Gå til innhold

Barnet mitt, Volvo 242 Pia

Ranger emnet


_Sjakalen

Anbefalte innlegg

Heisann!

På tide jeg lager en ordentlig prosjekttråd.

Helt siden jeg var bitteliten har jeg hatt lyst på volvo 242. og min første Volvo 242 kjøpte jeg i 2003, en bondeblå 1983 modell med 153 000 km på telleren. Dessverre (jeg understreker det) var jeg ung og dum. Bilen kostet meg 2500,- som vrak, og 7000 hvis jeg skulle bygge den opp. Bilen hadde rullet, og taket var bretta godt på passasjersiden, sammen med en bakskjerm. Det er vel da ingen bombe at bilen ble kastet.

Jeg begynte å leite etter en 242 som jeg kunne gi nytt liv med dessa dela, og i mai fant jeg den.

Bilen som ble kjøpt er en Volvo 242 Dl, 1980 modell, den kjøpte jeg i mai 2004 på Raufoss.

Volvo_242.jpg

 

Da så den slik ut. Med 324 000 på telleren, beige interiør og en SLITEN B19 (Topp-pakninga røyk på vei hjem fra Raufoss til Hadeland.) var jeg godt fornøyd med kjøpet. I Juni begynte jeg å rive den fra hverandre, og sette inn alt fra den andre 242'n. XX-antall timer med Duxola malingsfjerner, en daværende sint familie krevde at jeg måtte slutte med det;) Bilen sto på 4 bukker, reint karosseri. Byttet alt på hele bilen, og bygde opp igjen med 83 dela. Sommeren var for kort, og kong vinter kom og ødela alt. Iløpet av vinteren fikk jeg bare rustsveisa den, og rensa den innvendig. Februar 2005 kom, og bilen var nå med "ny" motor, en B21a. Mars kom, jeg fikk lappen på dagen, men Pia var langt fra ferdig. Istedet fikk jeg meg en 1963 modell Renault 8 å kjøre rundt i (Neste prosjekt). Sommeren kom, Pia kom hjem, og resten av jobben begynte. 22 juli 05 kom bilen hjem. Status var da:

  • Ingen frontrute
  • Ikke dører
  • ikke skjermer
  • ikke panser eller baggasjelokk
  • Absolutt IKKE noe interør bortsett fra dashbord

Bilen SKULLE være EU-godkjent 27 juli. kvelden den 25 begynte jeg med det utvendige og ble "ferdig" med det. 26 juli begynte jeg 00:00, etter jobb og ble ferdig med alt interiørmessig. klokka 7 var jeg på jobb igjen, og 1545 på verkstedet med bilen. skilter bestilt og hentet, og fredag kjørte jeg rundt i Bilen. Glad og fornøyd.

 

Dessverre, nok en gang, blei tida for kjapt borte. Fikk aldri "fortsatt" med det jeg begynte på, og lysten til å fortsette blei ikke større i oktober, da jeg traff en http://=http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=92112]lyktestolpe

 

I Januar gikk jeg til innkjøp av Escort 87 modell som bruksbil for å begynne med 242'n. Jeg parkerte da 242'n på sia av garasjen, til jeg fikk rydda rein garasjen, og satt den inn. I mellomtida måkte noen snøen av taket, over min 242.

SUC51221.jpg

 

Finn bilen. 1,5 m snø rundt hele, Escorten fikk prøve seg, og jaggu overrasket den meg med å klare det.

SUC51190.jpg

 

Vel ute prøvde jeg å starte den. Den hadde ikke vært starta på nesten 2 mnd, og i høst klarte man tilogmed og brenne en ventil. så håpet for start var minimalt. Men 3. turning på motoren hørte man bare et velkjent vroom, og bilen gikk. *stolt*

For å illustrere størrelsen og mengden på snøen:

SUC51228.jpg

 

Jeg har i tillegg kjøpt noen nye deler:

2 dører:

SUC51202.jpg

2 skjermer:

SUC51203.jpg

Nytt turbospeedometer fra US. med MPH:

SUC51201.jpg

 

Som nevnt, Escorten døde 24/2. Da valgte en råde og fly igjennom blokka. Skjønte tegninga når bilen brukte 6 l olje på 6 mil. Så til de som sier Ford er en fin bil, :shake . Jeg HATER FORD!

 

2. Mars, min 19 årsdag, reiste jeg til Snertingdalen og så på ny bruksbil. En Volvo 242 1975 modell, med 198 000 på telleren. Lysegrønn og brun med skuddsikker B20 volvo :volvsmile

 

Egen tråd om den kommer.

 

Planene for 242'n nå er:

 

  • Ribbe bilen helt innvendig og fjerne overfalterust samt lakkere inni
  • bytte dører og skjermer foran, og sette på USA front (4-firkanta lykter)
  • Bytte motor, framtidig plan en turboladet (Hva er usikkert) men i første omgang en anna motor.
  • bytte ut frontrute og bakrute
  • lakkere bilen utvendig
  • sette på Gr. A vinge, snowcap og svarte lister rundt om
  • fjerne blinklys på skjerma, og sette de et anna lurt sted
  • Siste planen er å ha den klar, fort som mulig.

 

Oppfølging kommer, og den største utfordringa blir å finne tid. den andre blir å få tatt bilder;)

 

Kompisa mine hevder at Duxola'n gjorde meg løsemiddelskadd. Jeg veit ikke helt jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Artig tråd :) fin historie, gleder meg til å se mere oppdateringer :)

 

jeg bytter motor i 740n til sommern. så da har jeg en b230 FS ( 130 hk ) som blir overflødig, alt som må gjøres er å bytte bunnpanne pakkningen.

500 kr og den er din ;)

 

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ealoken, hørtes interresant ut, når skal du kaste den ut?

har planer om å bygge opp en B21 et, har kjøpt komplett sprut (topp, sprut, dyser alt) med turbomanifold og turbo, og har også et gasser innsug, og topp... noen som veit hva jeg bør satse på? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der har du henne.. Så det var du som tok bilder ja, du ble observert av flere på jobben;) Sant skal sies, bilen er ikke pen på bildene, men jeg ser helt klart potensiale. Bilen står på Roa Stasjon nå, hentes imorra tidlig, og kjøres hjem og inn i garasjen, med flaks begynner jeg å demontere imorra. Fjerner alt innvendig, og dørene. Lettere å komme seg inn og ut av bilen da.

Vi får treffes en dag, kan jo alltids legge opp et bilde av Lena-Cathrine (1975 242 jeg har kjøpt meg)

SUC51250.jpg

SUC51252.jpg

 

Tøff den og;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg ble observert ja.. Trodde vel jeg var en sæær type, tenker jeg..

skal innrømme at jeg lo når jeg henne, hehe...

 

Den så jo litt bedre ut, den hang sammen..

 

håper på fremgang her.. :D

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår