Gå til innhold

koni vs senkefjærer

Ranger emnet


FX2000

Anbefalte innlegg

jeg har en BMW E36 320i 24v 92. helt topp bil den er bare litt høy..

kunne godt hvert stivere også.. så det jeg lurer på er om bilen blir noe serlig stivere bare av å bytte fjærer. og blir kjøre egenskapene bedre? for det er en del dyrere med koni. jeg har ikke tenkt til å bygge bane bil heller liksom så bare litt stivere holder.. men igjen så er jo koni justerbare å det er jo en fordel da kan jeg jo senke og heve den etter årstiden så jeg slipper å kjøre brøyte bil... og er det noen bedre og dårligere merker av senke fjærer? så jeg sitter skikklig å drar meg i skjegget :wonder

 

Mvh Fredrik

HILSEN MEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt så eg vet, lager ikkje Koni fjører, bare dempere.

 

Justerbare Gule Koni, er justerbare på demper karatristikken, har ingenting

med høyden og gjere.

 

Senkefjører vil som regel få kortere arbeidsområde en OEM fjører, dette vil da

oppleves som en stivere bil i form av mindre krenging i svinger.

 

Når du stapper på senkefjører som er stivere en orginalt, så bør du også velge

noen dempere som kan fungere optimalt med dem. Demperene skal dempe

svingningene i fjørene, og med "sports" fjører, som har et kortere arbeidsområde

vil du også trenge dempere som jobber optimalt på et kortere arbeidsområde.

 

Med justerbare dempere kan du oppnå dette, pluss du har muligheten for å

mjuke dem litt opp til vanlig kjøring, og for eks. stive dem litt opp for en noe

mer aggressiv kjøring.

 

Håper dette hjelper deg litt på vei.

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jah gjorde litt reserch i går å fant ut egentlig.. jeg mente ikke koni fjærer heller bare så d er sakt :P..

 

takk for svar mvh Fredrik

 

 

Ah.. Beklager. Sjønner spørsmålet ditt nå.

 

Gjør som dei fleste, kjøp senkefjører, og få bilen til og se fin ut. Så kan du

oppgradere demperene neste gang.

 

Tror ikkje du skal satse på bedre kjøreegenskaper, men det funker. Du blir

ikkje den første, for å si det sånn! :titties:

 

Forresten, hvor mye hadde du tenkt og senke den? Går en fin linje fra der

demperene ligger for nærme bånnpunktet, til der hvor det kan gå.

 

Orginal demperene har en lei tendens til og bli ødelagte etter en stund når

du bare skifter til stivere fjører. Da arbeidsområdet dems blir brukt til noe annet

en først tiltenkt.

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke helt sikker men har lest at d er lattlig å senke mere en 40 hvis du ikke skal ha dempere... så kanskje jeg senker 40/30 eller no... den er senka bak fra før men litt for mye...

 

Ja, tror det er en "tommelfinger" regel som sier, at vist du skal senke mer

en 40mm, så bør du også bruke kortere dempere.

 

Men var ein annen som posta noe om høydejusterbart sett, noe som eg selv

synst virket som en grei deal. 5000, så var det ditt. Før jo hva du betaler for,

men det må da vere mer en nok for "vanlig" bruk.

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justerer man høyden på bilen på denne måten må man være klar over at dette påvirker i meget stor grad cornerweight på bilen, slik at bilen kan bli merkelig å kjøre om du ikke får justert dette skikkelig (vektoverflyttingen kan bli aldeles feil om det gjøres på øyemål), og dekkslitasje kan bli et faktum.. Det kan da bli som bilen er skakk. Så skal du justere dette opp og ned bør det gjøres med måleinstrumenter for vekt på hjulene samtidig.

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justerer man høyden på bilen på denne måten må man være klar over at dette påvirker i meget stor grad cornerweight på bilen, slik at bilen kan bli merkelig å kjøre om du ikke får justert dette skikkelig (vektoverflyttingen kan bli aldeles feil om det gjøres på øyemål), og dekkslitasje kan bli et faktum.. Det kan da bli som bilen er skakk. Så skal du justere dette opp og ned bør det gjøres med måleinstrumenter for vekt på hjulene samtidig.

 

Jepp, skal du "BRUKE" bilen, er dette absolutt og anbefale. Men dem fleste som

"bruker" bilen, vet, eller henger i kretser som vet akkuratt dette.

 

Så lavt tyngepunkt som muligt er alltid bra. Men det betyr ikkje at du kan

senke bilen til den ligger 2mm over bakken og tro den yter optimalt. Hjulopphengs

geometrien blir helt feil, fordi alle armer og bruer vinkler slik at energien blir

fordelt ufordelaktigt inn på bilen.

Så har man fjøringsvei, dette er alfa omega for at bilen skal kunne holde

hjulene på asfalten.

 

Ta (x)tcc biler for eks. Er ikkje uten grunn motor blir flyttet langt ned i bilen,

hjulbrønner blir laget på nytt, og flyttet lengre opp i karrosseri.

 

Her sitter eg og prøver og gjengi fakta som flyter langt over mitt hode, og

eg skummer så vidt toppen på ølglasset. hm.. Øl! :yak:

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår