Gå til innhold

Varselslampe blinker!?

Ranger emnet


nicolay

Anbefalte innlegg

Ikke kjør med for mye olje nei. Latterlig å si at man skulle helle på 4 liter samtidig. Lønner seg å helle på litt og litt (1/2 liter maks) også bare peile til det står riktig på peilepinnen. Skal vel være en liter fra minumum til maks på pinnen.

 

Edit: Husk å peile olja når bilen står flatt, og sørg for at motoren er kald.

 

Har du en jekk, og et skrallesett så skal du vel fint klare å tappe av olja selv på bilen. Ikke verdens vanskeligste jobb:)

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmm, altså kjøpe sånne "ben" og jekke opp ett og ett hjørne? Ja jo, hmm hehe kanskje. Tenkte også på en sak at det kan hende det ikke er så jævla mye, vet ikke om det synker litt.. jeg målte jo rett etter jeg fylte...

 

Lyst å skrive litt mer detaljert hvordan jeg evnt. tapper? Møller skal jo sikkert ha en bøtte med penger for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på temaet olje.. Begynte nå for noen dager siden å stå "service OIL" i dasjbordet når jeg starter. Bilen hadde oljeskift i slutten av juli ved forrige service på Møller. Synes det er litt rart at det skal blinke nå, eller..?? Husker ikke hvor mye jeg hadde kjørt da, men tviler på det er over 10 tusen.

Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satrixen. hvis du har hatt olje-service på møller, eller annet verksted, har de skrevet i Service-boka di om hva km-stand sto på når oljen ble byttet sist.. bare sjekke det mot hvor mye km står på nå, så vet du hvor langt du har kjørt. vanlig for Olje-service er jo 15000 km... men på modeller nyere enn 2000, er det forskjellige intervaller på service.

 

For å evnt fjerne dette selv gjør du som følger (med mindre du bruker Vag-Com):

Slå av tendingen og og hold inne knappen til tripptelleren. slå på tendingen og slipp knappen.. nå skal denne service være "utført". :P

 

Nicolay. de fleste bensin-stasjoner har grav eller bukk du kan låne, men du får bli tauet dit.. ikke bra å starte bilen med mye olje.

eller du kan gjøre som nevnt over. jekk den opp på en av sidene foran og ha på brekket og sett den i gir.(enten du har jekk selv, låner av noen, eller bruker den originale som er i bilen). regner med at det sitter et deksel under motoren din, du må fjerne denne først. sitter med en bunke 10 eller 13 mm eller thorx skruer.

når denne er fjernet, ser du en litt blank aluminiums dunk midt under (underdelen av motoren) midt på denne, sitter det en skrue som du må ha ut for å tappe av oljen.

mener denne er 21 mm.

på forhånd lager du til en dunk å ha oljen i.. evnt en 4-liters dunk eller 2. som siden er skjært ut av.

så er det bare å tappe. tøm motoren, og ha på igjen ca 4 liter etter at tappeskruen er satt på igjen. og ikke skru igjen så hardt!!! bunnpanne er i aliminium, så gjengene går fort hvis du bruker mye kraft.

vent noen minutter, før du sjekker på oljepinnen, hvor mye du har...

er det for lite, fyll på en halv liter til eller noe.

 

dette er jo selvfølgelig best å gjøre på en grav eller noe.. men vil man spare penger er dette mulig.. en fordell er om du koster på deg nytt olje-filter også.

og et lite tips... ønsker du å kunne mer om bilen og evnt skru selv, anbefaler jeg deg til å kjøpe boka Haynes Gör det själv for Golf IV! den er suveren!! enten du er amatør eller proff!

 

Og seff.. lurer du på noe.. er det aldri farlig å spørre.... sett bort fra mange folk som jobber på bensinstasjon... :P

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott svar :) vil personlig anbefale den engelske haynes-boka jeg men.. er mye uforståelig i den svenske.. hehe

 

når du først bytter olje, bytt oljefilteret og. dette gjør du slik:

ta av motordekslet (snakker om under pansret nå). Så ser du en sylinder-formet "kopp" med skrukork på. Denne sitter som faen, så du bør ha en slik oljefilter-åpner eller hva det nå heter. Jeg brukte en svær rørtang kombinert med litt papp rundt korka.. så tar du bare ut det gamle filteret (OBS: det drypper så ha papir klart). Gnu det nye filteret inn i ny olje og sett det inn.

 

Man får vel med en o-ring man og skal sette på det nye filteret, men dette viser de på møller deg.. Er som sagt en stund siden jeg gjorde dette sist og har hukommelse på nivå med en gullfisk..

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. jeg ville nå satt dem der hvor det er et lite hakk i siden på metallet. her er hvor man skal sette den orginale jekken i allefall..

 

for å være helt ærlig: jeg har så vanvittig liten peil med alt som har med hjuloppheng osv. så bærearmen er ikke noe jeg klarer å se for meg uten å se på bilen :)

 

lyst å gi meg en spesifikk forklaring på hvordan jeg finner foringene på stab-stagene? skal bytte dem når jeg skifte dekk..

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for suveren hjelp. Jeg skal kjøpe bøker! Kjekt å kunne litt... kan jeg kjøre bilen til en bensinstasjon som ligger 10min unna hvis jeg kjører sakte? De har brønn og kan sikkert tømme for meg...

 

hadde jeg vært deg hadde jeg ikke starta bilen en gang.. men kan ikke si hva som kan skje galt...

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar! du bør ikke starte bilen hvis den har altfor mye olje!!!

er verdt å få noen til å taue deg! om du så må dytte den, er det bedre enn å få havarert motor!!!!

TAr du sjansen, er det på egent risiko!!!!!

Det SKAL ryke av en Diesel-bil!!!!!

98 mod Golf IV TDi http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=78421

Powered by http://www.dreamtm.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår