Gå til innhold

BMW 500 serie, hva anbefales??

Ranger emnet


Opelz

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er på utkikk etter en bmw 500 serie stasjonsvogn... familiekjerre!

Er i utgangspunktet på jakt etter noe mellom 99 mod og 2003.. før de nyeste modellene kom med andre ord. Aller mest vil jeg ha en dieselbil, men siden jeg har lite erfaring med bmw in general så tenkte jeg det er greit å forhøre seg litt..

Hva er det jeg bør sjekke på en brukt 500 serie?

hva er vanlige feil/mangler både teknisk og mekanisk?

Hvillken variant vil du anbefale, bensin eller diesel og isåfall hvilken motor?

 

Tja.. er det noen som kan svare meg på dette og kanskje mer til?

 

Takker!

 

7_225763530.jpg

Opelz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

525tds er jo en bra motor...

 

dette stemmer ikke helt. Gammel motor med lite moment. Bruker å være slitt register ved rundt 200kkm, ved normalt bilhold. Kostnader ved registeroverhaling er vel i størrelsesorden 15-20k. Gå heller for en commonrail diesel. Dette betyr nyere enn 2001 520d og 525d. Alle 530d er commomrail.

 

Ellers så sliter E39 både bremser, støtdempere og hjuloppheng raskt. Mange oppussingsobjekt som knapt har gått 140kkm. VÆR NØYE, HA GOD TID, OG SIST MEN IKKE MINST; dET FINNES PLENTY BILER FOR SALG!!!

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat.... regner med at det blir av de nyeste dieselmotorene... etter 2001..

Dette med hjuloppheng,bremser osv gjelder vel like mye bensin utgaver som diesel tenker jeg?

 

Noen her på forumet som har 520,525 eller 530 diesel av nyere modell da?

Opelz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har selv en bmw 520i 98 modell som familiebil...

 

står lenger opp at den motoren er veldig daff, det skal jeg heller ikke nekte noe på. men hva er vitsen med og kjøre fletta av junior i baksetet? med andre ord: trenger en familie bil mere enn 150hk? viktigste er vel økonomien, at den er billig i drift. som ikke 540i er feks...

 

noe du bør være ops på er som alltid rust... og faktisk så manglet ene jekkfestet på våres(gummi/plastikk ting) på våres da vi kjøpte den... så, sjekk sånne småting...

 

kanskje også kjøpe bruktbilen hos en forhandler? vi fikk 3mnd garanti på våres, dette kan bli en lønnsom investering hvis uhellet er tidlig ute=)

 

merk:jeg er junior i familien.

( )1972 Volvo 140 Turboprosjekt/Banebil.

( )2000 Volkswagen Golf 1.9tdi.

(x)1994 Ford Mondeo 1.8 stv.

(x)2002 Opel Vectra 1.8 stv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat.... regner med at det blir av de nyeste dieselmotorene... etter 2001..

Dette med hjuloppheng,bremser osv gjelder vel like mye bensin utgaver som diesel tenker jeg?

 

Noen her på forumet som har 520,525 eller 530 diesel av nyere modell da?

 

Slites mer på de med større motorer, men dette kommer HELT ann på han/henne som sitter bak rattet/pedalene.

Fattern har en 2001 525dat. Denne sitter det også en "powerbox" på, så ytelsene er noe høyere enn de originale 163hk/350nm. Denne har det faktisk ikke vært mye tull med. Skifta støtdempere foran på 50kkm, elllers er den på bremsesett nr2. Dette ble skiftet når bilen hadde gått ca 90kkm. Kmstand idag er ca 103kkm.

 

Sugen på å kjøpe? Bilen kan bli for salg i sommer...

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare så det er sagt bmw diesel+ powerbox hehe ikke bra for pumpe nei hehe hmm 29800,- I REP

 

 

dvs det er ikke å anbefale .. jeg plukka av min etter at pumpa hadde gått.. etter anbefaling av emm sport i tr heim... de sier at topper og stemler heller ikke tåler det ...

vet ikke jeg men diesel er noe snedige greier ... dat motor er bra den men ikke over 3000 før den har passert 50-60 grader .. da går toppen hehe sies det

volvo Amazon deler øk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare så det er sagt bmw diesel+ powerbox hehe ikke bra for pumpe nei hehe hmm 29800,- I REP

 

 

dvs det er ikke å anbefale .. jeg plukka av min etter at pumpa hadde gått.. etter anbefaling av emm sport i tr heim... de sier at topper og stemler heller ikke tåler det ...

vet ikke jeg men diesel er noe snedige greier ... dat motor er bra den men ikke over 3000 før den har passert 50-60 grader .. da går toppen hehe sies det

 

Svakhet i pumpa på DAT-motoren har ingen sammenheng med montering av powerbox! Dette har skjedd med flere motorer som har vært helt originale. Vet av bileiere som har fått ny pumpe på biler som har gått over 200kkm av BMW, da dette er en svakhet som ikke skal forekomme. Synd for Deg at du valgte emmsport....

 

Men at det er lettere å ta knekken på en motor som er trimmet, ja det er det ingen tvil om...

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står lenger opp at den motoren er veldig daff, det skal jeg heller ikke nekte noe på. men hva er vitsen med og kjøre fletta av junior i baksetet? med andre ord: trenger en familie bil mere enn 150hk? viktigste er vel økonomien, at den er billig i drift. som ikke 540i er feks...

 

Det blir vel opp til hver og en å avgjøre? Man trenger ikke ha familie selv om man kjører familiebil (ref. meg selv som kjører Saab 9-5 og er 22 år uten snev av barn). Videre er det mange som ikke tenker på penger når de skal velge bil. Viktigste er absolutt ikke økonomien for mange uansett om man har god råd eller ei.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel opp til hver og en å avgjøre? Man trenger ikke ha familie selv om man kjører familiebil (ref. meg selv som kjører Saab 9-5 og er 22 år uten snev av barn). Videre er det mange som ikke tenker på penger når de skal velge bil. Viktigste er absolutt ikke økonomien for mange uansett om man har god råd eller ei.

 

Jeg kjører E39 uten familie i bilen jeg og.. :) og koser meg glugg ihjel.

 

Men at E39 ikke er heelt ideel for "grisekjøring" i utgangspunktet merker jeg godt.

(*) BMW Z3 Coupe 2.8

(*) 1999 BMW 520i touring

(x) 1996 BMW E39 535i manuell

(x) 1988 BMW M3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører E39 uten familie i bilen jeg og.. :) og koser meg glugg ihjel.

 

Men at E39 ikke er heelt ideel for "grisekjøring" i utgangspunktet merker jeg godt.

 

Jeg er også relativt ung (21 år), uten familie og kjører E39 :)

 

 

Hadde E46 før, en bil som var mye artigere å "grisekjøre" med, men valgte å gå over til E39 pga. at de er en nytelse å kjøre + at karroseriet i mine øyne er det peneste BMW noensinne har laget.. :)

 

Ellers er min erfaring at E39'er er slitesterke biler; understell o.l. står for en støyt; kjører med 19" på sommer og 18" på vinter, så dette vet jeg! :D

Bremser må som regel bytter rundt 100' - 130' kjørte km, men dette er vel i og for seg normalt på de fleste biler. Motormessig er det velkjent BMW-kvalitet :)

 

Det eneste negative jeg har hørt, er at automatkassene på de med store dieselmotorer (særlig 530d) blir litt for svake i forhold til kreftene, og blir fort slitne. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

[o] '12 BMW 520dAT M-sport

[x] '09 BMW 520dAT M-sport

[x] '07 Mercedes Benz CLS 320 CDI "AMG 63"

[x] '07 BMW 525iA M-Tech

[x] '02 BMW 520iA AC Schnitzer +++++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også relativt ung (21 år), uten familie og kjører E39 :)

 

 

Hadde E46 før, en bil som var mye artigere å "grisekjøre" med, men valgte å gå over til E39 pga. at de er en nytelse å kjøre + at karroseriet i mine øyne er det peneste BMW noensinne har laget.. :)

 

Ellers er min erfaring at E39'er er slitesterke biler; understell o.l. står for en støyt; kjører med 19" på sommer og 18" på vinter, så dette vet jeg! :D

Bremser må som regel bytter rundt 100' - 130' kjørte km, men dette er vel i og for seg normalt på de fleste biler. Motormessig er det velkjent BMW-kvalitet :)

 

Det eneste negative jeg har hørt, er at automatkassene på de med store dieselmotorer (særlig 530d) blir litt for svake i forhold til kreftene, og blir fort slitne. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

Negative ting ved E39 er falserust i bagasjelokket ! faens dritt, må kjøpe meg nytt :)

 

Ellers kan de bli ganske artige med skikkelige bremser og understell (se min tråd), spesielt med skikkelig motor. Automatkassene på E39 har jeg lite kjennskap til, men clutchen på 535/540 med manuell blir ihvertfall slitt ut av et par års bruk som konebil (type 5000rpm og clutchen halveis inne når man skal parkere).

 

Ellers er det fine biler, god komfor, et stort skritt frem fra E34.

(*) BMW Z3 Coupe 2.8

(*) 1999 BMW 520i touring

(x) 1996 BMW E39 535i manuell

(x) 1988 BMW M3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår