Gå til innhold

Basic vedlikehold, hva burde jeg gjøre?

Ranger emnet

Diablito2k

Anbefalte innlegg

jeg har hatt min Audi nå i ca et halvt år. den går greit, men nå som vinteren begynner å nærme seg slutt så lurer jeg på hva jeg burde gjøre med den.

Altså, hva burde jeg gjøre / bytte / sjekke på bilen min for å få den i "tipp topp stand" ?

eneste jeg har gjort er å bytte olje på den, som jeg gjorde i sommer/høst, ellers ingenting spessielt.

takker på forhånd for svar=)

Don't Kill Me If Im Wrong ;)

Audi 90, 2.2E 86' :pray *hobbyprosjekt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekke luftrykk på sommerdekk, skifte olje, oljefilter, kanskje bytte registerreim, iallfall hvis det er lenge siden.. Fylle vann på batteriet... Sjekke alle vesker..

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fleste væsker er etterfylt.. iallfall de vanlige som olje, vann, spyleveske o.l.. vedlikeholds fritt batteri =)

noe mer ? kanskje se litt på pluggene / bytte ?

vet ikke jeg, men har du tenkt og beholde bilen lenge så anbefaler jeg deg og skrive ned km stand når du utfører service som oljebytte, reg reim bytte, tennplugg bytte osv

og gjør det til en god vane til fremtidige biler du kommer til og kjøpe i fremtiden...

( )1972 Volvo 140 Turboprosjekt/Banebil.

( )2000 Volkswagen Golf 1.9tdi.

(x)1994 Ford Mondeo 1.8 stv.

(x)2002 Opel Vectra 1.8 stv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok..

sånn ca km mellom hver av tingene da?

Olje/filter hver 10k, plugg hver 5k, reg. reim hver 15k...

Jeg glemte forresten pluggbytte i sted. Samt, sjekk alle vesker hver 1k..

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville skiftet/sjekket alt nøye veldig ofte. Er det bare meg som tar godt vare på bilen her? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste biler bør det skiftes reg. reim på etter 90 - 100 000. Men på enkelte gamle opeler bør det skiftes hver 60 000ende. Ikke veldig lurt å kjøre over intervallene, kan bli veldig dyrt. Har man tannhjul derimot er det tingen=)

Tennpluggskift varierer veldig etter kvaliteten, kjøp bosch eller noe i den duren så duger det lenge. Equiem f.eks e noe skikkelig drit, har brukt det før..

Oljeskift+filter skiftes ved hver 10-15000 som regel. Kjører du noe alvorlig heftig av en bil som du kjører helt ut gjør du det lurt å skifte hver 5-8000 km.

Bremsevæske er det og en fordel å få med seg, bør iallefall skiftes etter to år. Og helst rundt 35-45 000km.

Vask understellet for salt noen ganger hver vinter, og voks bilen hyppig.

Når det er ekstremt kaldt gjør man det lurt i å kjøre motor/girkasse varm før man gir flatt jern. Iallefall med gamle 3-serien til bmw er det mange som svir seg på kaldkjøring av bilen, og ellers biler som har gått i lengste laget (200-300k). Toppakningen kan da i mange tilfeller lett ryke og kan koste mye å skifte.

Livet starter ved 160...

(Noe som sier at den gamle 240en min aldri var i livet:P)

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111875

Lenke til kommentar
Del på andre sider