Gå til innhold

Hva har best grep i sving?

Ranger emnet

Johnsen

Anbefalte innlegg

Som emnet sier, så lurer jeg på hva som har best grep i en sving hvis man sammeligner motorsykkel og bil... jeg så på ett filmklipp her i dag hvor det var race mellom en R1 og en Porsche Carrera: http://www.filecabi.net/video/yamaha-r1-v-porsche-carrera.html

I dette løpet kjører motorsykkelen ifra i starten og på langstrekker, men når det kommer til svingene kjører porschen ifra... Også sitter en kamerat av broren min ved siden av meg og sier at det der er bare tull, for han mener at en motorsykkel har mye bedre grep i sving, og kan dermed holde høyere fart. Mens jeg alltid har trodd at biler har bedre grep i svinger....

Så hvem har rett her? Meg eller kameraten til broren min? :op

Volvo V70 Summum 2005mod 2.4 (D5 163hk)

Vectra B 99mod 2.0i 16V Johnsens Vectra B

X Vectra A 89mod 2.0i 8V

BCDMST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Now bikers everywhere, can shut up :lol

Det var nå close da, men likte litt at bilen vant.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en evig diskusjon som det ikke finnes noe fasit svar på.

Filmen har vært diskutert på bike.no forumet og flere av dem påpekte at motorsyklisten hadde elendig sporvalg og at det virka arrangert at bilen skulle vinne.

Hva som er best er veldig vanskelig å si, siden man ikke kan sammenligne spesifikasjonene på biler og sykler for å få ett retferdig utfall i testen.

En ting som er sikkert, er at det er mye vanskeligere å utnytte en motorsykkel 100% enn en bil. Ett dårlig sporvalg med bilen vil i de fleste tilfeller gå bra, mens på sykkelen er du ferdig når du gjør feil.

en motorsykkel har ikke sjangs i svinger! den kommer seg ikke langt nok ned for å si det sånn..+at dekkflaten blir for liten!

Men så veier en motorsykkel en brøkdel av hva en bil gjør og motorsykkel dekk har MYE mer avansert oppbygging og er mykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en motorsykkel har ikke sjangs i svinger! den kommer seg ikke langt nok ned for å si det sånn..+at dekkflaten blir for liten!

I tillegg blir dekkflaten mye større på en sykkel i sving enn det er på rette strekker. Dette lærer du om når du kjører opp til sykkel. Av erfaring vet jeg oxo at man over tid vil ALDRIG vil kunne konkurere med en bil pga fører miljøet.

Opel omega 2.0 16v 1995

Mazda 6 2006

Yamaha virago 750 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg blir dekkflaten mye større på en sykkel i sving enn det er på rette strekker. Dette lærer du om når du kjører opp til sykkel. Av erfaring vet jeg oxo at man over tid vil ALDRIG vil kunne konkurere med en bil pga fører miljøet.

da kan jeg fortelle deg at jeg har hatt mc lappen i 6 år! (fra jeg var 16)

og ja skjønner det med dekket...men er vel egentlig ikke det som er problemet i en sving-at det slipper, men er sentrifugalkraften som drar deg ut! har drevet og testet i noen skarpe s-svinger! kan kjøre mye fortere med bil! kunne og selvfølgelig kjørt fortere enn meg på sykkel...men en bil ville uansett kjørt fortest! er bare å se på formel1 og motoGP!

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men en bil ville uansett kjørt fortest! er bare å se på formel1 og motoGP!

Kanskje fordi det brukes langt mer penger i utvikling i Formel 1 enn Moto GP..

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider