Gå til innhold

Audi A6 TDI blir ikke varm...

Ranger emnet

Raven

Anbefalte innlegg

Hei

Audi A6 1997 1.9 TDI.

Bilen blir ikke varm. Dvs, den når sjelden arbeidstemperatur på 90 grader.

Foreksempel på tur til jobb i morges.. 10 mil. Etter 20 min kjøring er temp nådd ca 70 grader, blir ligende ca på 70 under hele kjøreturen. oppe i 90 grader i korte perioder hvis jeg ligger i 100-120 kmt. Utetemperatur -5 til -10 grader.

Problemet gjenspeiler seg selvfølgelig i kupeen, hvor jeg har liten effekt på varmeapparat.

Har vært slik noen måneder nå (merket ikke noe til dette i sommer). Har mistenkt termostaten for å stå åpen hele tiden, byttet derfor denne for 3-4 dager siden, uten at det hjalp noe.

Ingen overtrykk på kjølesystemet (toppakning byttet sommeren 2005), og har nok vann på.

Var innom et AUDI verksted i Vesterålen og spurte der hva som kunne være problemet. De mente det hadde med at bilen var importert, og at den ikke hadde "vinterpakken" som er vanlig på biler levert til skandinavia. Dette skulle da inkludere et glødesystem som skulle være tilkoblet kjølesystemet for å holde motortemp oppe. Stiller meg litt kritisk til dette. Er det meningen at et slikt system skal være i gang hele tiden? Kan forstå det hvis det var noe som var innkoblet til motoren nådde en iss temp, men hele tiden?

Har heller ikke hatt dette problemet tidligere vintere..

Vet at dagens TDI-motorer produserer lite varme, men er dette normalt? Selv etter over en times kjøring? I tillegg kjører jeg nå med plate forran radiator uten at dette hjalp noe særlig.

Bilen er forresten gått ca 170000km og Kjølesvesken som er på er av den røde langtidstypen (Vet ikke om dette har noe å si men..)

Kjørte i høst rens av kjølesystemet med sånn renseveske kjøpt på Statoil, to ganger faktisk da jeg mistenkte dårlig sirkulasjon

Kan noen hjelpe meg?

mvh

Vegard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, sjekket dette. Ingen feil å finne.. Andre tips? Begriper ikke dette. kan det være at den nye termostaten også er defekt?

når du nevner dette, vi hadde samme problemet med vår a6 1.8t (bensin)

vi trudde at termostaten var defekt, men det viste sg å være en liten føler som koster ca 100kr elr no som sitter ehm..på baksiden av toppen/blokka kan du si..vet ikke hva den heter:p den var deffekt iallefall..så den viste aldri riktig temperatur..så ble begge tinga skiftet, og det funket som det skal:)

håper det hjalp litt:p

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte en tur på 10 mil i går kveld. Lite hyggelig opplevelse. Utetemp var rundt 15 minus. Satt å hutra og frøs hele veien. Der kommer jo varme fra varmeapparatet, men langt fra nok til å holde tempen noe særlig over 15+ i kupeen.

Motortemp/kjølevesketemp lå på rund 75 grader hele tiden. Takk til Dr_Bass forresten for den guiden til avlesning av forskjellig data fra klimaanlegget.

Hva mener dere? Burde jeg kjøpe enda en ny termostat for å teste om den jeg fikk var noe feil med? Har lest et sted at Audi/WV termostater er av varierende kvalitet. Tenkte da å bestille fra Mekonomen.

Men hadde ikke noe særlig lyst til å begynne med dette igjen nå hvis der kan være andre ting som er feil. Han som bestemte å plassere termostaten der må være en forbanna sadist, var et helvete å komme til der syns jeg.

Hvilken kjøleveske bruker dere på Audien forresten? Ble anbefalt å bruke den røde langtidsvesken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker blå på min (s4 2,2t). Men diesel har jo ofte problemer med å holde seg varm om vinteren, så det er vel ikke uvanlig.

Det jeg hadde gjort:

1. Tatt ut termostaten og sjekket når den åpner (ved hvilke temperatur)

2. Prøvekjørt uten termostat og sjekket om tempen hadde blitt lavere da.

3. kobla ut motoren til friskluftspjeldet og lukket dette helt manuelt.

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilsvarende problem på en 2001 A6 1.9 TDI PD.

Toppakning og termostat er byttet.

Tror rett og slett at motoren avgir for lite varme, i tillegg til stort varmeregister og radiator på bilen.

Når det er under -5 grader synker motortempen til 70-80 grader.

Merkelig, men har sjekket "alt"... :wonder

Prøv å skru av varmeapparatet i bilen, og kjør, så ser du om tempen stiger til 90 grader.

I så fall er det varmeregisteret som tar ut for mye varme fra motoren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke det som er nevnt i forrige poster, takker for bidrag.

Er jo klar over at nye TDI-motorer avgir veldig lite varme, men kan ikke huske at det har vært slik før. TDI-motorene bruker normalt lenger tid på å bli varm, men når temp først har steget så skal den ikke vandre slik opp og ned alt etter belasting og kjørestil...? Mulig det er fordi jeg rett og slett har blitt mer oppmerksom på det i det siste men...

Bestilte ny termostat idag, denne gang fra Mekonomen. Har lest på andre forum om mye dårlige Audi/WV termostater (også ny) så må bare få utelukket at det ikke er dette hos meg også, før jeg feilsøker noe mer.

Gjerne post andre forslag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Har endelig fått fikset problemet med lite varme. Fjernet gammel termostat (som jeg byttet for en måned siden) Spylte gjennom hele systemet skikkelig.(dette var forsåvidt også gjort for en måned siden) inn med ny termostat bestilt fra mekonomen og så ut på kjøretur.

50.................60..............70..........80.......90 grader! og stabil der.. Pussige greier, er det virkelig så dårlig kvalitet på nye termostater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 years later...

Hei ser at dette er en gammel tråd men håper på et svar uansett.

Jeg har ganske likt problem med en Audi A6 1.9tdi 2002 Jeg må kjøre ca 20-30 km før temperaturen når 90grader.

Har skiftet termostat og temperatur føler osv.. Men jeg tror problemet ligger i at begge kjøleviftene sviver fra starten, den ene burde vel ikke starte før den når 90?

Noen som har noe bra svar på hva som kan være problemet her eller viss jeg har rett hva som må gjøres med viftene?

På forhånd takk:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Hei ser at dette er en gammel tråd men håper på et svar uansett.

Jeg har ganske likt problem med en Audi A6 1.9tdi 2002 Jeg må kjøre ca 20-30 km før temperaturen når 90grader.

Har skiftet termostat og temperatur føler osv.. Men jeg tror problemet ligger i at begge kjøleviftene sviver fra starten, den ene burde vel ikke starte før den når 90?

Noen som har noe bra svar på hva som kan være problemet her eller viss jeg har rett hva som må gjøres med viftene?

På forhånd takk:D

Disse bilene mener jeg skal ha en webasto dieselvarmer som hjelper med å varme opp kjølevæska pga at motorene produserer lite varme. Min webasto er defekt og har akkurat samme problem.

Du kan først begynne med å sjekke at ikke ECON-knappen på klimaanlegget ditt er aktivert. Denne kutter nemlig ut webasto og AC-kompressor for å spare drivstoff.

2002 Chevrolet Tahoe 5.3 V8

Lenke til kommentar
Del på andre sider