Gå til innhold

Noen spmørsmål om bygging av basskasse.

Ranger emnet


BurleY

Anbefalte innlegg

Heisann :)

 

Jeg skal bygge meg en ny basskasse. Har blitt anbefalt et kassevolum på ca 30 liter(lukket kasse). Er det da med elementet nedi eller uten elementet?

Er foresten til denne subben:Focal 30A1

 

Lurer da også på dempning. Har bestilt meg natur ull fra Autod her inne. Skal jeg da fylle hele kassen med slik ull eller bare ha litt på veggene? Hvordan skal jeg gjøre det?

 

Som avslutning så lurer jeg på hvilket material det er best og bygge i. Har sett på den "Subkasse" guiden her inne at han bruker to materialer i samme kassa(altså to lag) ett med mdf og et med spon. Så det jeg lurer på hva er det beste og bygge i hvis man bare skal bruke et material. MDF eller SPON?

 

 

Mvh

Kristian :fingers:

Kristian Bjørke

Uansett hva du gjør eller har så er det alltid noen på Bilforumet som ikke liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

 

Jeg skal bygge meg en ny basskasse. Har blitt anbefalt et kassevolum på ca 30 liter(lukket kasse). Er det da med elementet nedi eller uten elementet?

Er foresten til denne subben:Focal 30A1

 

Lurer da også på dempning. Har bestilt meg natur ull fra Autod her inne. Skal jeg da fylle hele kassen med slik ull eller bare ha litt på veggene? Hvordan skal jeg gjøre det?

 

Som avslutning så lurer jeg på hvilket material det er best og bygge i. Har sett på den "Subkasse" guiden her inne at han bruker to materialer i samme kassa(altså to lag) ett med mdf og et med spon. Så det jeg lurer på hva er det beste og bygge i hvis man bare skal bruke et material. MDF eller SPON?

 

 

Mvh

Kristian :fingers:

 

Bygg kassen i spon eller mdf, all respekt for Stian (beemerZ1), men jeg mener det er bortkastet tid å laminere plater til en basskasse.

Hold deg til respektable tykkelser, dvs. minimum 16mm, men helst 19-22mm.

Monter evt. en avstiver mellom de største flatene.

Fordel dempeulla jevnt i hele kassen, ikke overdriv mengden og pass på at det ikke kommer borti membranen.

Om kassevolumet er med eller uten element behøver du ikke å tenke så mye på, den lydmessige forskjellen er minimal.

Lykke til med bygginga!

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er egentlig det samme om jeg bygger kassen i mdf eller spon.

 

Det viktigste er at kassen blir stiv, en stiv basskasse er en død basskasse.

22mm spon holder i lange baner til en såpass liten kasse.

Pass bare på å ikke spare på limet.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen ; spar ikke på lim/fuge. Pass på at det er HELT TETT!

Koster slikk og ingenting å fuge inni, så hvorfor ikke for å være HELT SIKKER på at det er tett!

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Har nå fått testa kassa med elementet i, og for og si det slik, det låt ikke pent!! Kjørte den riktignok på subutgangen på hjemmekinoforsterkeren(90wrms).

Når jeg watter opp litt så far jeg en ekkel "klirring" hver gang bassen slår. Kassa er bygd 22mm spon og dempet med wave dempermateriale inni.(se bilder)

Misstenker at det kan være noe med terminalen men er ikke sikker i det hele tatt :S Vil bare si at jeg ikke sparte på limet når jeg bygde kassa :D

 

Noen som har noen formeninger om hva som kan være galt. Elementer er helt nytt. Focal 30A1 12" bass .

 

IMG_2177.jpg

IMG_2180.jpg

Kristian Bjørke

Uansett hva du gjør eller har så er det alltid noen på Bilforumet som ikke liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90W RMS er vel veeldig lite?

Ikke til hjemmekino bruk :D Recieveren kosta 7k så det er nok av power i den til og dra denne subben, men uansett så skal det ikke komme klirre lyder når jeg spiller med subben.... skal brukes i bil og ikke inne, skal dras av en Dynabel BF1702.

Kristian Bjørke

Uansett hva du gjør eller har så er det alltid noen på Bilforumet som ikke liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår