynamoen som foresaker feilen, siden det har skjedd i det siste. Skal måle ladingen på nytt da å se om den kanskje har sunket. Isåfall så får æ bare mekke mæ ny brukt dynamo hos nabo mekanikern ^^

 

Har sjekket sikringern (samme kurs til viskerne fremme og bak). Jeg hører releet slår inn når jeg betjener spaken, så det er neppe releet som er defekt. Jeg tror bare jeg får røkke av alt der bak å måle ka som skjer:P

 

Takk for svaret da, ska skjekke etter kabelbrudd ;)

Opel Vectra 1997 hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har av og til litt hviiiiinelyd fra min motor. Er vel viftereima som sikkert er litt slakk. Samtidig som hvininga pågår så ligger turtallsnåla død.. dette har nok en sammenheng ;) Men viftereima driver vel også dynamoen..som påvirker turtallsnåla? Eller? (er absolutt ikke bilmekaniker)

 

Kan jo være reima di også som er litt slakk\slitt? Bare ett forslag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har av og til litt hviiiiinelyd fra min motor. Er vel viftereima som sikkert er litt slakk. Samtidig som hvininga pågår så ligger turtallsnåla død.. dette har nok en sammenheng ;) Men viftereima driver vel også dynamoen..som påvirker turtallsnåla? Eller? (er absolutt ikke bilmekaniker)

 

Kan jo være reima di også som er litt slakk\slitt? Bare ett forslag..

 

Kanskje det ligger noe der! Takk ass! :thumb Skal få det sjekka opp me nabomekanikern min. For en gang jeg kjørte uten anlegget på (skjeldent) så hørte jeg faktisk litt hvine-lyd fra motoren! Samtidig så lå turtellernåla død..

 

Noen som har noe peiling på dette? Driver viftereima dynamoen? Og dynamoen driver turtallsnåla?

Opel Vectra 1997 hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
ja,viftereima driver rundt dynamoen,på den motoren så får du turtallssignal fra dynamoen,bytta en dynamo på en slik motor ei gang pga turteller ikke virka.ville prøvd å bytte den reima først jeg,dynamo til den er svinedyr,3500kr ny eller no rundt der.

 

Aha. Har sjekket de reimene. De er fortsatt god å stram så det er rart. Men siden det kommer hyling fra panseret når turtelleren detter ned så MÅ det jo være de reimene som glir eller noe. Kanskje teste å ta de av og rense litt..

 

Noen som har noen tips?

Opel Vectra 1997 hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom at turtelleren er elektronisk og ikke mekanisk er det nok mest sansynlig at dynamoen din er litt dårli. Om det er en hvining du hører med litt gasspådrag eller normal kjøring er det antageligvis lagrene i dynamoen som er litt dårlig. Hadde samme oplegg på min bil, overhalte dynamoen og alt ble bra etter det.

 

Ang sentrallåsen din vil jeg anta et det bare er et lednings brudd eller en plass der det er dårlig kontakt. Er sentrallåsen vakumstyrt eller mekanisk løfter?

 

Pusseren din på bakluken er det mest sansyling bare irr/korrosjon på + og - polen på selve visker motoren, er en standar feil på disse (Har gjort den operasjon på naboen sin bil)

 

Grattis me ny bil Andre, har ikke sett dæ kjøre den enda :)

Honda Integra Type R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår