Gå til innhold

Strøm-guide

Ranger emnet

BeemerZ1

Anbefalte innlegg

Ser du skriver at

effekt = Spenning * strøm

asså

Watt = Volt * ampèr?

Trudde effekten hadde noe med tid å gjøre og jeg? Går det an å utdype dette for en newbe?

Skal ta litt hus-strøm jeg hehe...

på en 10A kurs kan du trekke 2300 watt ved 230 volt

Regnestykket: Volt x Ampere = Effekt

Regnestykket: 230 x 10 = 2300

Samme med bilstereo og strøm der bare med andre tall:

Hovedsaklig 12 og 14,4 volt

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du tenker ikke på RMS watt? måler det over tid i andre enden av forsterkeren...

NEI, RMS watt har ikke noe mer med tid å gjøre enn at det er gjennomsnittet av en periode, altså en hel sinusbølge. Tiden denne tar er avhengig av frekvensen.

Dvs. egentlig er det spenningen som det beregnes RMS av, som deretter fører til W RMSnår den blir ganget med stømmen.

Noen uttrykker effekt med VA i stedet for W...

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... i planeten der alle er blinde så er enøyden selveste "kongen" gitt.... :scared men, men....

Hehehe... *ler*

Orka ikke lese mer en litt av de to øverste avsnitta der før jeg fikk brekninger og lukka vinduet. Jaja... gidder ikke bry meg jeg ass :P

Mvh Tony

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Som oftes så blir det benyttet altfor tykke kabler"

med andre ord sier han at mange "har alt for lite tap i kabelen sin".. og liker etter maser han om dette:

"Gods kabelen bør dimensjoneres tykkere en pluss kabelen, først og fremst for å få full utnyttelse av forsterkerens potensiale"

når jordingskabelen er så kort som den er, vil man i praksis ikke merke forskjell på om man bruker en jord-kabel som er like tykk, eller tykkere enn + kabelen.

hvis vi anntar at man bruker 35mm2 kobber kabel som + kabel, så kan vi jo ta dette eksempelet (vi har en forsterker som trekker opp til 200A, og vi har 14.4V inn):

5M 35mm2: 0.0025 ohm = 0.5V

0.5M 35mm2: 0.00025 ohm = 0.05V

0.5M 50mm2: 0.000175 ohm = 0,024V

forskjell: 0.000075 ohm = 0.026V

totalt spenning med 35mm jord: 13.85V

total spenning med 50mm jord: 13.876V

dette er ekstreme forskjeller ja, så man må virkelig huske på å bruke en tykkere jord-kabel enn + kabel. også må man jo passe på å ikke bruke tykkere kabler enn man Må da, for ellers blir det jo for Lite tap i kabelen, noe som kan føre til for Bra utnyttelse av forsterkeren... :hammer

en del bruker vel kanskje litt mer enn 0.5M jord som jeg brukte i eksempelet, men forskjellen er fremdeles minimal.

nei, er nok helst som matador sier tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, Du kan holde i en kabel med likespenning, såsant du ikke er jordet selv? Kan ikke dette stemme?? hehe..

Edit: Uten at du vil få strøm selv...

Kan du utdype litt mer ang hvordan pluss og minus fungerer i forhold til hverandre, og litt "hva som gjør" at pluss trekker til seg minus?

Veldig bra guide. Har gått på elektro i ett år nå, og enda så har vi ikke hørt noe om dette her! :rockets

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det stemmer. du kan faktisk henge i for eks høyspentkablene som går fra kraftstasjonen som det går flere tusen volt i uten at det er noe fare, siden du ikke er i kontakt med bakken eller flere kabler samtidig. av samme årsak dør ikke fuler som setter seg på ledningene.

jeg sier dog ikke at du bør prøve det, lol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.......Kan du utdype litt mer ang hvordan pluss og minus fungerer i forhold til hverandre, og litt "hva som gjør" at pluss trekker til seg minus?

Veldig bra guide. Har gått på elektro i ett år nå, og enda så har vi ikke hørt noe om dette her! :rockets

vet ikke åsen det er nå , men den gangen jeg gikk på yrkeskolen var det først i VK1 elektronikk i forbindelse med NP/PN overganger ellers er/var pensum på ing. skole elektronikk-mikroteknologi :idea:

ang "strømmens retning" så beveger seg ikke elektronen i faste banner rundt kjernen men i lobuler, ikke slik "vanlig man i gata" lærer på skolen men å forklare dette vil være for vanskelig, derfor man lærer litt "enklere" ;)

skal det gå strøm må det være en lukket krets -som Stian nevnte tidligere- tenk deg en lys pære som ikke lyser før man lukker kretsen med en brytter som danner en lukket krets og strømmens styrken gjennom filamenten får den til å lyse; mye/lite lys avhenger av spenningen over lasten=filamenten, og strømmen gjennom motstanden i filamenten -som ikke er linjært- gir en hvis mengde watt den utvikler, noe i form av lys og mye i form av varme... osv...

skulle forresten nevnte at jeg så litt mer på "forsker siden" til proffesoren og faktisk så regnes vist -og MEGET FEIL- total effekten ut ifra sikringen + 10% av resultatet.... hehe... evigets maskinen er allrede oppfinet i hans bil gitt!! som den eneste forsterker som ikke tapper effekt i form av varme men faktisk generer 10% mer effekt enn tilført effekt.... hørt mye dum men hva skal man si?: gi den mannen en stav(tau/repp)?... :partyon

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ;) Dere sier at spenningen går fra minus til pluss, hvordan blir det med strømmen? (amperè)

Spenningen går ingen vei...

Strømmen derimot er elektronstrømmen som går fra minus til pluss.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider