Gå til innhold

Diesel eller bensin???!?

Ranger emnet


olemoda

Anbefalte innlegg

jeg kan da ta første og største forskjellen da.

 

på diesel er det ikke tennplugger, dieselen selvantenner når motoren får høyt trykk(kompresjon) kombinert med varme.

( )1972 Volvo 140 Turboprosjekt/Banebil.

( )2000 Volkswagen Golf 1.9tdi.

(x)1994 Ford Mondeo 1.8 stv.

(x)2002 Opel Vectra 1.8 stv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva so gjør at diesel e kraftigere då??? og er det noe mer ? fungerer motoren og ant. takt annerledes i forhold til bensin??

 

 

Diesel har høyere virkningsgrad, dvs at den gir fra seg mere energi når den brenner i forbrenningskammeret. Tror diesel må ha 700-800 grader for å tenne, det er derfor man gløder når det er kaldt. Det blir ikke varmt nok i forbrenningskammeret med en gang. Dieselmotorer har dessuten kompresjon på rundt 18:1, mens en vanlig bensinmotor har ca 9:1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel har høyere virkningsgrad, dvs at den gir fra seg mere energi når den brenner i forbrenningskammeret. Tror diesel må ha 700-800 grader for å tenne, det er derfor man gløder når det er kaldt. Det blir ikke varmt nok i forbrenningskammeret med en gang. Dieselmotorer har dessuten kompresjon på rundt 18:1, mens en vanlig bensinmotor har ca 9:1.

 

det med virkningsgraden stemmer ikke, i følge min elektrolærer.

 

det er LAVERE virkningsgrad på diesel motorer. ifølge han altså.

 

og det stemmer i logikken også,

fordi man trenger mere energi på diesel motor, man må først gløde den, også må den ha MYE komp, også trenger den mye varme for og tenne.

 

en bensin motor trenger egentlig bare en liten gnist for og tenne, altså høy vrikningsgrad, iforhold til tilført og avgitt energi.

( )1972 Volvo 140 Turboprosjekt/Banebil.

( )2000 Volkswagen Golf 1.9tdi.

(x)1994 Ford Mondeo 1.8 stv.

(x)2002 Opel Vectra 1.8 stv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det med virkningsgraden stemmer ikke, i følge min elektrolærer.

 

det er LAVERE virkningsgrad på diesel motorer. ifølge han altså.

 

og det stemmer i logikken også,

fordi man trenger mere energi på diesel motor, man må først gløde den, også må den ha MYE komp, også trenger den mye varme for og tenne.

 

en bensin motor trenger egentlig bare en liten gnist for og tenne, altså høy vrikningsgrad, iforhold til tilført og avgitt energi.

 

Et spørsmål: hvorfor har ikke f.eks trailere bensinmotor? Og store båter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at dieselmotorer har høyt moment og relativt lite effekt er pga ett begrenset turtallsområde(er vel bare TDi som teller). effekten er som kjent beregnet ut fra moment på turtall(enkelt forklart).

Ser man på akselerasjonstider 0-100 er det effekten som teller, men på mellomaks. på f.eks. 3. gir er det dieselen som vinner fordi den da er innenfor sitt ideelle arb. område, på en bensinmotor må man bruke litt mer turtall, dvs lavere gir.

 

Jeg liker bedre å kjøre med bensinmotor fordi den er litt mer langbeint, når jeg kjører diesel føler jeg at jeg ikke gjør annet enn å gire...... men, diesel er jo helt klart mer økonomisk!

-05 Skoda Octavia

-96 Ford Exploder

-89 Jeep Cherokee Limited

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål: hvorfor har ikke f.eks trailere bensinmotor? Og store båter?

 

det kan ikke jeg svare på, men tenker det er pga at diesel er billigere og utvinne rett og slett.

 

også, på store båter. tenk deg vedlikeholdsutgifter. spes tennpluggene som må heises inn med heise kran. også fordelerlokk bla.

 

edit: satyr: se her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=107915

 

ifølge det som står nederst i artikkelen, så er diesel mere miljøskadelig enn bensin. men uansett så bruker en dieselbil mindre enn en bensin bil på mila, som igjen er bedre for miljøet.

( )1972 Volvo 140 Turboprosjekt/Banebil.

( )2000 Volkswagen Golf 1.9tdi.

(x)1994 Ford Mondeo 1.8 stv.

(x)2002 Opel Vectra 1.8 stv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål: hvorfor har ikke f.eks trailere bensinmotor? Og store båter?

 

Lastebiler går på diesel pga billigere driftkostnader, men også pga høyere dreiemoment, særlig ved lave turtall. På moderne lastebiler har man fullt dreiemoment og fullt turbotrykk allerede ved 1100rpm, og den går like godt på 1100rpm som på 2000+rpm (hvertfall Volvoen :D )(maks er somregel 2-2500rpm).

 

Slikt er ikke mulig med en bensinmotor, der man må ha mer turtall for å få maks dreiemoment. Hvis en lastebil som drar 50 tonn skulle hatt bensinmotor, måtte man ha giret ned mye oftere for å få maks dreiemoment, og høyere RPM=høyere driftkostnader. Det ville også vert mye giring bare på småbakkene på E18 for å holde farten som man sikkert ville irritert seg grønn over, er ikke like slæckt å gire en lastebil som det er å gire en personbil :)

 

I tillegg er det somregel mindre slitasje på dieselmotorene pga det lave turtallet, hvertfall når det er så stort. Lastebiler i gamle dager gikk jo på bensin, men da de kom med dieselmotorer ble det sett på som en revolusjon.

 

På båter er det nok også mest pga økonomi ved vedlikehold og drift. Mange starter jo bare på diesel, for så å kjøre over på tungolje/råolje når de har fått skibsmotoren varm. Det sparer de en del pæng på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastebiler går på diesel pga billigere driftkostnader, men også pga høyere dreiemoment, særlig ved lave turtall. På moderne lastebiler har man fullt dreiemoment og fullt turbotrykk allerede ved 1100rpm, og den går like godt på 1100rpm som på 2000+rpm (hvertfall Volvoen :D )(maks er somregel 2-2500rpm).

 

Slikt er ikke mulig med en bensinmotor, der man må ha mer turtall for å få maks dreiemoment. Hvis en lastebil som drar 50 tonn skulle hatt bensinmotor, måtte man ha giret ned mye oftere for å få maks dreiemoment, og høyere RPM=høyere driftkostnader. Det ville også vert mye giring bare på småbakkene på E18 for å holde farten som man sikkert ville irritert seg grønn over, er ikke like slæckt å gire en lastebil som det er å gire en personbil :)

 

I tillegg er det somregel mindre slitasje på dieselmotorene pga det lave turtallet, hvertfall når det er så stort. Lastebiler i gamle dager gikk jo på bensin, men da de kom med dieselmotorer ble det sett på som en revolusjon.

 

På båter er det nok også mest pga økonomi ved vedlikehold og drift. Mange starter jo bare på diesel, for så å kjøre over på tungolje/råolje når de har fått skibsmotoren varm. Det sparer de en del pæng på.

 

Fordi at som jeg har nevnt før: diesel har høyere virkningsgrad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi at som jeg har nevnt før: diesel har høyere virkningsgrad!

 

men det stemmer jo ikke!

 

bare ta et enkelt søk på google.no og søk på "diesel virkningsgrad" eller noe lignende av det. hvis du ikke får til så skal jeg gjøre det for deg...

 

vet i det hele tatt hva virkningsgrad er? det er forholdet mellom tilført og avgitt energi... og du vet hvor mye energi som må til bare for og tenne på dieselen?

 

bensin trenger bare EN liten gnist. men diesel trenger veldig mye mere varme. også høyttrykk i feks en bilmotor.

( )1972 Volvo 140 Turboprosjekt/Banebil.

( )2000 Volkswagen Golf 1.9tdi.

(x)1994 Ford Mondeo 1.8 stv.

(x)2002 Opel Vectra 1.8 stv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far lånte en hilux me turbo diesel, og når han ga på så steg turtallet høyere og høyere og d var aldri stopp. gikk som et H*****, trekker utrolig bra i forhold til de andre bilene våres. kunne kjøres på lavt turtall så han slapp å gire så ofte som me vanlige biler.

Nissan 200sx 1990.

X:1991 Peugeot 405 Mi16 (har fortsatt deler)

X:1988 Peugeot 405 Mi16 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store båter kjører på diesen pga økonomien. da du får diesel til rundt 2 kr literen og fuel til mellom 1,2 - 1,8 kr literen, vil dette regnestykket svare selv.

 

Hva ville skje med skipet som har verdens største diesel motor på 93 000 KW, visst den kjørte på bensin?

Wankel så klart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår