Gå til innhold

Hvordan regne ut hvor mye ett anlegg bruker i strøm?

Ranger emnet

KennethA

Anbefalte innlegg

Har en mistanke om at anlegget i bilen min bruker all strømmen som kommer fra dynamoen, og batteriet da ikke får ladet seg opp. Noen som kan noen formler for å regne ut hvor mye dynamoen produserer, kontra hvor mye anlegget mitt bruker? Og hvor mye batteriet kan ta imot når det lader?

Det letteste er vell å hekte på et ringampeermeter for å måle, da slipper du å demontere osv.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en mistanke om at anlegget i bilen min bruker all strømmen som kommer fra dynamoen, og batteriet da ikke får ladet seg opp. Noen som kan noen formler for å regne ut hvor mye dynamoen produserer, kontra hvor mye anlegget mitt bruker? Og hvor mye batteriet kan ta imot når det lader?

Det er ikke værre enn å se når lysene på bilen begynner å blinke...

Når de gjør det vet du at anlegget trekker mer strøm enn dynamoen klarer å gi.

Slutter du å konstant spille med blinkende lys, burde batteriet lades opp igjen. Eller ikke tømmes i hvert fall...

Kan være en fordel å sette på lading over natten iblandt :)

Men hvis du vil løse problemet har du bare en utvei; bytte dynamo.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter å lurer på å bytte dynamo ja. Kjøpe en kraftigere en. På fredag kjørte jeg fra skolen med ganske høy musikk, og slo ikke av før jeg var hjemme. I går prøvde jeg å starte, men var helt tom for strøm. Kanskje en kombinasjon av anlegg som trekker mye strøm, og kaldt vær. Starta med startkabler, tok meg en lang kjøretur uten musikk, og i morges startet den som ingenting hadde skjedd.

Men lysene blinker vel ikke om dynamoen klarer å gi nok strøm til bilen og anlegget og ikke å lade batteriet?

Si dynamoen gir 100% strøm, og bilen bruker 20% og batteriet lades med 40%, da har jeg 60% kapasitet fra dynamo til anlegget. Hvordan kan jeg måle hvor mye strøm bilen,anlegget og batteriet trekker hver for seg og hvor mye dynamoen produserer? På hvilket turtall produserer dynamoen 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter å lurer på å bytte dynamo ja. Kjøpe en kraftigere en. På fredag kjørte jeg fra skolen med ganske høy musikk, og slo ikke av før jeg var hjemme. I går prøvde jeg å starte, men var helt tom for strøm. Kanskje en kombinasjon av anlegg som trekker mye strøm, og kaldt vær. Starta med startkabler, tok meg en lang kjøretur uten musikk, og i morges startet den som ingenting hadde skjedd.

Men lysene blinker vel ikke om dynamoen klarer å gi nok strøm til bilen og anlegget og ikke å lade batteriet?

Si dynamoen gir 100% strøm, og bilen bruker 20% og batteriet lades med 40%, da har jeg 60% kapasitet fra dynamo til anlegget. Hvordan kan jeg måle hvor mye strøm bilen,anlegget og batteriet trekker hver for seg og hvor mye dynamoen produserer? På hvilket turtall produserer dynamoen 100%

På tomgang skal den ligge mellom 13,8-14,4 volt. Du kan jo modifisere dynamoen din til å produsere litt mer en den gjør orginalt, men spørs om det ikke blir for lite uansett i ditt tilfelle.

Men ladac har jo spenningsregulatorer som du kan justere opp spenningen, eller du kan gjøre som jeg gjorde, lodda inn en diode til jordingspunkt til regulatoren, og fikk lade spenning på rundt 14,9 volt. Dynamoen vil da levere mer, og det vil også slite mer på den også..

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele er helt unaturlig å drive å regne på...

Hvor mye strøm bilen i seg selv trekker avhenger av så mye.

Men på det meste kan du være sikker på at bilen trekker langt over 50 % av dynamoen.

Anlegget trekker ikke konstant strøm så lenge du ikke spiller en sinus-tone på samme volum hele tiden.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du sier noe der, Stian. Det meste er jo egentlig relativt. Takk for rask tilbakemelding. Skal lade batteriet mitt i natt, og bare kjøre og spille som normalt. Hvis det skjer igjen får jeg kjøpe større dynamo og bedre batteri. Veit du om noen steder de selger større dynamoer? Tenker da på spesialist, ikke bilextra eller mekonomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du sier noe der, Stian. Det meste er jo egentlig relativt. Takk for rask tilbakemelding. Skal lade batteriet mitt i natt, og bare kjøre og spille som normalt. Hvis det skjer igjen får jeg kjøpe større dynamo og bedre batteri. Veit du om noen steder de selger større dynamoer? Tenker da på spesialist, ikke bilextra eller mekonomen.

Prøve å finne noen i fra en bil med større motor, evnt diesel motor som kanskje kan passe i fra samme bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider