Gå til innhold

Fjerning av katalysator på 264a

Ranger emnet

Morgis

Anbefalte innlegg

Ja jeg tar den nok av så får vi se hvis ikke Erik_B har noe lurt å spille inn med?.. Får det bare ikke til å henge sammen dersom dette ikke er en katalysator :P

Her ser du forskjellen :

Tok litt tid å få laget pdf filene, da jeg sitter på et hotellrom i Gøteborg, etter å ha vært på årsmøte i Volvo 200 klubben :)

http://www.home.no/erborg/Diverse/B27E.pdf

http://www.home.no/erborg/Diverse/B27F.pdf

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her ser du forskjellen :

Tok litt tid å få laget pdf filene, da jeg sitter på et hotellrom i Gøteborg, etter å ha vært på årsmøte i Volvo 200 klubben :)

http://www.home.no/erborg/Diverse/B27E.pdf

http://www.home.no/erborg/Diverse/B27F.pdf

Erik

Ok. takk..

Kan ikke skjønne hva den delen der egentlig er. Står ikke på delelisten at det er en silencer og B27F hadde ikke den delen i det hele tatt.

Er det lyddemper alikavel? Men hvorfor har eksosanlegget mitt hull til oksygensensor selv om B27E ikke hadde oksygensensor? (mas mas fra meg. Bare nysjerrig)

Lurer også på hva og hvorfor du kuttet ut Lamdaen på bilen. Merket du forsjell på noen punkter etter dette? Det er ikke mekanisk sprut på den nå vel?

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. takk..

Kan ikke skjønne hva den delen der egentlig er. Står ikke på delelisten at det er en silencer og B27F hadde ikke den delen i det hele tatt.

Er det lyddemper alikavel? Men hvorfor har eksosanlegget mitt hull til oksygensensor selv om B27E ikke hadde oksygensensor? (mas mas fra meg. Bare nysjerrig)

Lurer også på hva og hvorfor du kuttet ut Lamdaen på bilen. Merket du forsjell på noen punkter etter dette? Det er ikke mekanisk sprut på den nå vel?

Det er vel egentlig ikke en silencer, men et "ekspansjonskammer" (tom boks) for eksosen.

Hullet till lambdsonden er sveist inn i ettertid.

Koblet den ut for å få bilen til å gå penere og billigere.

Er mekanisk sprut på alle B27 motorene, men F motorene med kat. har en ekstra elektronisk modul, som regulerer blandingen ved å heve/senke bensintrykket ved hjelp av en frekvensventil.

Er ikke et system som funker særlig bra, og ble vel kun puttet inn, for å kunne bruke katalysator på de gamle K-jetronic sprutene.

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig ikke en silencer, men et "ekspansjonskammer" (tom boks) for eksosen.

Hullet till lambdsonden er sveist inn i ettertid.

Koblet den ut for å få bilen til å gå penere og billigere.

Er mekanisk sprut på alle B27 motorene, men F motorene med kat. har en ekstra elektronisk modul, som regulerer blandingen ved å heve/senke bensintrykket ved hjelp av en frekvensventil.

Er ikke et system som funker særlig bra, og ble vel kun puttet inn, for å kunne bruke katalysator på de gamle K-jetronic sprutene.

Erik

Ok. Da ble det mye nyttig lærdom. :)

Men hvorfor sette inn et ekspansjonskammer. Må vel kanskje være noe pga motstand i eksosen som motoren krever for å fungere fint?

Har sabla lyst til å fjerne den. Du klarer ikke å finne ut litt etterhvert hva den er til eller om noen andre har noen erfaring med den delen?

Men det eneste som da skiller på min bil nå er kammene (sett bort fra lavkompen) på E og Fen grovt sett.

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...