Gå til innhold

Gammel eier sender meg Årsavgift. Kan hun det?

Ranger emnet

chil1++

Anbefalte innlegg

Slik som loven er nå synes jeg at gamle eier skal betale årsavgift hvis bilen selges før mars og ingenting annet er avtalt. Men det er vel ikke akkurat lurt å kjøpe en bil mellom januar og mars og ikke avtale hvem som skal betale årsavgift.

muren motor:

For det første så sutrer du..

For det andre så bryr vi oss fint lite om du liker eller skjønner folk som kjører daihatsu eller andre biler, i tillegg til at det er et ganske så barnslig utsagn og langt fra topic.

For det tredje så kan du drite i å dele dine meninger om folk utifra hva som står i avataren, det er OT og nok en gang et barnslig utsagn.....vinglepetter...

Hvis du ikke kan holde deg til topic uten å "angripe" personer fordi du synes ting og tang er tåpelig eller det er noe du ikke forstår kan du finne deg et annet forum og sutre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

problemet er att du er en rikskverulant! du hadde antagligvis kommentert det viss jeg hadde laga en ny tråd om det og. jeg spurde ikke om hvorhen kravet om avgifta kom.. Jeg spurde om hvorvidt det var naturlig att gammleeieren skulle betale avgift for en bil han ikke eier!! Men det er desverre slike svar man får av jurister å anna statslønna folk! røre rundt i grøten til folk gir opp....

Bare måten du angir bostedet ditt på gjør deg tåpelig i mine øyne!

Så, så... Slapp av ;) Jeg er ikke statslønnet, hvis det gjør deg i bedre humør.

Jeg blir skikkelig dritkjempelei meg når du synes at jeg angir bostedet mitt på en tåpelig måte. Vurdere faktisk å legge meg på togskinnene... Men jeg bor faktisk litt her og litt der. Og det rimer på bringebær. Eller jordbær, om du vil. Så sånn er det ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg selge bil imellom januar og april legger jeg bare på 3000kr på salgspris og skriver at årsavgift er inkludert. Da er jeg sikret å slippe no problemer med årsavgiften i ettertid.

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye uenighet her gett. Men enig i at hvis du kjøper en bil mellom jan-mar burde du være mann/dame nok til å betale årsavgiften også. Den blir betalt for året du går inn i og da er det ny eier som "burde" stå for regningen. Vet at eier pr 1.1 får regningen. Men hvis du er ny eier på bilen er du rett og slett ett rasshøl hvis du ikke betaler.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å da kan jeg berolig alle med at slik det engang var er det ikke nå lenger. For i 2008 går nemlig årsavgiften direkte til den nye eieren av kjøretøyet. Dette er jo selvfølgelig sånn det burde vært hele tiden. Men nå er jo ikke de statlige kjent for å bruke sunn fornuft og normal tankegang, så de henger jo noen år etter sammen med de trangsynte:bok:

I just love 2 see their faces when they been whiped out by what they thaught was just a boy racer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å da kan jeg berolig alle med at slik det engang var er det ikke nå lenger. For i 2008 går nemlig årsavgiften direkte til den nye eieren av kjøretøyet. Dette er jo selvfølgelig sånn det burde vært hele tiden. Men nå er jo ikke de statlige kjent for å bruke sunn fornuft og normal tankegang, så de henger jo noen år etter sammen med de trangsynte:bok:

Virkelig? Leste dette i et rundskriv fra Tollvesenet (2008aarsavgift.pdf)

§ 2

Utskriving av avgift

For kjøretøy som pr. 1. januar står registrert i

motorvognregisteret blir avgiften fakturert av

tollregionen. Det samme gjelder for årsprøvekjennemerke.

Faktura sendes eier eller bruker.

Dersom avtale om e-faktura er opprettet innen 30.

januar i avgiftsåret, sendes e-faktura til den som har

opprettet avtalen. Avgiften skal betales selv om krav

ikke mottas.

I henhold til § 6 i lov om avgifter vedrørende

motorkjøretøyer og båter er eieren ansvarlig for avgiften..

Med eier forstås i denne forskrift den som står

registrert som eier av kjøretøyet i

motorvognregisteret, eller er ny eier i henhold til

gyldig salgsmelding. Det er et vilkår at slik salgsmelding

er registrert innkommet til

Regionvegkontoret. Registreringsdato for

salgsmelding anses avgiftsmessig som dato for

eierskifte. For årsprøvekjennemerke anses den som er

tildelt kjennemerke som eier.

Eierskifte etter at avgiftsplikten oppstår er uten

betydning for ansvaret for betaling av avgiften.

Og her er Tollvesenets kommentar til teksten:

11. Kjøretøy som bytter eier

se forskriften § 2

I samsvar med § 6 i lov om avgifter som gjelder

motorkjøretøy og båter av 19. juni 1959 nr. 2, er ny

eier av kjøretøyet solidarisk ansvarlig med tidligere

eier for siste forfalte termin av avgiften. Tollregionen

fordeler derfor ikke avgiften mellom tidligere og ny

eier.

Kjøretøy som er krevd avregistrert på grunn av

manglende betaling av avgift, kan ikke omregistreres

før skyldig avgift er betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gammel eier hadde jeg driti i regninga i og med at man ikke får innkasso på årsavgifta, bare avskiltingsbegjær, så hadde jeg latt ny eier tatt det om det ikke er avtalt at jeg som gammel eier skal betale den.. Jeg eier jo tross alt ikke bilen lenger, det er min mening, høres kanskje ut som en drittsekk, men jeg betaler ikke for andres gleder(iallefall ikke ukjente folk)...

Too much power is never enough!

[ ] '67 Buick Skylark

[ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt

[x] Volvo 142 '71 - Solgt :(

[x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gammel eier hadde jeg driti i regninga i og med at man ikke får innkasso på årsavgifta, bare avskiltingsbegjær, så hadde jeg latt ny eier tatt det om det ikke er avtalt at jeg som gammel eier skal betale den.. Jeg eier jo tross alt ikke bilen lenger, det er min mening, høres kanskje ut som en drittsekk, men jeg betaler ikke for andres gleder(iallefall ikke ukjente folk)...

Der tar du nok meget feil.

Praksisen med inkasso har vært i mange år nå.

Tidligere ble biler bare registrert skyldig avgift på bt ja,men nå tvangsinnkreves avgiften og slik har det vært i rundt 6 år?

Har prøvd denne praksisen selv på bil jeg solgte og ny eier lovte å betale,noe han ikke gjorde.

Ble like før jeg fikk inkassosak på meg,så det var bare jeg betalte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel? Blant andre Tollvesenet sier noe heeeeelt annet...

Hvor tar du dette fra, mister?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar feil men solgte en bil for en ukes tid siden. Årsavgift snakka vi ikke om i det hele tatt. Var jo sikker på at den gikk direkte til den nye eieren av kjøretøyet, så det tenkte jeg ikke noe videre på helt til jeg så denne tråden. Visste ikke at praksisen var så ubrukelig men hva kan men ellers vente av statslige annsatte og trangsynte mennesker.

Sjekka opp med noen pålitlige kilder og fikk da til svar at for 2008 var det kommet nye regeler og at avgifta ville gå direkte til ny eier. Så da er det jo bare å smøre seg med tålmodighet å se hvem som blir den heldige. En ting er ihvertfall sikkert kommer den til meg leverer jeg den direkte på døra til han som kjøpte bilen av meg.

Folk burde uansett skjønne at om de handler en bil i tidsrommet januar - mars. Å selger ikke har nevnt et pip om årsavgiften så er ikke den innkludert.

I just love 2 see their faces when they been whiped out by what they thaught was just a boy racer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar feil men solgte en bil for en ukes tid siden. Årsavgift snakka vi ikke om i det hele tatt. Var jo sikker på at den gikk direkte til den nye eieren av kjøretøyet, så det tenkte jeg ikke noe videre på helt til jeg så denne tråden. Visste ikke at praksisen var så ubrukelig men hva kan men ellers vente av statslige annsatte og trangsynte mennesker.

Sjekka opp med noen pålitlige kilder og fikk da til svar at for 2008 var det kommet nye regeler og at avgifta ville gå direkte til ny eier. Så da er det jo bare å smøre seg med tålmodighet å se hvem som blir den heldige. En ting er ihvertfall sikkert kommer den til meg leverer jeg den direkte på døra til han som kjøpte bilen av meg.

Folk burde uansett skjønne at om de handler en bil i tidsrommet januar - mars. Å selger ikke har nevnt et pip om årsavgiften så er ikke den innkludert.

Jeg mener at det er motsatt. Alle vet jo at det er eier pr 1. januar som får krav om årsavgift i posten, så hvis jeg kjøpte en bil i januar-mars, hadde jeg regna med at gammel eier betalte årsavgifta dersom det ikke blir nevnt. Dessuten er det bra idiotisk å kjøpe en bil i dette tidsrommet uten å avklare dette på forhånd ;)

For øvrig: hvilke kilder er mer pålitelige enn Tollvesenet, om jeg tør spørre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider