Gå til innhold

Golf 1 - Prosjekt Banebil Light!

Ranger emnet


RS2-GTi

Anbefalte innlegg

Har tross alt en Corrado som er sommerbilen min, så jeg kjøpte da selvfølgelig en MK1 GTi i November etter jeg solgte Coronaen - for å bruke den som vinterbil rett og slett! Men jeg er jo kjente for å ikke klare å la ting være som de er - og det kunne jeg ikke på denne heller! Da var Banebil light i gang!

 

Målet er - den skal være RASK på bane, den skal være mulig å bruke hele året - den skal ha en røff look ... den skal selvfølgelig være rimelig lav også! Så skal det 13" alufelger på den. Den skal få close ratio girkasse (AUG), den skal få bøttestoler. Halvbur kommer nok etterhvert. Den skal ha litt kosetrim og letta svinghjul osv. Målet er 150 hk på veiva. Klarer jeg det skal det inn en oppborra blokk siden mitt ultimate mål er 160 hk på en 1.8 GTi uten å bruke en formue :)

 

Til de av dere som lurer på hvorfor jeg ikke går for Old School - vel - innimellom vil dere skimte en rød Einzer i bakgrunnen. Langtidsprosjekt. Har eid den siden 2000, den har to eiere før meg og null rust. Skikkelig flott prosjekt! Eneste minuset på den er at den ikke har takluke da, men men :)

 

Det har desverre den hvite! JEPP! Desverre! Bilen veier orginal med takluke nesten 900 kg. Hovedmålet på denne bilen er å få den ned i under 800 kg med alle delene i minus buret og eventuelle stabstag! Og ja - jeg vet eieren heller kan kutte ned på bløtkake og wienerbrød ... men er mere morro å lette golfen - to fluer i en smekk ;)

 

Bilen med forrige eier;

golf.jpg

 

En vinterdag innom Mekka! :)

HPIM0491.JPG

 

På slanker'n;

HPIM0487.JPG

 

Driver å tar bort støyisoleringen i hele bilen. Er en jævla drittjobb!

Å slapp av - alt det brune er limrester å ikke rust ! :thumb

Bilen er nå nede i ca 825-830 kg. Når all isoleringen er borte satser jeg

at den er ca på 815 kg. Er 13 kg med støyisolering orginal i Mk1.

 

More to follow!

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tja, har vært i Tyskland ei stund nå, men er vel tilbake om ikke så lenge, å da blir det vel litt arbeide på golfen ja. Tror det første blir å bytte til close ratio girkassa jeg har liggende, da den gamle ikke er helt 100%

 

Men ellers driver jeg fremdeles på med lettingen av bilen. Bort med alt som veier, fått tak i CL radiator med intern tank - den sparer man ca 4 kg på :)

 

Bur kommer vel nærmere våren vil jeg tro .. skal prøve å være flink å ta bilder nå :)

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe.. Fett prosjekt! :)

 

Når du sier kosetrim.. hva innebærer det egentlig?

 

Hoi! Så den først nå!

 

Noen deler fra Audi 5E, ny kam, eksos, strammere ventilfjærer... sånnt :)

Får se om jeg planer litt også .. pluss jeg har ei oppborret 1.8 blokk liggende, men er ikke sikkert jeg orker å montere den da ...

 

Blir skuffa om jeg ikke får 140 hk på veiva ... og fornøyd som fy om jeg får over 150 hk på veiva :D Målet er å få 160 hk ut av 1.8 GTi ... skal ikke være mulig uten borring etc egentlig .. men vi får se :)

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bygge om til skiver bak?

 

Ser ut til at det blir en 83 mod 1.8gti på meg også nå :)

 

Planen er noe alà dine, fjerne støydemping osv, inn med bur, har tenkt på lette trim også. Eller bygge om til 16v, tar i første omgang å bygger om bremser som er krav til 16v motor osv..

 

Skal du ha ut dashbord og slikt også? Blir bilen eu godkjent uten dash?

 

Skal ikke se bortifra at det kommer en mail angående litt priser på div ;) Er buret tüv godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke hvor langt du er kommet men tørr-is tar knekken på asfaltplatene, de sprekker og er bare til å plukke vekk. drit lett

 

Smuud, dette skal testes ut! Driver å samler info om mk1 nå, lager meg et tekst dokument med tips&triks og div deler som kan brukes her og der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ellers driver jeg fremdeles på med lettingen av bilen. Bort med alt som veier, fått tak i CL radiator med intern tank - den sparer man ca 4 kg på :)

 

Blir det nok kjøling av med den radiatoren? Hvilken modell går cl fra? Er inne å ser litt på nbs sine sider, men står volum på motor og hk som radiatoren passer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke hvor langt du er kommet men tørr-is tar knekken på asfaltplatene, de sprekker og er bare til å plukke vekk. drit lett

 

Hammer og skrutrekker fungerer utmerket det og! Tror det var rundt -5 da jeg holdt på, men de knakk ganske bra! :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer og skrutrekker fungerer utmerket det og! Tror det var rundt -5 da jeg holdt på, men de knakk ganske bra! :)

 

Så er det om å gjøre å ikke ta med all lakken også, da. ;)

 

Og å bygge om til skiver bak er vel egentlig ikke nødvendig, bortsett fra om man vil godkjenne bygget. Trommelbremser er vel lettere, og det er ikke veldig mye bremsekraft som trengs bak.

(mulig dette er helt feil - bare antagelser)

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår