Gå til innhold

Diesel eller bensin???!?

Ranger emnet


olemoda

Anbefalte innlegg

det hadde blirt litt dyrt ja...

 

men jeg skjønner ikke helt hvorofor en diesel motor greier og ha så dreiemoment iforhold til en bensin motor? er vel egentlig det strådstarter lurer på, til opplysning.

( )1972 Volvo 140 Turboprosjekt/Banebil.

( )2000 Volkswagen Golf 1.9tdi.

(x)1994 Ford Mondeo 1.8 stv.

(x)2002 Opel Vectra 1.8 stv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det stemmer jo ikke!

 

bare ta et enkelt søk på google.no og søk på "diesel virkningsgrad" eller noe lignende av det. hvis du ikke får til så skal jeg gjøre det for deg...

 

vet i det hele tatt hva virkningsgrad er? det er forholdet mellom tilført og avgitt energi... og du vet hvor mye energi som må til bare for og tenne på dieselen?

 

bensin trenger bare EN liten gnist. men diesel trenger veldig mye mere varme. også høyttrykk i feks en bilmotor.

 

 

Dieselmotoren har helt klart høyere virkningsgrad framfor ottomotoren....Generelt fordi den har høyere kompresjon. Du må se den totale virkningsgraden, ikke blande inn prosesser som ikke er relevant for det totale bildet.

 

Du finner brennverdien på diesel, og regner ut hvor mye energi en motor bruker pr sekund ( i joule)

 

Så måler du dreiemomentet på utgående aksling på motoren og ganger med turtallet i radianer, da får du effekt på akslingen.

 

Så deler du akseleffekt på tilført energi vips, så får du virkningsgraden. Virkningsgraden for en forbrenningsmotor er ikke konstant. De forandrer seg hele tiden over turtall, belastning, temperatur osv.

 

 

Hva med å søke på nettet selv før du ber andre gjøre det? Les hva som står i leksikon:

 

"Høyere kompresjon betyr bedre virkningsgrad, derfor har dieselmotoren generelt lavere brennstofforbruk enn bensinmotoren, selv om Otto-prosessen i teorien har høyere virkningsgrad."

 

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor

 

Andre bevis

 

http://home.online.no/~taninfo/fysikk/termofysikk/varmekraft.html

 

Les hva VW sier om dieselmotoren:

 

"Dieselmotoren har allerede i utgangspunktet ca 30 prosent bedre virkningsgrad enn bensinmotoren. Det betyr automatisk 30 % lavere forbruk og 30 % lavere utslipp"

 

http://www.moller.no/newsletter/mai.html

 

Osv....

 

 

Du kan få lov til å søke selv... tomme tønner skrangler mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hadde blirt litt dyrt ja...

 

men jeg skjønner ikke helt hvorofor en diesel motor greier og ha så dreiemoment iforhold til en bensin motor? er vel egentlig det strådstarter lurer på, til opplysning.

 

Høyere kompresjon og høyere virkningsgrad er grunnen. Itillegg så sprøytes det inn diesel mens stempelet er på vei ned, for å holde oppe trykket. I en ottomotor så får man en ladning, og ferdig med den. En ottomotor hadde rast øyeblikkelig hadde man hatt 20:1 kompresjon på vanlig bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel er jo olje.... har en god smørende effekt. Dieselpumpen blir smurt av diesel f.eks.Ergo oljebrenner.

 

Bensin kan ikke kalles olje. Siden det er lettere å kontrollere forbrenningen ved bruk av bensin over et større turtallsområde, så har ottomotorer blitt ansett som mer sportslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg tok feil. lover jeg skal skyte elektrolæreren min på mandag.

 

men forklar meg dette da:

 

"I 1982 tok Golf på ny ledelsen i dieselutviklingen med en kraftig 70 hk turbodieselmotor som ga enda bedre virkningsgrad."

 

etter hva jeg har skjønnt, skal ikke kompen senkes når turbo monteres på motoren? eller tar jeg feil igjen? da burde virkningsgraden bli lavere da, men hva skjer egentlig?

 

jeg skjønner enda ikke hvorfor virkningsgraden skal bli høyere når kompresjoene er høyere, det skal til endel mere arbeid for og lage kompresjon en og ha lite. har det noe med at det blir mere effekt når det antenner da? men det er det samme, det er bevist at jeg tar feil:)

( )1972 Volvo 140 Turboprosjekt/Banebil.

( )2000 Volkswagen Golf 1.9tdi.

(x)1994 Ford Mondeo 1.8 stv.

(x)2002 Opel Vectra 1.8 stv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselmotoren har helt klart høyere virkningsgrad framfor ottomotoren....Generelt fordi den har høyere kompresjon. Du må se den totale virkningsgraden, ikke blande inn prosesser som ikke er relevant for det totale bildet.

 

Du finner brennverdien på diesel, og regner ut hvor mye energi en motor bruker pr sekund ( i joule)

 

Så måler du dreiemomentet på utgående aksling på motoren og ganger med turtallet i radianer, da får du effekt på akslingen.

 

Så deler du akseleffekt på tilført energi vips, så får du virkningsgraden. Virkningsgraden for en forbrenningsmotor er ikke konstant. De forandrer seg hele tiden over turtall, belastning, temperatur osv.

 

 

Hva med å søke på nettet selv før du ber andre gjøre det? Les hva som står i leksikon:

 

"Høyere kompresjon betyr bedre virkningsgrad, derfor har dieselmotoren generelt lavere brennstofforbruk enn bensinmotoren, selv om Otto-prosessen i teorien har høyere virkningsgrad."

 

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor

 

Andre bevis

 

http://home.online.no/~taninfo/fysikk/termofysikk/varmekraft.html

 

Les hva VW sier om dieselmotoren:

 

"Dieselmotoren har allerede i utgangspunktet ca 30 prosent bedre virkningsgrad enn bensinmotoren. Det betyr automatisk 30 % lavere forbruk og 30 % lavere utslipp"

 

http://www.moller.no/newsletter/mai.html

 

Osv....

 

 

Du kan få lov til å søke selv... tomme tønner skrangler mest.

 

 

Bra jobba :) Nå blir jeg vel trodd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba :) Nå blir jeg vel trodd?

 

du hadde blitt trodd med engang hvis du hadde gjort dette selv...

 

men jeg tok feil... jeg tenkte altså ikke langt nok, men nesten:)

( )1972 Volvo 140 Turboprosjekt/Banebil.

( )2000 Volkswagen Golf 1.9tdi.

(x)1994 Ford Mondeo 1.8 stv.

(x)2002 Opel Vectra 1.8 stv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår