Gå til innhold

vanninjection, hvordan?

Ranger emnet


Thomas_S

Anbefalte innlegg

veit dette har vært oppe før, jeg har lest hele posten. men fikk egentlig ikke så bra svar på hvordan dette i teorien funker..( http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=25491&highlight=vann+injection )

 

1. så da er spørsmålet mitt, hvordan kan egentlig vann forbedre effekten på en bensin motor/diesel motor?

 

2. hvor skal vannet inn? og hvor høyt trykk er nødvendig på vannet?

 

3. er det nødvendig med turbo? hvorfor/hvorofor ikke?

 

også fint hvis noen har noen erfaringer om dette og hva du i tilfelle har brukt det på?

 

btw, dette er første tråden min her, er totalt noob. så ikke skyt meg om jeg gjør noe feil, takk.

( )1972 Volvo 140 Turboprosjekt/Banebil.

( )2000 Volkswagen Golf 1.9tdi.

(x)1994 Ford Mondeo 1.8 stv.

(x)2002 Opel Vectra 1.8 stv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit dette har vært oppe før, jeg har lest hele posten. men fikk egentlig ikke så bra svar på hvordan dette i teorien funker..( http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=25491&highlight=vann+injection )

 

1. så da er spørsmålet mitt, hvordan kan egentlig vann forbedre effekten på en bensin motor/diesel motor?

 

2. hvor skal vannet inn? og hvor høyt trykk er nødvendig på vannet?

 

3. er det nødvendig med turbo? hvorfor/hvorofor ikke?

 

også fint hvis noen har noen erfaringer om dette og hva du i tilfelle har brukt det på?

 

btw, dette er første tråden min her, er totalt noob. så ikke skyt meg om jeg gjør noe feil, takk.

 

Kan hvertfall svare sånn halvveis på den første; Hvis temperaturen og trykket er høyt nok vil vann forbedre effekten pga Hydrogenet og Oksygenet vannet består av skiller seg, og begge antenner. Det er helst Oksygenet som spiller en rolle her, da man vil ha mer Oksygen inn i forbrenningskammeret slik at man kan pøse på og forbrenne mer bensin/diesel for å få høyere effekt. Ettersom jeg har forstått så blir det montert direkte inn i forbrenningskammeret (f.eks ved siden av bensin/dieseldysen), og somregel har man en turbo før man begynner på vanninjection.

 

Det er mye brukt på større propellfly bl.a.

 

En motor med vanninjection uten turbo vil jeg tippe ville fått samme effekt som om man skulle hatt turbo uten vanninjection, hvis det i det hele tatt er mulig å ha det uten turbo, vet ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar:)

 

men du sier jo at større propellfly brukervanninjecktion, men de har heller ikke turbo vel?

 

men hvis vi tar feks en diesel motor da, da trenger jeg en pumpe som klarer høyere trykk en kompresjonen i motoren da, og det er en smule høyt bare på en liten moped motor da.

 

men jeg kan jo igrunn montere dysa FØR ventilene da? skal vel bli det samme, bare at jeg slipper og overvinne det jævla kompresjons trykket:P

 

men takker for svar, dette er litt morsomt tema med vann og forbrenning. siden det passer sjelden sammen=)

( )1972 Volvo 140 Turboprosjekt/Banebil.

( )2000 Volkswagen Golf 1.9tdi.

(x)1994 Ford Mondeo 1.8 stv.

(x)2002 Opel Vectra 1.8 stv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar:)

 

men hvis vi tar feks en diesel motor da, da trenger jeg en pumpe som klarer høyere trykk en kompresjonen i motoren da, og det er en smule høyt bare på en liten moped motor da.

 

men jeg kan jo igrunn montere dysa FØR ventilene da? skal vel bli det samme, bare at jeg slipper og overvinne det jævla kompresjons trykket:P

 

Må selfølgelig monteres før ventilene.

Wankel så klart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på en turbo motor blir vanndysen plassert foran eller etter turboen, når vannet går igjennom turboen vil det fordele seg bedre men går uteover turboen..

En kjapp paint tegning..

 

vanninjection.jpg

 

når turbo trykket øker, øker vanntrykket også.. dette er den letteste løsningen uten pumpe og elektronisk dyse.. dysa kan ma lage av et tynt rør som mann klemmer i enden og lager et litehull da den dysa ikke trenger no spes spredning da den ska igjenom turboen..

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker:) du har ikke et større bilde?

 

MEN hvis jeg ikke har turbo, da skal det vel fortsatt gå. selvom jeg da trenger en kraftig pumpe og en dyse altså

 

pappa har en stygg gammel transporter, som er 1,6td. vi skal selge den, men jeg har så sinnsykt lyst til og prøve det på den.

 

også har jeg selv en nufield traktor, altså uten turbo. det var den jeg tenkte på da.

 

edit:bilde ble større gitt=)

( )1972 Volvo 140 Turboprosjekt/Banebil.

( )2000 Volkswagen Golf 1.9tdi.

(x)1994 Ford Mondeo 1.8 stv.

(x)2002 Opel Vectra 1.8 stv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på en turbo motor blir vanndysen plassert foran eller etter turboen, når vannet går igjennom turboen vil det fordele seg bedre men går uteover turboen..

En kjapp paint tegning..

Jeg ville ikke anbefalt denne løsningen visst du har IC.. Det er vel litt fare for at det kan samle seg vann i IC`en.. Det beste er vel å sette inn dyser i innsuget..

 

En annen ting vanninnsprut bidrar med er å senke tempratuen i sylinderen, å dermed unngår du tenningsbank å detonasjon.. dette gjelder da mest for trimma motorer..

 

Det blir forresten brukt en blanding mellom vann å alkohol i vanninnsprøytning.. ca. 50-50 blandingsforhold.. Spylervæske er et bra alternativ visst du ikke vil på vinmonopolet hver gang du ska fylle på=P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan blandeforhold er det på spyleveske? ca 50-50? hørtes mye ut?:P

 

men han mente at hvis vanndysa ble satt forran turbo så slipper han da og sette på pumpe som "forstøver" vannet. så det er ikke mye trykk som skal til for og få det til og funke.

 

intercooler er det dårlig med her i gården, men dette skal prøves.(når det blir varmere ute)

 

100% alcohol? hadde motoren fått for lite luft da kanskje? siden det er vel endel oksygen i vannet.

takk for tipset med alcohol, det skal også prøves:)

( )1972 Volvo 140 Turboprosjekt/Banebil.

( )2000 Volkswagen Golf 1.9tdi.

(x)1994 Ford Mondeo 1.8 stv.

(x)2002 Opel Vectra 1.8 stv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hvertfall svare sånn halvveis på den første; Hvis temperaturen og trykket er høyt nok vil vann forbedre effekten pga Hydrogenet og Oksygenet vannet består av skiller seg, og begge antenner. Det er helst Oksygenet som spiller en rolle her, da man vil ha mer Oksygen inn i forbrenningskammeret slik at man kan pøse på og forbrenne mer bensin/diesel for å få høyere effekt. Ettersom jeg har forstått så blir det montert direkte inn i forbrenningskammeret (f.eks ved siden av bensin/dieseldysen), og somregel har man en turbo før man begynner på vanninjection.

 

Det er mye brukt på større propellfly bl.a.

 

En motor med vanninjection uten turbo vil jeg tippe ville fått samme effekt som om man skulle hatt turbo uten vanninjection, hvis det i det hele tatt er mulig å ha det uten turbo, vet ikke :P

 

Grunnen er vel strengt tatt å senke innsugstemperaturen. Vann har en mye større spesifikk varmekapasitet enn bensin. kan ta opp mye mer energi (les varme). Senker kun innsugstemperaturen, vann brenner ikke....:P

http://www.300power.com

http://www.teamsideways.com

 

Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vann brenner ikke, men hydrogen gjør vel det. og oksygen hjelper på...

 

vet ikke jeg, men klarer en bilmotor og spalte molekyler, eller skille hydrogen og oksygen atomene? tviler...

( )1972 Volvo 140 Turboprosjekt/Banebil.

( )2000 Volkswagen Golf 1.9tdi.

(x)1994 Ford Mondeo 1.8 stv.

(x)2002 Opel Vectra 1.8 stv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke anbefalt denne løsningen visst du har IC.. Det er vel litt fare for at det kan samle seg vann i IC`en.. Det beste er vel å sette inn dyser i innsuget..

 

En annen ting vanninnsprut bidrar med er å senke tempratuen i sylinderen, å dermed unngår du tenningsbank å detonasjon.. dette gjelder da mest for trimma motorer..

 

Det blir forresten brukt en blanding mellom vann å alkohol i vanninnsprøytning.. ca. 50-50 blandingsforhold.. Spylervæske er et bra alternativ visst du ikke vil på vinmonopolet hver gang du ska fylle på=P

 

nå var den tegninga uten ic ser du kanskje? å bare en lett tegning for å vise litt bedre hvordan et helt enkelt system virker! men det beste er å bruke pumper og elektroniske dyser! for og få et høyt trykk å bra spredning! da er det en fordel å sette dysene rett i innsuget! vis man bruker el dyser så kan man bare bruke trykk bryter vis man har turbo!

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår